شناسهٔ خبر: 67665681 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

خاموشی بازار آهن و فولاد

بازار آهن و فولاد در سایه کاهش مداوم نرخ ارز آمریکا، حال و هوایی راکد به خود گرفته‌. این روند کاهشی که به دلیل انتظارات مثبت برای نزول بیشتر قیمت دلار تشدید شده، مانع از رونق و رشد در بازاری میشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس؛ تمامی بازارها تحت تاثیر کاهش مداوم نرخ ارز آمریکا قرار گرفته‌اند و رکودی سنگین بر آنها سایه افکنده است. این روند کاهشی که به دلیل انتظارات مثبت برای نزول بیشتر قیمت دلار تشدید شده، مانع از رشد و رونق در هیچ بازاری می‌شود.

بازار فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. علیرغم وجود عواملی مانند قطعی برق، محدودیت‌های صادراتی و حمایت بورس کالا از عرضه‌های اعتباری، تقاضای سرمایه‌گذاران در این بازار رونق نگرفته و رکود در آن ادامه دارد. به نظر می‌رسد فعالان این بازار منتظر کاهش بیشتر نرخ دلار هستند تا شاید شاهد رونق دوباره باشند.

به دنبال روند کاهشی نرخ دلار و لمس کانال ۵۷ هزار تومان، شاهد نوسانات جزئی در برخی مقاطع فولادی و ثبات قیمت در سایر آهن آلات بودیم.

به عنوان نمونه قیمت تیرآهن ذوب آهن اصفهان شاخه‌ای در برخی از بنگاه‌های تهران با کاهش ۵۰ تا ۱۵۰ هزار مواجه شد، با این حال تیر ذوبی و فایکو در برخی سایزها افزایش قیمت ۱۰ تا ۵۰ هزار تومانی را داشت اما در سایر کارخانه‌ها قیمت تیرآهن ثابت بود. آنطور که از گزارش‌ها دیروز نیز اشاره شد قیمت هر کیلو تیرآهن با قیمت میلگرد یکی شده و تیر ذوب آهن حدود هزار تومان ارزان‌تر از تیرآهن متفرقه گزارش می‌شود.

قیمت انواع ورق سیاه (st۳۷ و st۵۲) در اکثر کارخانه‌ها ثابت اعلام شد، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در برخی ضخامت‌ها کاهش ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی را اعمال کرد. قیمت ورق گالوانیزه، ورق روغنی و ورق رنگی در اکثر کارخانه‌ها با کاهش قیمت ۴۰۰ تا ۸۰۰ تومانی همراه بودند.

قیمت روز پروفیل و انواع لوله، قیمت نبشی و ناودانی در اکثر کارخانه‌ها ثبات داشتند. آریان فولاد در نبشی و ناودانی ۲۰۰ تومان کاهش قیمت اعمال کرد.

قیمت روز میلگرد آجدار نیز روند نسبتا ثابتی داشت، در برخی مبادی فروش شاهد افزایش ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومانی بودیم و برخی کارخانه‌ها هم بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت داشتند. کف قیمت میلگرد بازار حدود ۲۶.۵۰۰ تومان اعلام می‌شود و قیمت میلگرد بورسی نیز ۲۸.۸۰۰ تومان برآورد شد که بیش از ۲ هزار تومان اختلاف قیمت دارد.

در مجموع، بازار آهن و فولاد در ابتدای هفته روندی نسبتاً آرام را تجربه کرد. ثبات قیمت آهن آلات در اکثر مبادی فروش و نوسانات جزئی در برخی دیگر از محصولات، نشان‌دهنده شرایطی نسبتاً متعادل در این بازار است.

توقف تولید فولاد به دلیل قطعی برق

بر اساس گزارش‌های میدانی، محدودیت‌های شدید و قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور، ضربه سنگینی به صنعت فولاد وارد کرده و تولید را در اکثر واحدهای فولادی به حالت تعطیل درآورده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر، به جز یکی از کوره‌های فولاد مبارکه اصفهان که برق خود را از نیروگاه اختصاصی این شرکت تامین می‌کند، عملاً تمامی کوره‌ها و خطوط تولید فولاد در کشور خاموش هستند. این در حالی است که صنعت فولاد در سال جاری به عنوان یکی از پیشران‌های اصلی جهش تولید در نظر گرفته شده بود.

عدم پایبندی وزارت نیرو به توافقات قبلی خود با انجمن تولیدکنندگان فولاد، مزید بر مشکلات این صنعت شده است. به گفته فعالان این حوزه، وزارت نیرو نه تنها برق مورد نیاز را به طور کامل تامین نمی‌کند، بلکه حتی برق تولیدی نیروگاه‌های اختصاصی فولادسازان را نیز از آنها می‌گیرد.

توقف تولید فولاد، علاوه بر خسارات سنگین به اقتصاد ملی، ایفای تعهدات داخلی و صادراتی فولادسازان را نیز مختل کرده و قیمت آهن آلات را نیز دچار نوسان خواهد کرد. فعالان صنعت فولاد خواستار اقدامات فوری دولت برای حل این مشکل و تامین برق مورد نیاز این صنعت حیاتی هستند.

نظر شما