شناسهٔ خبر: 67650321 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

احتمال تاخیر در سرویس اینترنت Direct to Cell شرکت استارلینک بعد از اختلال درپرتاب فالکون ۹

آی‌تی‌ایران آی‌تی‌ایران

صاحب‌خبر -

با بروز یک رخداد نادر در موشک فالکون ۹ شرکت استارلینک، احتمالا سرویس Direct to Cell این شرکت با تاخیر مواجه خواهد شد.

این سرویس که گوشی‌های معمولی را به اینترنت ماهواره‌ای متصل می‌کند قرار بود طی امسال و سال آینده – ۲۰۲۵ – عرضه شود.

اختلال در سیستم موشک فالکون ۹  اولین حادثه بزرگ در حین پرواز در بیش از ۳۰۰ پرتاب این موشک قدرتمند است.

این حادثه که در اواخر روز پنج‌شنبه رخ داد و اکنون توسط اداره هوانوردی فدرال (FAA) تحت بررسی است، ممکن است تأثیر زیادی بر سرعت پرتاب‌های سریع شرکت تحت رهبری ایلان ماسک داشته باشد، بسته به اینکه اسپیس‌ایکس چقدر سریع بتواند علت مشکل را شناسایی و رفع کند.

این شکست همچنین به طور موقت پرتاب‌های موشک فالکون ۹ را که تقریباً در بازار پرتاب‌های ماهواره‌های تجاری یکه‌تاز است، متوقف خواهد کرد.

موشک بدون سرنشین حامل ۲۰ ماهواره اینترنت استارلینک اسپیس‌ایکس بود، از جمله ۱۳ ماهواره با قابلیت‌های جدید ” Direct to Cell ” که امکان اتصال به تلفن‌های هوشمند بدون تغییر را فراهم می‌کند. اسپیس‌ایکس روز جمعه در پستی اعلام کرد که این ماهواره‌ها در فضا مستقر شدند، اما در مدار اشتباه قرار گرفتند.

این شرکت همچنین اعلام کرد که یک نشتی اکسیژن مایع در قسمت بالایی فالکون ۹ قبل از تلاش برای روشن شدن مجدد در مدار ایجاد شد. ویدئوی زنده از پرتاب معمولی نشان داد که قطعات یخی روی موشک تشکیل شده و در فضا جدا می‌شوند. زمانی که موتور تلاش کرد تا مجدداً روشن شود، شکست خورد و ظاهراً از بین رفت.

اسپیس‌ایکس اعلام کرد که با ۱۰ ماهواره تماس برقرار کرده و تلاش کرد با استفاده از موتورهای تراستر یونی آن‌ها را به مدار بالاتر ببرد. اما به دلیل محل قرارگیری ماهواره‌ها، احتمالاً آنها نمی‌توانند خود را به اندازه کافی بالا ببرند و به زمین باز خواهند گشت و در جو زمین سوخته و نابود خواهند شد. این ماهواره‌ها تهدیدی برای سایر ماهواره‌ها در مدار یا ایمنی عمومی ایجاد نمی‌کنند.

آخرین شکست بزرگ در پرواز موشک فالکون ۹ در سال ۲۰۱۵ رخ داد، زمانی که یک موشک حامل بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای ناسا در مسیر صعود به فضا منفجر شد. در سال ۲۰۱۶ نیز یک موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس در حالی که برای آزمایش در پد پرتاب آماده می‌شد، منفجر شد.

با وجود این حوادث اولیه، اسپیس‌ایکس در دهه گذشته تقریباً یک رکورد کامل از پرتاب‌های موفق موشک فالکون ۹ داشته است. این پرواز هفتادمین پرتاب خانواده موشک‌های فالکون در سال ۲۰۲۴ بود.

FAA اعلام کرد که تحقیقاتی را برای افزایش ایمنی عمومی، تعیین علت شکست و شناسایی اقدامات اصلاحی برای جلوگیری از وقوع مجدد این حادثه انجام خواهد داد. هیچ گونه آسیبی به مردم یا اموال عمومی گزارش نشده است.

تحقیق FAA به این معناست که موشک فالکون ۹ تا زمانی که ایمنی عمومی تضمین نشود، زمین‌گیر خواهد شد. اسپیس‌ایکس ممکن است نیاز به اصلاح مجوز خود با FAA برای دربرگیری اقدامات اصلاحی داشته باشد.

این شکست احتمالاً تأخیرهایی در پرتاب‌های آینده فالکون ۹ و احتمالاً فالکون هوی ایجاد خواهد کرد، اگرچه مشخص نیست که چقدر زمان برای بازگشت به پرواز نیاز خواهد بود.

کریس کویلتی، مدیرعامل و رئیس شرکت تحلیل کویلتی اسپیس، در مصاحبه‌ای گفت: “سابقه تاریخی نشان می‌دهد که وقتی یک شکست پرتاب رخ می‌دهد، وسیله نقلیه به مدت شش تا نه ماه زمین‌گیر می‌شود تا تحقیقات حادثه انجام شود.”

شرکت اسپیس‌ایکس در نظر دارد  که تا ۱۴۸ پرتاب با خانواده موشک‌های فالکون خود در سال جاری انجام دهد. در پایان ماه ژوئیه، اسپیس‌ایکس قصد داشت یک تیم از چهار فضانورد خصوصی، از جمله میلیاردر جارد آیزاکمن، را برای انجام اولین پیاده‌روی فضایی تجاری با لباس‌های فضایی جدید اسپیس‌ایکس به فضا بفرستد. این شرکت همچنین پرتاب بعدی خود برای ناسا به نام Crew-9 را در ماه اوت دارد که چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد فرستاد.

آیزاکمن در پستی در ایکس گفت که تیم او “هر زمان که اسپیس‌ایکس آماده باشد” پرواز خواهند کرد، و ماسک پاسخ داد که اسپیس‌ایکس این مسئله را بررسی کرده و به دنبال “هرگونه احتمال نزدیک به وقوع دیگر” خواهد بود.

یک تأخیر طولانی برای فالکون ۹ می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر بازار ماهواره‌های تجاری داشته باشد. اسپیس‌ایکس مسئول پرتاب ۸۲٪ از کل پرتاب‌هایی بود که در سال ۲۰۲۳ به مدار فرستاده شد و یک شریک کلیدی برای ناسا و وزارت دفاع است.

رقبایی مانند اتحاد پرتاب‌های متحد و آریان اسپیس موشک‌هایی با قابلیت مشابه فالکون ۹ معرفی کرده‌اند، اما هر دو موشک نسبتا جدید بوده و به اندازه فالکون ۹ به طور مکرر پرتاب نمی‌شوند. موشک آریان ۶ آریان اسپیس برای اولین بار در سه‌شنبه پرتاب شد و در پایان پرواز دچار یک شکست جزئی شد.

نهایتاً، غیبت فالکون ۹ از بازار پرتاب به علت اصلی شکست پنج‌شنبه شب بستگی خواهد داشت.

نظر شما