شناسهٔ خبر: 692692 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا - قدیمی | لینک خبر

معاون وزیر کار خبر داد

به مشاغل خرد چقدر وام می‌دهند؟

صاحب‌خبر -
به مشاغل خرد چقدر وام می‌دهند؟

معاون وزیر تعاون، کار در آستانه هفته کار آفرینی به اهمیت فرهنگ کار اشاره کرد و گفت: قرار است در قالب حمایت از مشاغل خرد و کسب و کارهای کوچک ۱۳ میلیون تومان تسهیلات به طرح‌های پشتیبان از سوی صندوق مهر امام رضا تعلق گیرد.

کوروش پرند، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی پیش از ظهر امروز با حضور در نشست خبری بزرگذاشت هفته کار آفرینی و آموزش فنی و حرفه ای در جمع اصحاب رسانه با اشاره به گرامیداشت هفته کارآفرینی گفت: هر روز این هفته با عناوینی مانند آموزش فنی و حرفه ای کارآفرینی فرهنگ کار و مهارت آموزی، آموزش فنی و حرفه ای، مردم-مدیریت جهادی خصوصی سازی، آموزش فنی و حرفه ای جوانان دیپلماسی مهارت افق چشم انداز 1404، آموزش فنی و حرفه ای کارآموز دانشجو- اشتغال مولد، آموزش فنی و حرفه ای نخبگان مهارتی- عزم ملی اقتصاد مقاومتی، آموزش فنی و حرفه ای زنان تعالی سبک زندگی، توسعه پایدار ، آموزش فنی و حرفه ای مربی توانمند سازی تولید ملی نامگذاری شده که هر کدام از این عناوین  در قالب برنامه هایی در طول سال دنبال خواهد شد.
 
 وی ادامه داد: مهم‌ترین برنامه‌های سازمان در این هفته شامل اطلاع رسانی گسترده رویکردها، فعالیت ها و خدمات مختلف سازمان در راستای افزایش سطح دسترسی گروه های هدف به آموزش های مهارتی، برپایی نمایشگاه و گذرهای مهارت در سطح استان به منظور معرفی توانمندی ها و  دستاوردها با همکاری آموزشگاه های آزاد استان برپایی مانور استانی " مهارت، کار و کارآفرینی"، برگزاری مراسم تجلیل از مدیران نمونه، مربیان، رؤسای نمونه مراکز آموزشی، پیشکسوتان، نخبگان و حامیان آموزش های مهارتی، سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه توسط مدیران کل استانی به همراه حضور مقامات و مسئولان ادارات کل، کارآموزان، مربیان و رؤسای مراکز با لباس های متحد الشکل در مراسم نماز جمعه،برگزاری انواع مسابقات ورزشی، تفریحی ،  فرهنگی و مهارتی، بازدید خانواده های محترم کارکنان و کارآموزان از مراکز آموزش فنی و حرفه ای و دیدار با کارآفرینان برتر و منتخبین المپیاد و کارآموزان مجرب از مهم ترین برنامه های این سازمان در این هفته است.
 
 پرند با اشاره به اینکه فرهنگ کار و مهارت آموزی باید از اهمیت بسیاری برخوردار باشد افزود: یکی از معضلات امروز در جامعه در زمینه فرهنگ کار است  و با توجه به اینکه فارغ التحصیلان بیکار هستند افراد قبل از ورود به دانشگاه باید برای ورود به سیستم آموزش عالی دقت بسیاری داشته باشند و فرهنگ مهارت آموزی باید نهادینه شود.
 
 معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه بیش از 65 درصد مهارت‌های فنی و حرفه ای در زمینه آموزشگاه‌های  آزاد هستند گفت: بیش از 12 هزار آموزشگاه آزاد در این زمینه فعالیت دارند و دیپلماسی مهارت نیز مسئله مهمی است که از سوی این سازمان به صورت جدی دنبال می‌شود.
 
* همکاری سازمان فنی و حرفه ای  با EDI و NSDC هند
 وی با بیان اینکه نرخ بیکاری جوانان باید کاهش یابد اظهار کرد: این سازمان بر اساس استراتژی مشخص  و کاربردی برنامه را دنبال می کند و به منظور حضور موثر در عرصه بین المللی 3سیاست را به درستی دنبال می کند. که این سیاست‌ها شامل افزایش حضور در عرصه های بین المللی، ارتقای جایگاه کشور در مسابقات بین المللی مهارت اعتبار بخشی به آموزش های سازمان در سطح بین المللی است.
 
 پرند با اشاره به یادداشت تفاهم با سازمان ها و نهادهای بین المللی گفت:EDI هند، برگزاری دوره های بین الملل این موسسه با تمرکز بر کار آفرینی و کسب و کار در ایران به صورت کاملا رایگان و  همکاری در حوزه خوشه های صنعتی ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات قابل پیش بینی است.
 
وی ادامه داد:NSDC هند از دیگر یادداشت‌ها و تفاهم نامه هاست که  انجام مطالعات کمبودهای مهارتی، استفاده از شوراهای بخش مهارت هند در ایران، بهره برداری از استاندارد ملی شغل ، بومی سازی و بهره برداری از طرح ها و پروژه های ملی بزرگ هند در خصوص مهارت آموزی و اشتغال و همکاری در خصوص تربیت مربی از مهم ترین برنامه هایی است که دنبال خواهیم کرد.
 
معاون وزیر کار با اشاره به برگزاری کارگاه‌ های بین المللی اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره آموزشی دو روزه در زمینه مدیریت آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر آموزشهای سیار و روستایی، نیازسنجی آموزش روستایی، الگوهای نوین آبیاری، الگوی آموزش بازار محور و نظام آموزش ترویج کشاورزی و انجام بازدید دو روزه از آموزشهای روستایی و کشاورزی استان البرز به تعداد 20 نفر از مدیران و مسئولین آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افغانستان د رراستای این کارگاه دنبال می‌کنیم.
 
 پرند اظهار کرد: در سایه توسعه و گسترش آموزشگاه های آزاد خارج از کشور در قالب دیپلماسی مهارتی تاکنون 32 موافقت اصولی برای کشورهای عراق- مالزی- کویت- امارات- کردستان عراق- تاجیکستان و.... صادر شده است . در حال حاضر 5 آموزشگاه در کشور های امارات متحده عربی-کویت- مالزی فعال می باشند.
 
وی گفت: ارتقاى راه حل‌هاى پایدار یعنى بازاسکان، بازگشت داوطلبانه و بازادغام پایدار براى پناهندگان ثبت نام شده از طریق بهبود دسترسى به خدمات اولیه و فرصتهاى متنوع معیشتى برنامه ای است که از طریق طرح مهارت آموزی به پناهندگان دنبال می‌کنیم.
 
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: موافقتنامه سه جانبه با کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور
 
موافقتنامه سه جانبه با انجمن پناهندگان دانمارک و اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور از جمله برنامه ها در این راستاست.

* حمایت صندوق مهر امام رضا از طرح‌های پشتیبان
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به الگوی آموزش، تولید، بازاریابی و فروش برای گسترش اشتغال در کسب و کارهای کوچک گفت: در کسب و کارهای کوچک به مرحله بعد از تولید یعنی بازاریابی و فروش توجه کافی نشده بنابراین اجرای این مدل می‌تواند تا حد زیادی  این معضل را برطرف کند.
 
وی با بیان اینکه براساس این مورد 13.5 میلیون تومان تسهیلات به پشتیبانان از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) داده می‌شود گفت: براساس این مدل امسال ایجاد 15 هزار نفر اشتغال به حوزه مشاغل خود و کسب و کارهای کوچک دیده شده که البته نکته مدنظر ما اجرای این الگو است نه میزان اشتغال آن.
 
 *برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در شهریور ماه
 وی به برگزاری مرحله کشوری پانزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت در تاریخ  8 الی 15 شهریورماه اشاره و اظهار کرد: تعداد شرکت کنندگان استانی در 8  هزار و  156 نفر شامل 5 هزار270 نفر شرکت کننده مرد  و 2 هزار و  886 نفر شرکت کننده زن با حضور حدود 700 نفر برگزار می‌شود.
 
 وی با تاکید بر اینکه 30 رشته آموزشی در این دور از مسابقات ملی مهارت در نظر گرفته شده است گفت: حرفه های مسابقات شامل  30 رشته آموزشی شامل: ساخت وتولید (تیمی3 نفره)-مکاترونیک (تیمی 2 نفره)-،طراحی مهندسی مکانیک-تراش CNC-فرز CNC- فناوری اطلاعات-راه کارهای نرم افزاری برای تجارت-جوشکاری-کاشیکاری دیوار و کف- صافکاری خودرو- لوله کشی و گرمایشی- الکترونیک- طراحی وب- تاسیسات الکتریکی- کنترل صنعتی- مدیریت آب و فاضلاب- آجرچینی- رباتیک (تیمی 2 نفره)- کابینت سازی (چوبی)- اتصالات چوبی-جواهر سازی- خیاطی ( فناوری مد)- قنادی (شیرینی پزی)- فناوری اتومبیل- آشپزی-  نقاشی خودرو-طراحی فضای سبز(تیمی 2 نفره)-  تبرید و تهویه- فناوری اطلاعات –مدیریت سیستم های تحت شبکه- فناوری طراحی گرافیک و گل آرایی است.
 
 بررسی طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی در دست بررسی ربیعی
وی در مورد طرح جدید مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروی جویای کار کشور که به تازگی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده است، گفت: در شرایط فعلی با افزایش مستمر نرخ بیکاری دانش آموختگان مواجه هستیم و قرار است در این زمینه مدل جدیدی برای ارائه آموزش‌های مهارتی به دانشگاهیان ارائه شود.
 
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، کاهش واحدهای کارورزی در دانشگاهها است بنابراین سازمان فنی و حرفه ای آموزش به دانش آموختگان را دنبال می کند. با توجه به تجارب شغلی برخی از کشورها مانند استرالیا، در نظر داریم یکسری واحدهای کارورزی را به برنامه های درسی دانشگاهها اضافه کنیم.

نظر شما