شناسهٔ خبر: 68135926 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

کابینه پزشکیان، آخرین گمانه‌ها

چند ساعت قبل از معرفی کابینه پزشکیان چه اسم‌هایی در محافل سیاسی مطرح بود؟

امروز قرار است مسعود پزشکیان کابینه خود را به مجلس معرفی کند و به یک ماراتن یک ماهه پایان دهد؛ ماراتنی که در آن در هر لحظه یکی وزیر بود و لحظه‌ای بعد کس دیگر به صدارت برخاسته بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اسم و اسم و اسم. همینطور افراد معرفی می‌شوند و گمانه‌زنی می‌شوند که به عنوان افراد احتمالی در کابینه پزشکیان قرار بگیرند. از نیمه تیرماه که پزشکیان رئیس‌جمهور شد تا امشب که قرار است بعد از  یک ماه و چند روز کشمکش، اعضای کابینه انتخاب شوند.

دلیل انتشار لیست‌های جعلی چیست؟

لیست‌های متعدد با اهداف مختلفی منتشر می‌شود. بعضی افراد سعی دارند با انتشار لیست‌های جعلی برای خود روزمه درست کنند. برای برخی جوانان و برخی سیاستمداران فراموش‌شده، حضور در لیست‌های فرضی هم امتیاز به شمار می‌رود. برخی دیگر قصد دارند با انتشار لیست‌های جعلی از افراد بدنام، مثل مدیران ضعیف دولت‌های گذشته، به رئیس‌جمهور فشار اجتماعی وارد کنند تا افراد مدنظر آنها در کابینه قرار بگیرد. برخی نیز برای کارهای ژورنالیستی، اقدام به انتشار فهرست‌های متعدد می‌کنند.

دولت بی‌برنامه

بعضی چهره های سیاسی معتقدند همانطور که در ایام تبلیغات انتخاباتی مطرح شده بود، پزشکیان در بسیاری زمینه‌ها اساساً برنامه‌ای ندارد و از این رو، مشخص نیست که رویکرد دولت در آن زمینه به کدام سو خواهد بود. همین مسئله انتخاب وزیران را با سردرگمی‌های فراوانی مواجه کرده است. نکته دیگر اینکه ضعف اطلاع‌رسانی دولت درباره کابینه، فرصت خوبی را در اختیار فرصت‌طلبان قرار داده است تا برنامه‌های خود را پیش ببرند. برنامه‌هایی که چه بسا علیه منافع ملی باشد.

وعده‌های فراموش شده

از طرفی بسیاری منتظرند تا ببینند حضور زنان توانمند و نیرهای اهل سنت در کابینه پزشکیان به چه صورتی خواهد بود؟ در حال حاضر به نظر می رسد احتمال حضور زنان در میان وزیران و همچنین نیروهای اهل سنت به کمترین میزان خود رسیده است. هرچند هنوز نام بعضی افراد برای مسئولیت‌های اینچنینی مطرح می‌شود.

اختلافات

در میان نزدیکان پزشکیان اختلافات هم بالا گرفته است. عباس عبدی در توییتر رسما به طیب نیا کنایه زد و گفت اگر وزیر فعلی نیرو ابقا شود، طیب‌نیا باید پاسخگوی مشکلات قطعی برق در آینده باشد. همچنین خبرهایی رسیده است که آذری جهرمی هم در مقطعی از گروه های تعیین وزیران جدا شده است. این همه ماجرا نیست. عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد پزشکیان هم اعلام کرده در کابینه مسئولیتی نخواهد پذیرفت. هنگامی که او در جمع ستادهای پزشکیان سخنرانی می‌کرد، حامیان پزشکیان او را هو کردند.

وزیران قطعی

شاید نشستن عراقچی بر صندلی وزارت خارجه، تنها تصمیم قطعی پزشکیان باشد. نام عراقچی در همه فهرست‌های گمانه‌زنی وجود دارد. اما برای سایر کرسی ها هنوز بحث و مجادله فراوان است. در صورتی که گفته می‌شود جز وزیر کشور و وزیر علوم، تکلیف بقیه وزارت‌خانه‌ها برای پزشکیان روشن شده است.

مجلس چه خواهد کرد؟

کابینه پزشکیان، احتمالا کابینه‌ای است که از وزیران احمدی نژاد و رئیسی هم استفاده کرده است. با این حال مشخص نیست مجلس اصولگرای دوازدهم به وزیران میانه‌روی این کابینه ائتلافی رای بدهند. بازی پزشکیان و مجلس تازه آغاز می شود.

نام وزارتخانه

گمانه‌زنی تابناک

رسانه‌های تلگرامی

رسانه‌های توییتری

آموزش و پرورش

پروین داداندیش

حاج میرزایی

بطحایی

ارتباطات

محمدرضا پاکروان

هاشمی

آذری جهرمی

اطلاعات

خطیب

خطیب

مصطفی پورمحمدی

اقتصاد

عبدالناصر همتی

همتی

حسین عبده تبریزی

امور خارجه

عراقچی

عراقچی

مهدی سنایی

بهداشت

ظفرقندی

کریمی

واعظ مهدوی

رفاه

تقوی‌نژاد

میدری

محمد کبیری

کشاورزی

نیکبخت

نوری قزلچه

؟

دادگستری

رحیمی

رحیمی

؟

دفاع

عزیز نصیرزاده

سیاری

شهرام ایرانی

راه

محمد اسلامی

خانم صادق

عبدالکریم حسین زاده

صمت

زرندی

اتابک

حسن سلاح‌ورزی

ارشاد

عباس صالحی

صالحی

حسین انتظامی

میراث

صالحی امیری

صالحی امیری

عزت‌الله ضرغامی

نفت

عماد حسینی

؟

اسحاق جهانگیری

نیرو

علی آبادی

علی آبادی

؟

ورزش و جوانان

حیدر صادقی

دنیا مالی

؟

علوم

؟

سیمایی صراف

؟

کشور

؟

حسین اعلایی

حسین دهقان

منبع: رویداد 24

نظر شما