شناسهٔ خبر: 6822399 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

مقام‌های عراقی: هر روز دهها ایزدی از عراق فرار می‌کنند

صاحب‌خبر -

به گفته مقام‌های عراقی، هر روز بیش از 100 کُرد ایزدی به خاطر حضور گروه تروریستی داعش، برای نجات جان خود از این کشور فرار می‌کنند.

حسین القاعدی، مدیر «دفتر امور ربوده‌شدگان» در شهر دهوک واقع در شمال عراق که برای شناسایی و آزادی اسرای ایزدی فعالیت می‌‎کند، دوشنبه در مصاحبه با شبکه عربی‌زبانِ «السومریه»، با بیان اینکه بیش از 3000 ایزدی، اکثراً زن و کودک هنوز در اسارت داعش هستند، گفت تکفیری‌ها با اسراء بی رحمانه رفتار، آنها را شکنجه و از آنها سوء استفاده می‌کنند.

وی افزود داعش اکثر کودکانِ ایزدی ربوده شده را برای جنگ و انجام دادن جنایات تروریستی آموزش داده و اصولِ به اصطلاح دینیِ به شدت تحریف شده را به آنها تحمیل می‌کند.

قاعدی با بیان اینکه «دفتر امور ربوده‌شدگان» تا کنون موفق شده 2 هزار و 14 نفر را نجات دهد، تاکید کرد دولت منطقه‌ای کردستان در این مورد کمک شایانی کرده است.

وی تاکید کرد ایزدی‌‎های آزاد شده شدیداً به حمایت مادی و معنوی نیاز دارند.

در عین حال، دهها ایزدی روز دوشنبه به مناسبت سالگرد قتل هم‌کیشان خود به دست تروریست‌های داعش در میدان تحریرِ بغداد، پایتخت عراق جمع شدند.

معترضان از مقام‌های عراق خواستند از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق ایزدی‌‎ها فروگذار نکنند.

به گزارش دولت منطقه‌ای کردستان عراق، بیش از 550 هزار کرد ایزدی در این کشور زندگی می‎‌کنند؛ بر پایه گزارش‌ها، 400 هزار نفر از سه میلیون نفری که از آغاز حملات داعش به عراق بی خانمان شده‌اند، ایزدی هستند.

دولت منطقه‌ای کردستان می‌گوید تابستان گذشته که داعش شهر سنجار را تصرف کرد 1280 ایزدی کشته شدند؛ سازمان ملل گفته است جنایات داعش علیه کردها می‌تواند به منزله نسل‌کشی در نظر گرفته شود.

نظر شما