شناسهٔ خبر: 7439758 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هشتادودومين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي پايان يافت؛

ابراهيمي‌تركمان خطاب به فارسي آموزان: پيام ايران، صلح و ثبات و مدارا و آرامش است

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در آيين اختتاميه هشتادودومين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي، گفت: پيام ايران و زبان فارسي، سراسر صلح، ثبات، مدارا و همزيستي مسالمت‌آميز انساني است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» به نقل از  اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، آيين اختتاميه هشتادودومين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي، شامگاه دوشنبه 9 شهريور در محل دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد.

 

غلامعلي حدادعادل، رييس بنياد سعدي، ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمدمهدي طهرانچي، رييس دانشگاه شهيد بهشتي، صديقي، معاون وزير علوم، سليمي، رييس دانشگاه علامه طباطبايي، نعمت‌الله امامزاده، سفير تاجيكستان در تهران، نمايندگان فرهنگي سفارت‌خانه‌هاي تاجيكستان، پاكستان، صربستان و بلاروس و بيش از 210 استاد و دانشجوي زبان فارسي شركت‌كننده در اين مراسم حضور داشتند.

 

ابوذر ابراهيمي‌تركمان، رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين مراسم در سخنان كوتاهي كه با اشعار فارسي همراه بود، زبان فارسي را زبان معنويت معرفي كرد و گفت: در زبان فارسي وقتي همديگر را مي‌بينيم، «سلام» مي‌دهيم؛ يعني براي طرف مقابل آرزوي سلامتي داريم. هنگام جدا شدن هم «خداحافظ» مي‌گوييم و با اين كار نام خدا را تكرار مي‌كنيم.

 

ابراهيمي‌تركمان در ادامه با اشاره به حضور نعمت‌الله امامزاده، سفير تاجيكستان در تهران در اين مراسم، ادامه داد: در تاجيكستان كه مردم به زبان فارسي صحبت مي‌كنند، حتي مرگ هم به زبان معنويت ادا مي‌شود. در اين كشور وقتي مردم مي‌خواهند فوت كسي را خبر دهند، مي‌گويند «فلاني بندگي كرد». اوج بندگي اين است كه انسان جان به كسي بسپارد كه جان از او گرفته است.

 

رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آموزش زبان فارسي را دريچه‌اي به سمت فرهنگ ايران اسلامي دانست و تأكيد كرد: زبان فارسي ابزاري براي گشودن صندوق حكمت‌ و اسرار و معنويت و فرهنگ ايراني است.

 

وي همچنين گفت: پيام ايران، صلح و ثبات و مدارا و آرامش است و شما هم در يك ماه گذشته از سرچشمه‌هاي معنوي زباني سيراب شده‌ايد كه پيام آن سراسر مدارا و همزيستي مسالمت‌آميز انساني است.

 

همچنين غلامعلي حدادعادل، رييس بنياد سعدي در اين مراسم خطاب به فارسي‌آموزان شركت‌كننده در اين دوره گفت: همه ما در دانشگاه شهيد بهشتي و بنياد سعدي تلاش كرديم تا شما فارسي را بهتر بياموزيد و اميدوارم كه در اين راه موفق بوده باشيم. اميدوارم تا اين دوره يك ماهه سبب شود تا عشق و علاقه شما به آموختن زبان فارسي بيش‌تر شود و شما در آينده آموختن زبان فارسي را رها نكنيد.

 

حدادعادل همچنين ابراز اميدواري كرد كه دانش‌پذيران اين دوره علاوه بر آموختن زبان فارسي، با ايران و با فرهنگ، تاريخ و شهرهاي ايران و آداب و رسوم مردم ايران هم آشنا شده باشند.

 

رييس بنياد سعدي در ادامه سخنان خود از داشجويان خارجي زبان فارسي خواست تا عضو «انجمن مجازي فارسي‌آموزان جهان» در بنياد سعدي شوند و از اين راه هم با يكديگر و هم با بنياد سعدي در ارتباط باشند.

 

وي همچنين به فارسي‌آموزان توصيه كرد تا در بازگشت به كشورشان زبان فارسي را به هموطنان خود بياموزند.

 

حدادعادل افزود: هنگاميكه به كشورتان بازمي‌گرديد، پيام ملت ايران را به ملت‌هاي خودتان برسانيد و بگوييد كه ايراني‌ها ملتي صلح‌دوست هستند و با ملت‌هاي ديگر سر جنگ و ستيز ندارند؛ چون ما هيچ خطري براي جهان نيستيم و ملتي هستيم كه به دين و فرهنگ و اعتقادات خود پايبنديم و براي به دست آوردن استقلال انقلاب كرديم.

 

بنا بر اعلام اين گزارش، هشتادودومين دوره دانش‌افزايي زبان و ادبيات فارسي با حضور بيش از 200 استاد و دانشجوي زبان و ادبيات فارسي از 43 كشور جهان به همت بنياد سعدي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و با همكاري دانشگاه شهيد بهشتي و اعزام فارسي آموزان توسط نمايندگي‌هاي فرهنگي ايران در خارج از كشور از تاريخ 13 مرداد در تهران آغاز شد و شب گذشته با برگزاري آيين اختتاميه و اعطاي گواهينامه معتبر شركت در دوره دانش‌افزايي به اساتيد و دانشجويان خارجي زبان فارسي شركت‌كننده در اين دوره، پايان يافت.

 

 

نظر شما