شناسهٔ خبر: 67625189 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

صفر تا صد کارت شانس آلمان و نحوه امتیازبندی

کارت شانس یا کارت فرصت آلمان نوع جدیدی از ویزا است که از یک ژوئن ۲۰۲۴ در آلمان معرفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، کارت شانس یا کارت فرصت آلمان نوع جدیدی از ویزا است که از یک ژوئن ۲۰۲۴ در آلمان معرفی شد. این کارت به شما اجازه می‌دهد تا به مدت یک سال به آلمان مهاجرت کنید و در آنجا به دنبال کار بگردید. این ویزا برای شهروندان کشورهای ثالث یعنی کشورهایی که بخشی از اتحادیه اروپا نیستند، در نظر گرفته شده است. کارت شانس آلمان به شما مزایای زیادی ارائه می‌دهد، به طوری که امکان زندگی، کار و اقامت در این کشور بزرگ اروپایی را خواهید داشت. اگر می‌خواهید در مورد ویزای شانس آلمان بیشتر بدانید و از این فرصت فوق العاده نهایت استفاده را ببرید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

کارت شانس آلمان چیست؟

کارت شانس آلمان به طور خاص برای نیروهای متخصص از کشورهای غیر اتحادیه اروپا که علاقه مند به کار و زندگی در آلمان هستند طراحی شده است. شما برای دریافت این کارت باید حداقل یک دوره آموزش حرفه‌ای ۲ ساله یا مدرک دانشگاهی معتبر نشان دهید. گروه هدف شامل طیف گسترده‌ای از متخصصان مانند صنعتگران، تکنسین‌ها، مهندسان، پرستاران و سایر مشاغل هستند.

نیروهای متخصص می‌توانند به رفع کمبود نیروی کار ماهر در آلمان کمک کنند. از طرفی، طول مدت اقامت در آلمان با کارت شانس یک سال است. اگر بتوانید در این مدت از کارفرمایی در خاک آلمان پیشنهاد شغلی دریافت کنید، اقامت کاری می‌گیرید. پس نیازی نیست قبل از عزیمت به آلمان برای جاب آفر اقدام کنید که این موضوع به تنهایی یک مزیت بالقوه برای مهاجرت به این کشور محسوب می‌شود.

مزایای دریافت ویزای شانس آلمان

اولین مزیت این است که می‌توانید وارد آلمان شوید و به طور قانونی به مدت یک سال در این کشور بمانید و به دنبال کار باشید. این موضوع به طور قابل توجهی شانس شما را برای پیدا کردن کار افزایش می‌دهد. پس از دریافت پیشنهاد شغلی، نیازی به خروج از کشور ندارید. شما می‌توانید بلافاصله ویزای کاری آلمان را بگیرید و در این کشور بمانید. پس کارت فرصت راهی عالی برای اخذ اقامت دائم آلمان است.

مهم‌ترین مزیت ویزای شانس آلمان امکان کار پاره وقت می باشد. اقامت در آلمان برای یک سال مستلزم هزینه‌های قابل توجه از جمله هزینه خوراک، مسکن و غیره است. شما می‌توانید تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنید؛ بنابراین، شما نه تنها می‌توانید در آلمان به جستجوی کار بپردازید، بلکه این امکان را دارید بخشی از هزینه‌های زندگی خود در این کشور تامین کنید.

کارت فرصت به شما اجازه می‌دهد تا یک شغل مناسب را به صورت آزمایشی انجام دهید. این بدان معناست که کارفرما می‌تواند شما را تا ۲ هفته استخدام کند. در این دو هفته می‌توانید ۴۰ ساعت در هفته کار کنید. این دوره آزمایشی به عنوان راهی برای سنجش مهارت‌های شما خواهد بود. اگر همه چیز خوب پیش برود و خود را ثابت کنید، کارفرما می‌تواند با شما یک قرارداد کاری طولانی مدت پیشنهاد دهد. به این ترتیب، خیلی سریع یک شغل مناسب پیدا خواهید کرد.

شرایط دریافت ویزای شانس آلمان برای متقاضیان ایرانی

برای دریافت کارت شانس آلمان باید شرایط مختلفی از جمله اثبات تمکن مالی، تحصیلات، سابقه کار، داشتن حداقل سن و غیره را برآورده کنید. با این حال، دو راه برای دریافت کارت فرصت وجود دارد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

راه اول

اولین و ساده‌ترین گزینه در صورتی است که واجد شرایط فاچکرافت (Fachkraft) باشید. فاچکرافت به معنای نیروی کار ماهر است؛ بنابراین، برای شناخته شدن به عنوان فاچکرافت به چه چیزی نیاز دارید؟ برای این کار باید یا تحصیلات عالی یا تحصیلات فنی و حرفه‌ای داشته باشید. تحصیلات شما باید در آلمان به رسمیت شناخته شود. برای این موضوع باید از پایگاه داده Anabin استفاده کنید. این پلتفرم به تطبیق مدارک شما با استانداردهای مربوط به مدارک تحصیلی می‌پردازد تا مشخص کند که آیا مدرک شما معتبر است یا خیر.

اگر تحصیلات شما در بانک اطلاعاتی Anabin نیست، راه دیگری وجود دارد. شما می‌توانید مدارک خود را در آلمان به ادارهZAB بفرستید. این اداره مدارک شما را بررسی می‌کند و سپس یک پاسخ رسمی به شما ارائه می‌دهد که آیا مدارک‌تان در آلمان به رسمیت شناخته شده است یا خیر. اگر مدرک تحصیلی شما در آلمان به رسمیت شناخته شده باشد، این امکان را دارید بلافاصله برای کارت شانس اقدام کنید. همه چیزهایی که در نکات زیر در مورد آن صحبت می‌کنم در مورد شما صدق نمی‌کند؛ یعنی شما به طور خودکار واجد شرایط دریافت کارت فرصت هستید.

راه دوم

تحصیلات شما هنوز در آلمان به رسمیت شناخته نشده یا فقط تا حدی معتبر است. برای حل این مشکل، یک سیستم به اصطلاح امتیازدهی وجود دارد. در این سیستم برای گرفتن کارت فرصت باید شش امتیاز کسب کنید. قبل از اینکه به نحوه کسب این شش امتیاز بپردازیم، دو شرط مهم دیگر وجود دارند که فقط برای کسانی که تحصیلات آنها در آلمان به رسمیت شناخته نشده یا تا حدی معتبر است اعمال می‌شود.

  1. تسلط به زبان: شما باید یا مدرک دانش زبان آلمانی در سطح A۱ یا مدرک دانش زبان انگلیسی در سطح B۲ ارائه دهید. در هر دو مورد، شما نیاز به ارائه مدرک برای اثبات تسلط به زبان آلمانی یا انگلیسی دارید.

  2. مدرک تحصیلی: شما حداقل باید ۲ سال تحصیلات فنی و حرفه‌ای داشته باشد. تحصیل در مقطع کاردانی شامل این ۲ سال می‌شود. اگر دیپلم دارید، امکان دریافت کارت شانس برای شما وجود دارد.

پس اگر مهارت زبان آلمانی یا انگلیسی دارید و همچنین حداقل سطح تحصیلات را برآورده می‌کنید، اکنون باید شش امتیاز کسب کنید تا واجد شرایط کارت فرصت شوید. بیایید به جزئیات سیستم امتیاز دهی بپردازیم. امتیازات را می‌توان در چهار دسته جمع آوری کرد. دسته اول تحصیلات و تجربه کاری شماست. دسته دوم مهارت‌های زبانی شما اعم از آلمانی یا انگلیسی است. دسته سوم سن است و دسته چهارم امتیازهای اضافی خواهند بود که با معیارهای مختلف کسب می‌شوند.

ویزای شانس آلمان

تحصیلات و سابقه شغلی

کسانی که تحصیلاتشان «تا حدی در آلمان به رسمیت شناخته شده است»، می‌توانند چهار امتیاز کسب کنند. دوباره یادآوری می‌کنیم، اگر تحصیلات شما در آلمان «کاملا شناخته شده است»، نیازی به کسب امتیاز ندارید، می‌توانید بلافاصله برای ویزای شانس آلمان اقدام کنید. اگر می‌خواهید متوجه شوید که مدرک شما «تا حدی در آلمان به رسمیت شناخته شده است»، باید در پایگاه داده Anabin، مدرک شما دارای وضعیت «H+/-» باشد. در این حالت چهار امتیاز کامل به شما داده می‌شود. متقاضیان کمی می‌توانند چهار امتیاز در این دسته را دریافت کنند.

همچنین به سوابق کاری امتیاز داده می‌شود که عبارتند از:

  • به افرادی که حداقل ۵ سال از ۷ سال گذشته را در تخصص خود کار کرده‌اند سه امتیاز تعلق می‌گیرد.

  • به افرادی که در ۵ سال گذشته حداقل ۲ سال در تخصص خود کار کرده‌اند دو امتیاز تعلق می‌گیرد.

یک امتیاز اضافی به کسانی داده می‌شود که در تخصص‌هایی کار می‌کنند که در آلمان تقاضای زیادی دارند. به عنوان مثال، این تخصص‌ها شامل برنامه نویسان یا هر شغل مرتبط با فناوری اطلاعات و همچنین مهندسان داده، ریاضیدانان، فیزیکدانان، شیمیدانان و سایر موارد مرتبط با این حوزه‌هاست. همه این مشاغل در فهرست تخصص‌ها با کمبود نیروی ماهر قرار می‌گیرند.

توانایی‌های زبانی

  • به کسانی که آلمانی را در سطح B۲ می‌دانند سه امتیاز داده می‌شود. برای اثبات این موضوع باید مدرک معتبر مانند گوته نشان دهید.

  • به کسانی که زبان آلمانی را در سطح B۱ می‌دانند دو امتیاز و به کسانی که آلمانی را در سطح A۲ می‌دانند یک امتیاز تعلق می‌گیرد.

  • همچنین یک امتیاز به کسانی داده می‌شود که زبان انگلیسی را خیلی خوب می‌دانند، یعنی در سطح C۱ هستند.

سن متقاضی

  • اگر زیر ۳۵ سال سن دارید دو امتیاز به شما تعلق می‌گیرد.

  • اگر بین ۳۵ تا ۴۰ سال سن دارید یک امتیاز به شما تعلق می‌گیرد.

  • اگر بالای ۴۰ سال سن داشته باشید، هیچ امتیازی به شما تعلق نمی‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که شما واجد شرایط دریافت کارت فرصت نیستید. حتی اگر بالای ۴۰ سال دارید هم می‌توانید با گرفتن ۶ امتیاز در بخش‌های دیگر کارت شانس آلمان را بگیرید.

امتیازات اضافی

  • اگر همراه با همسرتان برای کارت فرصت درخواست می‌دهید، یک امتیاز اضافی به شما تعلق می‌گیرد.

  • امتیاز اضافی دیگری برای حضور ۶ ماهه در آلمان تعلق می‌گیرد. این یعنی چی؟ به عنوان مثال، اگر اجازه اقامت یا ویزا با حداقل ۶ ماه اعتبار در آلمان داشتید و در یک دوره تحصیلی را گذرانده‌اید یا مدتی را این کشور کار کرده‌اید، یک امتیاز می‌گیرید.

کارت فرصت آلمان

دو مثال در مورد سیستم امتیاز بندی کارت شانس آلمان

برای اینکه میزان پیچیدگی امتیازدهی را برای شما راحت‌تر توضیح دهیم، بیایید دو مثال بزنیم:

مثال اول

«نازنین» از یک موسسه آموزش عالی در ایران فارغ التحصیل شد و مدرک او در بانک اطلاعاتی Anabin به رسمیت شناخته شد. این بدان معناست که او به طور خودکار واجد شرایط دریافت کارت فرصت است، بدون اینکه نیازی به جمع آوری امتیاز یا رعایت سایر شرایط برای تضمین اقامت خود در آلمان داشته باشد. پس «نازنین» همه شش امتیاز را کسب کرده است و باید فقط مدارک دیگر را تهیه کند تا ویزای شانس آلمان را بگیرد.

مثال دوم

«بابک» یک برقکار با ۷ سال سابقه کار است که در ایران در رشته تخصصی خود کار می‌کند و مدرک تحصیلی فنی و حرفه‌ای دارد. او مدرکش را در پایگاه داده Anabin چک کرد، ولی تاحدودی به رسمیت شناخته شده است؛ بنابراین به طور خودکار واجد شرایط کارت فرصت نیست، اما از آنجایی که حداقل ۲ سال سابقه تحصیلی دارد، واجد شرایط درخواست کارت شانس در سامانه امتیاز است. او ۷ سال سابقه کار دارد، یعنی ۳ امتیاز می‌گیرد. او آلمانی را فقط در سطح A۲ می‌داند، بنابراین برای دانش زبان آلمانی یک امتیاز می‌گیرد؛ اما فرض می‌کنیم او انگلیسی را خیلی خوب می‌داند و مدرکی در سطح C۱ دارد، سپس یک امتیاز دیگر برای زبان می‌گیرد. حالا سن «بابک» را بررسی می‌کنیم. فرض کنید او ۳۴ سال دارد، یعنی دو امتیاز می‌گیرد. در مجموع تا به حال هفت امتیاز کسب کرده است. پس حداقل امتیاز شش را به دست آورده و واجد شرایط کارت شانس آلمان است.

مراحل دریافت ویزای کارت شانس آلمان

چگونه و کجا برای ویزای شانس آلمان درخواست دهیم؟ اگر در حال حاضر خارج از اتحادیه اروپا هستید، باید برای کارت شانس در کشوری که محل اقامت رسمی شماست درخواست دهید. سفارت یا کنسولگری آلمان در ایران مسئول انجام خدمات ویزا به ایرانیان است.

با این حال، مراحل دریافت ویزای کارت شانس آلمان به شرح زیر است:

  1. ارزیابی شرایط و مدارک ضروری برای دریافت کارت شانس

  2. مراجعه به وبسایت رسمی اداره مهاجرت آلمان و ثبت نام در پورتال

  3. آپلود مدارک ضروری در سیستم امتیازدهی

  4. دریافت امتیاز و اطمینان از داشتن همه شرایط لازم

  5. ثبت درخواست جهت دریافت کارت شانس

  6. مراجعه به سفارت آلمان و تحویل مدارک

  7. انتظار برای دریافت نتیجه

  8. دریافت کارت شانس و سفر به آلمان

  9. درخواست اقامت آلمان پس از یافتن شغل در این کشور

مدارک مورد نیاز برای کارت شانس آلمان کدامند؟

تمامی مدارک لازم برای کارت شانس آلمان به طور کامل در وبسایت رسمی اداره مهاجرت آلمان ذکر شده‌اند. حتما و قبل از هر گونه اقدام، تمامی مدارک را بررسی کرده و آنها را تهیه کنید. مهمترین مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • کپی پاسپورت

  • کپی تمامی مدارک شناسایی

  • مدارک اثبات تمکن مالی

  • مدرک زبان آلمانی

  • رزومه

  • سوابق تحصیلی به همراه ریزنمرات و معدل

  • سوابق کاری

  • توصیه نامه از کارفرمایان قبلی

  • انگیزه نامه

  • گواهی شرکت در دوره‌های فنی و حرفه‌ای یا کارآموزی

  • گواهی عدم سوپیشینه

  • گاهی سلامت پزشکی

  • فیش پرداخت هزینه درخواست

اقامت کارت شانس آلمان

تمکن مالی برای کارت شانس آلمان چقدر است؟

اولین و مهمترین نیازی که برای همه اعمال می‌شود، تمکن مالی کارت شانس آلمان است؛ یعنی آلمان فرض می‌کند که برای مدت ویزا که یک سال است، شما بودجه لازم برای اقامت در این کشور را دارید. سه گزینه برای تضمین این تامین مالی وجود دارند. اول اینکه می‌تواند منابع مالی خود را نشان دهید. شما باید پولی در حدود ۱۲۳۲۴ یورو برای یک سال داشته باشید. این مبلغ برای سال ۲۰۲۴ معتبر است و شاید در سال‌های بعد کمی بیشتر شود. شما این مبلغ را به آلمان منتقل می‌کنید و در آنجا یک حساب به اصطلاح بلوکه شده یا Sperrkonto به آلمانی باز می‌کنید. شما نمی‌توانید کل مبلغ را یکجا برداشت یا خرج کنید. هر ماه اجازه دارید ۱۲/۱ از کل مبلغ را از این حساب خرج کنید.

راه دوم، حمایت مالی از طرف دوستان یا اقوام در آلمان است. شما می‌توانید از آنها بخواهید که به اصطلاح یک اعلامیه تعهد مالی (Verpflichtungserklärung) در آلمان ارائه کنند. آشنایان شما در این اظهارنامه تضمین می‌کنند که از زندگی شما در آلمان حمایت کرده و تمامی هزینه‌ها را تامین می‌کنند. این سند را می‌توان در اداره محلی خارجیان (Ausländerbehörde) تهیه کرد. قیمت این سند حدود ۲۵ یورو است. روش سوم، قرارداد کاری است. این گزینه برای یافتن شغل پاره وقت در آلمان است. لزوماً نباید شغلی با صلاحیت بالا باشد، مثلاً می‌توانید به عنوان پیشخدمت در یک کافه کار کنید و چنین قرارداد کاری را به کنسولگری یا سفارت برید و نشان دهید که می‌توانید برای یک سال از خود حمایت مالی کنید.

در حال حاضر، حداقل سطح معیشت در آلمان برای سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۲۷ یورو در ماه است؛ بنابراین شما نیاز به قرارداد کاری دارید که حداقل این مبلغ را در ماه را در اختیارتان قرار دهد تا کارت فرصت را دریافت کنید. گرفتن قرارداد کاری در حالی که در آلمان نیستید، حتی به عنوان پیشخدمت کار آسانی نیست؛ اما دولت آلمان قول داده است که پورتالی راه اندازی کند که در آن شرکت‌ها بتوانند مشاغل خالی را در دسترس مهاجران قرار دارند. به محض انتشار این پورتال، حتما اطلاعاتی را در وب سایت خود قرار خواهم داد. ایده این پورتال این است به کسانی که منابع مالی یا اقوام و دوستان در آلمان ندارند، فرصتی بدهد تا کارت شانس المان را بگیرند و به آلمان بیایند.

فهرست برترین مشاغل آلمان برای اخذ کارت شانس

در حالی که هیچ لیست رسمی شغلی برای کارت فرصت آلمان وجود ندارد، اما ما مهمترین مشاغل آلمان برای دریافت کارت شناس را در ادامه معرفی می‌کنیم:

فناوری اطلاعات (IT)

  • توسعه دهندگان نرم افزار

  • مشاوران فناوری اطلاعات

  • مدیران سیستم

  • کارشناسان امنیت سایبری

مدیریت

  • مدیریت رفاه اجتماعی

  • مدیریت خدمات سالمندان

  • مدیریت مالی و بیمه

  • مدیریت خدمات بهداشتی

  • مدیریت خدمات مراقبت از کودکان

مهندسی

  • مهندسان مکانیک

  • مهندسان برق

  • مهندسان عمران

  • مهندسان معدن

  • مهندسان صنایع

  • مهندسان شیمی

مراقبت‌های بهداشتی

  • پزشکان (عمومی و متخصص)

  • پرستاران

  • تکنسین‌های پزشکی

  • فیزیوتراپیست‌ها

  • دامپزشکی

ساخت و ساز

  • مدیران ساخت و ساز

  • نجاران

  • برق کاران

  • لوله کش‌ها

  • معماران

علوم زیستی

  • زیست شناسی

  • کشاورزی

  • حفاظت محیط زیست

تحقیق و توسعه علمی

  • پژوهشگران (رشته‌های مختلف)

  • تکنسین‌های آزمایشگاهی

  • دانشمندان داده

تحصیلات

  • اساتید دانشگاه

  • معلمان

  • مشاوران آموزشی

اقتصاد و حسابداری

  • حسابداران

  • تحلیلگران مالی

  • حسابرسان

مشاغل ماهر

  • تکنسین‌ها

  • مکانیک‌ها

  • برقکارها

مهمان نوازی و گردشگری

  • سرآشپزها

  • مدیران هتل

  • برنامه ریزان رویدادها

ویزای شانس آلمان

کارت فرصت برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟

کارت شانس آلمان برای همه متقاضیانی در نظر گرفته شده است که در خارج از اتحادیه اروپا هستند. شما با کسب امتیاز لازم و تهیه مدارک می‌توانید یک سال را در آلمان برای پیدا کردن کار بگذرانید. پیش بینی می‌شود که هزینه ویزای شانس آلمان با سایر انواع ویزاها تفاوتی نداشته باشد و حدود ۷۵ یورو باشد. از آنجایی که کارت فرصت آلمان تنها برای ۱۲ ماه اعتبار دارد، فرض بر این است که برای یک سال صادر می‌شود. این بدان معناست که پس از ورود به آلمان، برای تبدیل ویزای خود به اجازه اقامت نیازی به مراجعه به دفتر اتباع خارجی نخواهید داشت.

اگر در این سال شغلی در آلمان پیدا کردید، باید به دفتر خارجیان (Ausländerbehörde) در محل اقامت خود بروید و مجموعه‌ای از مدارک را برای تبدیل ویزای خود به نوع دیگری از اجازه اقامت ارائه دهید. اداره اتباع خارجی مدارک شما را بررسی می‌کند و اگر همه چیز خوب پیش برود برای شما اجازه اقامت صادر می‌کند. با این حال، مجوزهای اقامت در ابتدا برای یک دوره محدود مثلا ۴ سال صادر می‌شوند. این مجوزها قابل تمدید هستند و اگر شرایطی را داشته باشید که به شما اجازه می‌دهد برای اقامت دائم (PR) درخواست دهید، چنین مجوز اقامتی می‌تواند به اقامت دائم تبدیل شود. اقامت دائم آلمان همچنین می‌تواند به شهروندی تبدیل شود.

کلام آخر

کارت فرصت آلمان ۲۰۲۴ یک ابتکار فوق العاده برای کسانی است که به دنبال شغل در یکی از اقتصادهای پیشرو اروپا هستند. این کارت یک سال اعتبار دارد و شما در این مدت باید به دنبال شغل مناسب با توجه به مدرک تحصیلی و سوابق کاری خود باشید. با درک شرایط و پیگیری دقیق مراحل درخواست، می‌توانید شانس خود را برای گرفتن این ویزای ارزشمند افزایش دهید. مهاجرت به آلمان با کارت شانس راهی عالی برای اقامت طولانی به این کشور است. در مسیر اخذ کارت شانس آلمان برای افزایش میزان موفقیت پرونده مهاجرتی خود می توانید از مشاوره رایگان و تخصصی از کارشناسان «گروه بین المللی عالیان ویزا» بهره‌مند شوید. 

مشاوره رایگان مهاجرتی با وکلای عالیان ویزا : ۰۲۱۹۱۳۰۴۷۴۷

نظر شما