شناسهٔ خبر: 67659726 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

آمار و ارقام خواندنی از فینال جام ملت‌های اروپا؛ اسپانیا - انگلیس/ جام پشتِ دیوار برلین!/ چهارمی برای لاروخا یا اولی برای سه‌شیرها؟

اسپانیا و انگلیس هردو در برلین تشنه جام هستند؛ اولی به فکر این است که با کسب چهارمین جام پرافتخارترین تیم یورو شود و دومی که خانه فوتبال شمرده می‌شود در پی کسب اولین جام خواهد بود.

صاحب‌خبر -

المپیااشتادیون شهر برلین؛ استادیومی ۸۸ ساله در پایتخت آلمان میزبان دیدار نهایی یورو ۲۰۲۴ خواهد بود که امشب از ساعت ۲۲:۳۰ سوت آغازش توسط فرانسوا لتکسیه داور فرانسوی به صدا درخواهد آمد. در دیدار فینال تورنمنت ۶۶ ساله قاره سبز، تیم‌های ملی اسپانیا و انگلیس به مصاف هم خواهند رفت؛ اولی به فکر پرافتخارترین شدن در یورو است و دومی به فکر این که سرانجام طلسم قهرمان نشدن در این تورنمنت را بشکند.

اسپانیا؛ تجربه فاکتور اول نبود!

قبل از شروع یورو ۲۰۲۴، اسپانیا بین مدعیان قهرمانی قرار گرفته بود چرا که قهرمان لیگ ملت‌های اروپا به شمار می‌رفت و ترکیب خوبی از ستاره‌های جوان و باتجربه در تیم لوئیس دلافوئنته جمع شده بودند. برد ۳-۰ مقابل کرواسی، همه را مطمئن کرد که لاروخای این دوره حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از گروه مرگ با ۳ برد بالا آمدند و ایتالیا را هم مغلوب کردند، اگرچه آتزوری تیم سرحالی نشان نداد. پس از حذف گرجستانِ پدیده، چالش بزرگ بازی مقابل آلمانِ میزبان بود. دیدار اسپانیا – آلمان فینال اول مسابقات بود و بسیاری بر این باور بودند که برنده این بازی در پایان تورنمنت جام را بالای سر خواهد برد. حذف فرانسه از کنار زدن میزبان آسان‌تر بود و حالا لاروخا در برلین است... یک گام تا جام! اسپانیا آخرین مرتبه سال ۲۰۱۲ جام گرفت و نسلی طلایی داشتند، حالا هم دلافوئنته نسل جدیدی را به فوتبال ملی کشورش معرفی کرده که «تجربه» فاکتور اولش نیست. تیم او ستاره‌ای ۱۶ ساله (که البته حالا دیگر ۱۷ ساله شده) دارد و نگرانی‌ای بابت تعداد کم بازی‌های ملی و بی‌تجربگی‌شان در چنین تورنمنت‌هایی نداشت. لامین یامال و نیکو ویلیامز جلوتر از باتجربه‌ها نقش پررنگی در رسیدن اسپانیا به انگلیس داشته‌اند. اگر اسپانیا قهرمان نشد، از قهرمان نشدن رقیب امشب‌شان عجیب‌تر خواهد بود!

انگلیس؛ شوالیه شو!

آرزو بر انگلیسی‌ها عیب نیست! مدت‌ها با نسل‌هایی طلایی و اسطوره‌ها و نام‌های دهان‌پرکن حتی تا فینال هم نرسیده بودند، اما حالا به فاصله ۳ سال هرطور که شده گرت ساوتگیت برای دومین مرتبه تیمش را راهی دیدار نهایی یورو کرده است. برخلاف اسپانیا، انگلیس مسابقات را تحت فشار و با انتقاد دامنه‌دار رسانه‌ها شروع کرد. با برد یک گله مقابل صربستان برخوردی کردند که تصور می‌کردیم شکست سنگینی را متحمل شده‌اند. توقف مقابل دانمارک و اسلوونی باعث شد تا صدرنشینی نوبرانه‌ای در یورو داشته باشند. اسلواکی را در حالی شکست دادند که فقط چند ثانیه تا حذف فاصله داشتند. اما انگلیس در یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی خیلی تیم بهتری شد تا در فینال آن‌ها را از پیش باخته ندانیم. اگر شانس اسپانیا برای گرفتن جام را بیشتر می‌دانیم به‌دلیل عملکرد لاروخاست و نه ضعف انگلیس. ساوتگیت نمی‌خواهد برای اولین مرتبه در تاریخ تیمش آن تیمی باشد که ۲ فینال متوالی را می‌بازد. بازگشت مقابل سوئیس و گل دقیقه آخر مقابل هلند، جنگجو بودن سه‌شیرها را به رخ کشید. حالا برای شوالیه شدن و بردن جام به خانه، فقط باید گاوبازها را به دام بیندازند! آیا انگلیس در پایتخت آلمان برای اولین مرتبه جام را بالای سر خواهد برد؟

بیشتر بخوانید: پاداش ۱۰ برابری سرمربی انگلیس در قیاس با سرمربی اسپانیا در صورت قهرمانی در یورو ۲۰۲۴

پیش‌بازی اسپانیا - انگلیس (فینال یورو ۲۰۲۴)

آخرین جدال
۱۵ اکتبر ۲۰۱۸ در مرحله گروهی لیگ ملت‌های اروپا، انگلیس مقابل اسپانیا در سویا پیروز شد. در آن دیدار برای اسپانیا، آلکاسر و راموس و برای انگلیس، استرلینگ (۲ مرتبه) و رشفورد گلزنی کردند؛ بازیکنانی که حالا هیچ‌کدام‌شان در تیم‌های ملی‌شان حضور ندارند.

آمار بازی
۲۷) در ۲۷ مصاف اسپانیا و انگلیس، لاروخا ۱۰ بازی را برده، سه‌شیرها در ۱۴ بازی پیروز شده‌اند و ۳ بازی هم با تساوی خاتمه یافته است.
۹۵) از اولین بازی اسپانیا – انگلیس که سال ۱۹۲۹ برگزار شد، ۹۵ سال می‌گذرد. آن دیدار دوستانه را اسپانیا با نتیجه ۴-۳ برد.
۲) پیش از این ۲ مرتبه انگلیس در یورو به مصاف اسپانیا رفته که هردو بازی را برده است. اولی سال ۱۹۸۰ در مرحله گروهی برگزار شد که انگلیس ۲-۱ برد و دومی سال ۱۹۹۶ در مرحله یک‌چهارم نهایی بود که پس از تساوی ۰-۰، در ضربات‌پنالتی ۴-۲ به سود سه‌شیرها خاتمه یافت.
۲) در ۲ بازی آخر اسپانیا – انگلیس که در لیگ ملت‌های اروپا برگزار شد، هر تیم در زمین حریف به برتری رسید.
۵) اسپانیا در ۸ بازی آخرش مقابل انگلیس ۵ بازی را با برد پشت سر گذاشته است. انگلیس ۲ بازی را برده و یک بازی با تساوی خاتمه یافته است.
۸) لاروخا پس از شکست مقابل کلمبیا و تساوی مقابل برزیل در دیدارهای دوستانه ماه مارس دیگر شکست نخورد. اسپانیا در ۸ بازی آخرش پیروز شده است که ۶ بازی در یورو ۲۰۲۴ بوده.
۱) دیدار مقابل هلند اولین بازی انگلیس در یورو بود که در جریان ۹۰ دقیقه بیش از یک گل زد! سه‌شیرها مقابل اسلواکی هم با گل وقت‌های اضافه پیروز شدند.
۴) اسپانیا تابه‌حال ۴ مرتبه در فینال یورو حضور داشته که ۳ مرتبه پیروز و قهرمان شده است. فقط سال ۱۹۸۴ مقابل فرانسه شکست خوردند و جام نگرفتند. در واقع لاروخا اگر قهرمان شود از آلمان که مثل آن‌ها ۳ جام دارد، سبقت خواهد گرفت.
۴) اسپانیا صاحب قاطع‌ترین برد در فینال یورو است. سال ۲۰۱۲، لاروخا مقابل ایتالیا در دیدار نهایی با نتیجه ۴-۰ پیروز شد.
۰) با وجود ادعای همیشگی «خانه فوتبال» بودن، انگلیس هیچ‌وقت در جام ملت‌های اروپا قهرمان نشده است. دوره قبل برای اولین مرتبه فینالیست شدند و با شکست مقابل ایتالیا در ضربات پنالتی جام نگرفتند.
۱۰) در یورو ۱۰ کشور تابه‌حال قهرمانی را جشن گرفته‌اند. آلمان، اسپانیا، فرانسه، روسیه، ایتالیا، چکسلواکی، پرتغال، هلند، دانمارک و یونان این ۱۰ کشور هستند و اگر انگلیس جام بگیرد یازدهمی خواهد بود.
۲) هیچ تیمی تابه‌حال در ۲ فینال متوالی یورو شکست نخورده است. در صورتی که انگلیس بازنده فینال برلین باشد، این اتفاق برای نخستین مرتبه در تاریخ جام ملت‌های اروپا رخ خواهد داد.
۸۰) لوئیس دلافوئنته در ۲۰ بازی روی نیمکت اسپانیا نشسته و تیمش ۱۶ برد، ۲ تساوی و ۲ شکست داشته. آمار ۸۰ درصد پیروزی برای این سرمربی ۶۳ ساله فوق‌العاده است.
۱۰۱) گرت ساوتگیت که سال ۲۰۱۶ سرمربی انگلیس شد در ۱۰۱ بازی روی نیمکت سه‌شیرها نشسته که کارنامه‌اش ۶۱ برد، ۲۴ تساوی و ۱۶ شکست را نشان می‌دهد. آمار بردهای او هم ۶۰ درصد است.
۱۱۴) در یورو ۲۰۲۴ شاهد رد و بدل شدن ۱۱۴ گل بوده‌ایم و به طور میانگین هر ۳۹ دقیقه یک گل به ثبت رسیده است. ۲.۲۸ گل به ازای هر بازی آمار این دوره است. دوره قبلی ۱۴۲ گل به ثبت رسید که فاصله زیادی با این دوره داشت و بهترین آمار تاریخ مسابقات بود.
۱۳) اسپانیا با ۱۳ گل زده برترین خط حمله جام ملت‌های اروپا را در اختیار داشته، در حالی که انگلیس فقط ۷ گل به ثمر رسانده است.
۵۸) انگلیس با ۵۸.۸ درصد مالکیت توپ بعد از پرتغال و آلمان سومین تیم در این آمار است. اسپانیا با ۵۷.۳ درصد در رده چهارم قرار دارد.
۳) هری کین از انگلیس و دنی اولمو از اسپانیا با ۳ گل زده در کنار جمال موسیالا از آلمان، گیورگس میکاوتادزه از گرجستان، کودی خاکپو از هلند و ایوان شرانتس از اسلواکی برترین گلزنان یورو هستند. این ۲ بازیکن شانس دارند با گلزنی در فینال آقای‌گل شوند و اگر گل نزنند، بازیکن گرجستانی به دلیل دقایق کمتر بازی در صدر قرار خواهد گرفت.
۳) لامین یامال که به تازگی ۱۷ ساله شده، با ۳ پاس‌گل برترین گلساز یورو به شمار می‌رود. فابین روئیس و دنی اولمو هم‌تیمی‌های او هم با ۲ پاس‌گل در رده بعدی قرار دارند.
۶) از بازیکنان ۲ تیم فینالیست یورو، هیچ‌کدام بین ۵ بازیکن برتر با بیشترین ضربه در چارچوب قرار ندارند. کای هاورتس با ۱۱ ضربه اول است. هری کین از انگلیس و دنی اولمو از اسپانیا با ۶ ضربه مشترکاً ششم هستند.
۲) ۲ بازیکن شانس دارند به جمع ستاره‌هایی ملحق شوند که در یک سال هم یورو را برده‌اند و هم لیگ قهرمانان اروپا را. در صورت قهرمانی اسپانیا، دنی کارواخال وارد این لیست می‌شود و در صورت قهرمانی انگلیس، جود بلینگام را در لیست خواهیم دید.

مصدومان و محرومان
پدری هافبک اسپانیا پس از مصدومیت سنگین در دیدار مقابل آلمان هم بازی نیمه‌نهایی را از دست داد و هم به فینال نرسید. کیران تریپیه هم تنها مصدوم انگلیس است که کادرپزشکی این تیم تلاش می‌کنند او را به فینال ومبلی برسانند.

ترکیب احتمالی دو تیم
اسپانیا:
سیمون، کارواخال، لِنورماند، لاپورت، کوکوریا، روئیس، رودری، اولمو، یامال، ویلیامز و موراتا
انگلیس: پیکفورد، واکر، استونز، گِهی، ماینو، رایس، ساکا، شاو، بلینگام، فودن و کین

نظر شما