شناسهٔ خبر: 68576731 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

یارگیری به سبک کرملین

رمزگشایی از بهشت پوتین/ آهنربای کرملین حامیان ترامپ را جذب کرد!

اقتصادنیوز: روسیه با توسل به دستگاه تبلیغاتی اش تلاش دارد تا در میان حامیان راست افراطی در آمریکا و اروپا حامیان خود را افزایش داده و با توسل به ارزش های سنتی و محافظه کارانه جبهه تازه ای علیه غرب بگشاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از افسانه‌های ماندگار راست پوپولیست غربی در مورد روسیه حول این گزاره استوار است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشورغرق در ارزش‌های سنتی است؛ سنگری که در تقابل با غرب قرار گرفته است. در ایالات متحده، تمایل به روسیه به عنوان کانون فرضی جهانی فضیلت محافظه کارانه، به ویژه در دنیای حامیان ایده «عظمت را دوباره به آمریکا بازمی‌گردانی» برجسته شده است. چنین تصویری از روسیه به عنوان بهشت ​​سنت گرایان، باعث شد تاکر کارلسون مفسر پیشین فاکس نیوز، به پوتین و الکساندر دوگین فیلسوف راست افراطی روسی و یکی از پرجاشیهترین حامیان پوتین برای نسل کشی در اوکراین، این فرصت را بدهد تا دیدگاه‌های خود را برای میلیون‌ها آمریکایی در فضایی غیر انتقادی تبیین کنند. همزمان مارجوری تیلور گرین، نماینده ایالات متحده و از حامیان بازگشت آمریکا به دوران عظمت از روسیه به عنوان محافظ قوی مسیحیت یاد می‌کند و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ، پوتین را به عنوان مدافع "خانواده و خدا" معرفی کرده است.

جنگ نرم پوتین

به نوشته فارین پالسی، تضاد بین اسطوره واقعیت نمی‌تواند عریان تر از این باشد. بر اساس نظرسنجی انجام شده در سال 2022 توسط مرکز لوادا مستقر در مسکو، حقیقت این است که اثرگذاری مذهب در جامعه روسیه بسیار کم رنگ است و تنها 9 درصد از روس‌ها حداقل تا حدودی به طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند. در مقابل، نزدیک به یک سوم آمریکایی‌ها دائما به کلیسا می‌روند. فقط 1.4 میلیون روس - یعنی تنها 1 درصد از جمعیت - در آخرین مراسم کریسمس شرکت کردند.

دولت روسیه همچنین مسیحیانی که به ارتدکس روسی پایبند نیستند، از جمله باپتیست‌ها، شاهدان یهوه و البته هرکسی که با کلیسای ارتدکس اوکراین مرتبط است، مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. از همین رو روسیه سنگر آنچه محافظه کاران از آن تحت عنوان ارزش‌های سنتی یاد می‌کنند، نیست.

بر اساس داده‌های محاسبه شده توسط موسسه گاتماچر، نرخ سقط جنین در روسیه از سال 2015 تا 2019 تقریباً چهار برابر بیشتر از ایالات متحده و بیش از دو برابر بیشتر از اوکراین بوده است. روسیه همچنین دارای بالاترین میزان طلاق در جهان است؛ رقمی حدود 60 درصد بیشتر از ایالات متحده و بیش از 50 درصد بیشتر از اوکراین. از همین رو می‌توان گفت حامیان راست افراطی در ایالات متحده و اروپا که آرمان‌های خود را در جامعه روسیه جستجو می‌کنند، چنین شواهد آشکار و فراوانی را نادیده می‌گیرند.

ترسیم تصویر نادرست از روسیه تصادفی است. این نتیجه تلاش‌های سیستماتیک پوتین و مبلغانش برای جذب راست جهانی است - تلاشی که از زمان آغاز جنگ همه جانبه روسیه علیه اوکراین در سال 2022 سرعت گرفته است.همیشه اینطور نبود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، روسیه که بخش عمده امپراتوری خود را از دست داد، با هویت پساکمونیستی خود مبارزه کرد. در زمان بوریس یلتسین،اولین رئیس جمهوری این کشور بعد از فروپاشی، روسیه در اصول میهن پرستی روسی غرق شد. اما جانشین منتخب او، پوتین، این جهان بینی را با نوستالژی امپراتوری‌های شوروی سابق و روسیه و همچنین تحسین مستبدانی مانند جوزف استالین دیکتاتور شوروی و تزار پتر کبیر جایگزین کرد.امروز، پوتین و ایدئولوگ‌هایش برای بسیج روس‌ها جهت یک جنگ خونین و تضعیف حمایت از اوکراین با توسل به حمایت‌های گروه‌های افراطی سیاسی در غرب، اسطوره‌شناسی جدیدی ساخته‌اند که روسیه را به عنوان سنگر ارزش‌های سنتی که ریشه در ایمان مذهبی دارد، به تصویر می‌کشد.این ایده در پنجمین مراسم تحلیف پوتین به عنوان رئیس‌جمهور روسیه در 7 ماه مه مطرح شد. او در سخنرانی خود اعلام کرد که «حمایت از ارزش‌ها و سنت‌های خانوادگی قرن‌ها ادامه خواهد یافت تا انجمن‌های عمومی‌و مذهبی، احزاب سیاسی و همه را در سطوح حکومتی متحد کند».

000

یارکشی به سبک کرملین

پوتین و مبلغان او در رسانه‌های تحت کنترل کرملین از رسانه‌های تحت اختیار شان برای مقابله با «بیداری‌گرایی»، آگاهی سیاسی و سکولاریسم غربی استفاده کرده‌اند و تحسین پوپولیست‌های راست‌گرا در غرب را برای خود به دست آورده اند. تبلیغات کرملین با نشان دادن روس‌ها و دولت روسیه به عنوان نهادهاییعمیقاً مذهبی و آغشته به سنت - و با محکوم کردن نظام غربی به دلیل حملات احتمالی اش به ارزش‌های سنتی، محافظه‌کاران فرهنگی و مذهبی در ایالات متحده و جاهای دیگر را برآشفته است.این وضعیت موجب شده تا بخش‌های خاصی از راست افراطی با روس‌ها در باب جنگ در اوکراین هم صدا شوند و تاکید داشته باشند که پوتین صدایی قدرتمند در جنگ‌های فرهنگی است.مارگاریتا سیمونیان، رئیس روسیه تودی، مجموعه رسانه‌ای دولتی که مسئول بیشتر تبلیغات جهانی مسکو است، در ماه فوریه طی یک برنامه تلویزیونی، اصول و جاه‌طلبی‌های گسترده تبلیغات سنت‌گرایانه روسیه را متبلور کرد.سیمونیان گفتگوی کارلسون با پوتین را فرصت بزرگی برای روسیه دید تا در میان کسانی که از سکولاریزاسیون در غرب ناراضی هستند، متحدان جدیدی پیدا کند. بر خلاف اوکراین و حامیان غربی این بازیگر، که او آن‌ها را متخصصان «شیطان‌پرستی» می‌خواند، سیمونیان روسیه را «شهری بر روی تپه» توصیف کرد که سنت‌گرایان جهان اکنون می‌توانند برای فرار از جوامع خفه‌کننده سکولار خود به آنجا بروند. او اعلام کرد که پیام‌های سنت‌گرایانه «چراغ یک ایده شگفت‌انگیز» است که جذابیت آن را می‌توان به کمونیسم در دوران شوروی تشبیه کرد. او ادامه داد، روسیه حتی ممکن است با جذب سنت گرایان ناراضی از سراسر جهان به عنوان مهاجر به سرزمین موعود جدید سنت گرایی، با جمعیت رو به کاهش شدید خود مقابله کند.

bf17f6a3-17dd-48c8-9a16-86ae537bfba0

نقابی که افتاد

به همین منظور، کرملین فرمان جدیدی در 19 اوت صادر کرد که براساس آن قوانین اقامت برای پناهندگان کشورهایی که در آن «ارزش‌های سنتی» مورد حمله «نئولیبرالیسم» و سایر بیماری‌های فرضی سکولار قرار دارند، تسهیل می‌شود.چهره‌هایی چون پوتین، که قبلاً در سرویس‌های امنیتی دولت الحادی شوروی فعالیت داشتند، به مذهب نمایشی می‌پردازند. همانطور که تحقیقات انجام شده توسط الکسی ناوالنی، فعال اپوزیسیون روسیه، نشان می‌دهد، نخبگان حاکم روسیه، از جمله شخص پوتین ثروتمند و عمیقاً فاسد هستند. اما رسانه‌های دولتی با پشتکار آنها را به‌عنوان مؤمنانی خداترس، حامیان سخاوتمند صومعه‌ها، حامیان رسانه‌های مذهبی و حامیان کلیساهای تازه‌ساخته معرفی می‌کنند.این آثار نمایشی توسط مأموران سرویس امنیتی که بخش بالایی کلیسای ارتدکس روسیه را کنترل می‌کنند، مورد تشویق قرار می‌گیرند. کلیسا که در زمان استالین پاکسازی و تحت کنترل کامل دولت قرار گرفت، به طور مداوم اهداف سیاست‌های شوروی و اکنون روسیه را ترویج کرده و حالا حامی‌سرسخت جنگ پوتین علیه اوکراین است.

کریل پاتریارک اسقف برجسته روسیه که زاده ولادیمیر گوندیایف است و گمان می‌رود عامل سابق سرویس‌های امنیتی باشد، پوتین را به دلیل اینکه « اولین رئیس‌جمهور ارتدوکس» روسیه است تمجید کرده است. کریل در جریان مراسم تحلیف پوتین در ماه مه گفت: «خدا به شما کمک کند که به انجام خدمتی که خود خدا به شما سپرده ، ادامه دهید». با توجه به تبانی طولانی مدت بین کرملین و کلیسای مطیع، جای تعجب نیست که رهبران مذهبی فعالانه از جنگ پوتین حمایت کنند و جوانان روسیه را تشویق کنند که جان خود را بدهند.روسیه برای پوشاندن زوال زندگی معنوی و مذهبی، دهکده وسیعی از کلیساهای جدید پوتمکین ساخته است. حدود 30 هزار بخش جدید در دوران پس از فروپاشی شوروی اضافه شده که از سال 1991 به طور میانگین تقریباً روزانه سه بخش بدان اضافه شده است. با توجه به علاقه ناچیز روس‌ها به مذهب، آنها عمدتاً خالی هستند. حال به باور ناظران، با گذشت زمان، جدیدترین ایدئولوژی دولتی روسیه بسیار محتمل است که شکست خورد – این گزاره محور عنوان کتابی برجسته در سال 1949 است که در آن شش روشنفکر غربی از کمونیسم جدا شده اعلام کردند که رویکرد مذهبی اعلامی‌پوتین صرفا پوششی برای شکل جدیدی از دیکتاتوری است.

 

 

نظر شما