شناسهٔ خبر: 67662030 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

مازاد تجاری چین صعودی شد

داده‌های گمرک نشان داد که صادرات چین در ژوئن ۸.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و واردات به طور غیرمنتظره‌ای ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بود که صادرات چین از نظر ارزشی ۸ درصد و واردات ۲.۸ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که در ماه قبل به ترتیب ۷.۶ درصد و ۱.۸ درصد افزایش یافت. صادرات قوی‌تر از حد انتظار یکی از معدود نقاط روشن اقتصادی این کشور بوده است که در غیر این صورت، علی‌رغم تلاش‌های رسمی برای تحریک تقاضای داخلی پس از همه‌گیری کووید-۱۹، همچنان در حال تلاش برای حرکت است.

رکود طولانی مدت ملک و نگرانی در مورد مشاغل و دستمزدها به شدت بر اعتماد مصرف کننده تاثیر می‌گذارد. با این حال، با افزایش تعداد کشورهایی که در نظر دارند محدودیت‌های کالاهای چینی را افزایش دهند، فشار بر صادرات این کشور نیز افزایش می‌یابد تا پیشرفت را به سمت هدف رشد اقتصادی دولت در سال جاری یعنی حدود ۵ درصد افزایش دهد.

مازاد تجاری چین در مقایسه با پیش‌بینی ۸۵ میلیارد دلاری و ۸۲.۶ میلیارد دلاری در ماه مه به ۹۹.۱ میلیارد دلار افزایش یافت.

در ماه مه امسال، واشنگتن تعرفه‌ها را بر مجموعه‌ای از کالاهای وارداتی چین، از جمله تعرفه‌های چهار برابری بر خودروهای برقی چینی به ۱۰۰ درصد افزایش داد. هفته گذشته، اتحادیه اروپا تایید کرد که بر خودروهای الکتریکی نیز تعرفه اعمال خواهد کرد، اما تنها تا ۳۷.۶ درصد خواهد بود.

ترکیه ماه گذشته اعلام کرد که ۴۰ درصد تعرفه اضافی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال خواهد کرد و کانادا نیز اعلام کرد که در حال بررسی محدودیت‌هایی است. در همین حال، اندونزی قصد دارد تا ۲۰۰ درصد عوارض وارداتی را بر محصولات نساجی که عمدتاً از چین وارد می‌شوند، وضع کند.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران انتظار دارند چین اقدامات حمایتی بیشتری را در کوتاه مدت اعمال کند و تعهد دولت برای تقویت محرک های مالی کمک می کند تا مصرف داخلی را به سرعت بالاتری برساند. اقتصاددانان و سرمایه گذاران منتظر برگزاری پلنوم سوم هستند که از ۱۵ تا ۱۸ جولای برگزار می‌شود و صدها تن از مقامات ارشد حزب کمونیست چین در پکن برای نشستی که هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود، گرد هم می‌آیند.

نظر شما