شناسهٔ خبر: 67788945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با امیرعلی ابوالفتح

برای بازگشت ترامپ آماده‌ایم

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ایران برای سناریوهای احتمالی بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - از زمین و آسمان برای دموکرات ها می بارد، کناره گیری بایدن آخرین نمونه بدبیاری آنها بود. هرچه کمپین انتخاباتی دموکراتها بی رمق تر می شود، اتفاقاتی برای ترامپ می افتد که ناخواسته او را به کاخ سفید نزدیک تر می کند. حال سئوال این است که تغییرات در سکاندار کاخ سفید چه تأثیری بر معادلات سیاست خارجی ایران خواهد گذاشت؟

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره میزان افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری با کنارگیری بایدن از رقابت بر سناریوهای دیپلماسی دولت مسعود پزشکیان گفت: چهره اصلی دولت آقای پزشکیان در حوزه سیاست خارجی به ویژه مناسبات بین ایران و آمریکا، آقای ظریف خواهد بود. قطعا تیم دیپلماسی دولت آینده برنامه ریزی هایی را برای سناریوهای احتمالی انجام می دهد.

وی افزود: کشور باید برای هر گزینه ای که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شود، آمادگی داشته باشد. قطعا شورای عالی امنیت ملی، وزارت خارجی و دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی برای این موضوع در حال برنامه ریزی برای لغو و خنثی سازی تحریم ها هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: بازگشت ترامپ آن وحشتی را که تصور می شود در لایه هایی از جامعه ایجاد کند، به وجود نخواهد آورد چون نه ترامپ، نه آمریکا، نه ایران و نه جهان دیگر در وضعیت و شرایط 2017 تا 2021 نیستند. ترامپ در آن سالها اقداماتی را در قبال ایران انجام داد که دیگر نمی تواند از سال 2025 تا 2029 همان اقدامات را تکرار کند. قدرت ملی آمریکا تا حدودی تضعیف و قدرت ملی ایران در بعضی حوزه ها تقویت شده است. برخی رقبا در حال تبدیل به دشمنان واشنگتن هستند.

وی ادامه داد: تا زمانی که دولت بعدی آمریکا سر کار می آید باید اقداماتی را در حوزه های مختلف همچون تنوع بخشی به حوزه تجاری و همکاری اقتصادی انجام دهیم، در عین حال برای تقویت اجماع داخلی و بنیه نظامی از دیگر ضرورت هایی است که باید برای تحقق آنها همت بیشتری گماشت تا اگر ترامپ دوباره به قدرت رسید اثرگذاری اش بر وضعیت سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران ناچیز باشد. البته تجربه و شواهد و قرائن نشان می دهد که مرجع تصمیم گیر در ایران مشغول طراحی تدابیر و راهکارهای لازم است.

ابوالفتح گفت: از سال گذشته تا به امروز یکسری اتفاقاتی خواسته و ناخواسته رخ داد که شانس ترامپ را برای پیروزی در انتخابات افزایش داد اما این به معنای تضمین پیروزی نیست به عنوان مثال کسی تصور نمی کرد که یکی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا ترور شود و از این ترور با خوش شانسی جان سالم به در ببرد یا چند ماه مانده به انتخابات نامزد اصلی دموکرات ها کناره گیری کند. در مجموع فعلا روند تحولات نشان می دهد که ترامپ روز به روز به کرسی ریاست جمهوری دارد نزدیکتر می شود اما این احتمال وجود دارد که مسیر تحولات یکباره تغییر کند.

نظر شما