شناسهٔ خبر: 67643365 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

واعظی: مگر جلیلی می تواند خودسرانه بگوید یک سیاست درست است یا نادرست؟!

رئیس دفتر دولت دوازدهم می‌گوید: سوال این است که مگر آقای جلیلی وکیل و منتخب ملت یا معیار سیاستگذاری در کشور است که بگوید اگر پزشکیان درست کار کرد یا نکرد وارد می شوم!

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، رئیس دفتر دولت دوازدهم می‌گوید: سوال این است که مگر آقای جلیلی وکیل و منتخب ملت یا معیار سیاستگذاری در کشور است که بگوید اگر پزشکیان درست کار کرد یا نکرد وارد می شوم!چه بسا اینکه سیاست‌های مطلوب و عملیاتی آقای جلیلی مورد انتقاد جدی از سوی مسئولین رده‌های مختلف است و آنان مدل مطلوب ایشان را  قبول ندارند.

« مگر جلیلی وکیل ملت است که بگوید اگر پزشکیان درست کار نکرد وارد می شوم.»، «اینکه فرد شکست خورده بگوید می‌خواهم دولت سایه تشکیل بدهم، خطرناک است.»و...این جملات را محمود واعظی، رئیس دفتر دولت پیشین درباره ادامه فعالیت دولت سایه سعید جلیلی و اظهارات او بعد از شکست در انتخابات می گوید.

واعظی در گفتگویی در پاسخ به افرادی که ۳ سال پیش می‌گفتند دولت سیزدهم زمین سوخته تحویل گرفته است، می گوید؛«مردم قیمت‌های مرداد ۱۴۰۰ را با شرایط فعلی مقایسه کنند متوجه می‌شوند شرایط فعلی زمین سوخته است یا آن موقع.»

این چهره شاخص عضو حزب اعتدال و توسعه تاکید دارد«در شرایط فعلی که رئیس جمهور انتخاب شده، همه با هم متفق کمک کنیم تا دولت قوی ملی تشکیل و حامیانه و ملی گرایانه اجازه دهیم دولت منتخب ۴ سال با کیفیت کار کند و صدا و سیما نیز همان شیوه ای را در پیش بگیرد که برای دولت سیزدهم پیش گرفت.»

در ادامه گفتگو با محمود واعظی، رئیس دفتر دولت دوازدهم را می‌خوانید:

****

*آقای واعظی! اخیرا جمله ای از آقای جلیلی منتشر شد مبنی براینکه «اگر مشکلی مشاهده کنم، وظیفه خود می‌دانم که ورود پیدا کنم»، برخی این جمله را این به معنای خط و نشان کشیدن رقیب انتخاباتی برای رئیس جمهور منتخب برداشت کرده اند، تحلیل شما چیست؟

متاسفانه من هم این مطلب وی را شنیدم، سوال این است که مگر آقای جلیلی وکیل و منتخب ملت یا معیار سیاستگذاری در کشور است که بگوید اگر پزشکیان درست کار کرد یا نکرد وارد می شوم!چه بسا اینکه سیاست‌های مطلوب و عملیاتی آقای جلیلی مورد انتقاد جدی از سوی مسئولین رده‌های مختلف است و آنان مدل مطلوب ایشان را قبول ندارند.

نظرات جلیلی مورد حمایت اکثریت قرار نمی گیرد

در بسیاری از جلسات، نظرات وی، از جمله نظراتی است که مورد حمایت اکثریت قرار نمی‌گیرد و اگر جلیلی می‌خواهد خود را شاخص قرار دهد و بگوید، اگر ما تشخیص بدهیم که خدشه‌ای در اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های نظام وارد شده، در برابر آن موضع‌گیری می‌کنیم و می‌ایستیم، به نظر می‌رسد این مدل ذهنی، ادامه بداخلاقی‌های مرسوم ایشان و همفکرانشان که در طول انتخابات هم کمال آن را عملیاتی ساختند، خواهد بود.

اقدامات آقای جلیلی عملا پیام به گروه‌های حامی ایشان است و از این طریق بنا دارند پیام مقام معظم رهبری در مورد پایان انتخابات و رقابت‌ و نیل به وحدت و رفاقت را خنثی کند.

لذا به نظرم می آید که اگر همه افراد، احزاب، گروه ها و جریان‌های سیاسی متفق دل در گرو توسعه کشور، رفاه و بهبود معیشت مردم داشته باشند و اختلافات و نزاع‌های بی‌نتیجه را کنار بگذارند نیل به اهداف عالیه با استمداد از پروردگار متعال، تلاش های مضاعف و کارشناسی که نتیجه اش، کسب رضایت مردم و همراهی این قدرت بلامنازع داخلی و بین‌المللی است کاملا دست یافتنی خواهد بود.

صداوسیما همانطور که با دولت سیزدهم بود با دولت جدید باشد

ضروری است، در شرایط فعلی که رئیس جمهور انتخاب شده، همه با هم متفق کمک کنیم تا دولت قوی ملی تشکیل و حامیانه و ملی گرایانه اجازه دهیم دولت منتخب ۴ سال با کیفیت کار کند و صدا و سیما نیز همان شیوه ای را در پیش بگیرد که برای دولت سیزدهم پیش گرفت.

از طرف دیگر احزاب و گروه‌های مختلف، حتی گروه‌هایی که تشکیلات حزبی نیستند و بی نام و نشان عملاً مانند یک گروه، تیمی کار می‌کنند و عمدتا ایجاد مزاحمت می‌کنند، همگی باید هدفشان این باشد که در این ۴ سال به دولت جدید کمک کنند که این دولت بتواند قول‌هایی که به مردم داده و مشکلاتی که وجود دارد را حل و فصل نماید و به این واسطه شکاف های اجتماعی ناشی از ۳ سال سخت گذشته را ترمیم کند.

هشدار درباره یک بداخلاقی و بدعت خطرناک

اینکه مردم در چندین مناظره سمعی و بصری نظرات مختلف نامزدها را شنیدند و در نهایت به گزینه مطلوب و همفکر خود یعنی دکتر پزشکیان رأی دادند و ایشان در ۸ تیر بیشترین آرا را به خود اختصاص داد و نفر اول شد و مجددا در انتخابات ۱۵ تیر نیز با اکثریت قاطع آرا نفر اول شد، به این معنی است که مردم به این تفکر و نگاه اقبال نشان می‌دهند و درنهایت مردم انتخاب کردند.

اینکه تفکری که رأی نیاورده و شکست خورده و مردم به آن "نه" قاطع گفتند، بگوید که دولت سایه‌ درست می‌کنیم، نظارت می‌کنیم و اگر خدشه‌ای در سیاست باشد، کار خود را شروع می‌کنیم، شروع یک بداخلاقی و بدعتی خطرناک که اصلی‌ترین هدفش کارشکنی خواهد بود.

در حال حاضر بهترین فرصت دست داده که همه گروه‌ها و احزاب پیام رهبر معظم انقلاب که چندی پیش تبیین فرمودند را جدی بگیریم، رقابت را تمام کنیم و رفاقت ، وحدت و همکاری را هدف اصلی قرار دهیم.

*همانطور که اشاره کردید جلیلی خودش را دولت سایه می‌داند، در رفتارها و صحبت‌های دولت سایه نشانی از عزم برای همکاری با دولت منتخب را مشاهده می‌کنید؟

هم اکنون بنده نمی‌توانم قضاوت کنم، در کشورهای اروپایی ، دولت سایه که توسط احزاب و گروه‌ها شکل می‌گیرد، برنامه‌های خود را به دولت ارائه می‌کند و به این ترتیب نیست که کسی از وجود آن با خبر نباشد و مردم می‌دانند که اینها چه سیاستی دارند، اما در مورد آقای جلیلی قضیه به این ترتیب بود که او وقتی به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری صحبت می‌کرد، مشخص شد هیچ برنامه‌ای در حرف‌هایش وجود ندارد و گفته‌هایش صرفا ادعاهایی بود مانند "ایجاد شغل با یک میلیون تومان"! بنابراین دولت سایه به شکل استاندارد مزاحمتی برای دولت مستقر به وجود نمی‌آورد، در ایران هم دولت سایه باید چونان حزبی قدرتمند باشد.

اینکه هر فردی ۱۰ نفر را اطراف خودش جمع کند، و بگوید من دولت سایه تشکیل دادم، یعنی چی؟

اما اگر به این صورت باشد که هر فردی ۱۰ نفر را اطراف خودش جمع کند، و بگوید من دولت سایه تشکیل دادم، یعنی چی؟ دولت سایه یعنی یا سیاست من را اجرا کنید و یا اگر نظر من را اجرا نکنید، خدشه در سیاست‌های کلی به وجود آمده و من با شما مقابله می‌کنم!

مع الوصف با این منطق غلط اصلاً سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. کشور، حاکمیت، قوه مجریه، مقننه و قضائیه و دستگاه‌های نظارتی دارد. مگر می شود فرد یا گروهی خودسرانه بگویند که این سیاست درست است یا نادرست! این تفکر مبین این است که این افراد صرفا خودشان را حق می‌دانند و سایرین را باطل که این مشی و مرام مردود و خلاف اصول است.

*در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌گفتند دولتی که انتخاب شود زمین سوخته تحویل می‌گیرد، دولت سیزدهم چه میراثی برای دولت چهاردهم به جا گذاشته است؟

من اعتقاد ندارم که دولت دکتر پزشکیان وارد این مباحث حاشیه ای شود. اما در پاسخ به آن کسانی که بعد از ۳ سال هنوز در مناظره‌ها به جای تحلیل ۳ سال گذشته، به عقب بازگشتند و به دولت یازدهم و دوازدهم حمله کردند که اتفاقاً این سیاستشان هم جواب نداد.

باید متذکر شوم که همین سیاست ناصواب باعث شد که مردم آگاه و فهیم ما که اعداد و ارقام را می‌فهمند، ۳ سال گذشته که آقایان منتقد خود همه قدرت را در دست داشتند را با دولت های یازدهم و دوازدهم مقایسه کردند و نتیجه گرفتند و نتیجتا آمدند و به تفکر توسعه محور و اعتدالی رأی دادند.

زمین سوخته در سال ۱۴۰۰ تحویل داده شد یا در برهه فعلی؟

بر این اساس فکر می‌کنم دولت پزشکیان نباید وارد گذشته شود. اما برای کسانی که این حرف را می‌زنند کافی است جدولی درست کنند و بگویند در مرداد ۱۴۰۰، اقلام مورد نیاز اولیه مردم اعم از گوشت، مرغ، پنیر ، ماست و... چه قیمتی داشتند و در این ۳ سال قیمت همین اقلام چقدر افزایش یافته.

بگویند قیمتها چند برابر شده و از این طریق مقایسه کنند که ابتدای سال ۹۲ قیمت‌ها چقدر بوده و ۸ سال بعد چقدر. آن موقع است که خواهند فهمید زمین سوخته در سال ۱۴۰۰ تحویل شده و یا در برهه فعلی؟ با همه اوصاف معتقدم که نباید وارد این مباحث حاشیه ای شویم.

مردم به وعده زمین و گوشت و طلا و ...پاسخ دادند؟

*یکی از نکاتی که در مورد دولت سیزدهم مطرح شده، این است که مستند به توییت سخنگو، دولت سیزدهم میزان بارندگی را هم به عنوان دستاورد محسوب کرده است...

ما سپاسگذار خداوندیم، انشاالله در هر دولتی و در هر زمانی آنقدر شاهد بارش رحمت الهی باشیم و همه سدهای ایران پر باشد. اما منطق علمی به ما میگوید که وقتی باران می‌بارد سد پر می‌شود! ما که نمی‌توانیم آب را تولید کنیم! به هر حال ما در مناظرات از این گونه نمودارهایی که غلط بود و هیچ ارتباطی هم نداشت، زیاد دیدیم اما با مردمی فهیم و آگاه روبرو هستیم. مشاهده کردید تا چه اندازه وعده زمین، گوشت، طلا و رایگان شدن همه چیز به آنها دادند اما مردم با عقل، فهم و شعور بالایی که داشتند، به نامزد معقول ، صادق و مطلوب خود ، دکتر مسعود پزشکیان رأی دادند.

بنابراین دوران این مباحث گذشته و از این سخنگو محترم آنقدر صحبت های متناقض شنیده ایم که فردی به حرف‌های روز آخر او توجه خاصی نخواهد کرد.

نظر شما