شناسهٔ خبر: 67620388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

امیدواری مسکو به امضای توافقنامه همکاری جامع با تهران

اقتصادنیوز: معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مسکو امیدوار به امضای توافقنامه همکاری جامع با تهران در آینده نزدیک است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آندری رودنکو معاون وزیر خارجه روسیه در یک نشست خبری با بیان اینکه ایران به یکی از مهمترین شرکا و دوستان روسیه تبدیل شده است، تاکید کرد: مسکو امیدوار به امضای توافقنامه همکاری جامع با تهران در آینده نزدیک است. معاون وزیر خارجه روسیه به برگزاری نشست‌های متعددی که در چند سال گذشته میان مسکو و تهران برگزار شده است اشاره کرد و گفت: در نتیجه برگزاری این نشست‌های متعدد، ایران به یکی از مهمترین شرکا و دوستان روسیه تبدیل شده است. رودنکو با بیان اینکه در حال حاضر فعالانه در حال کار بر روی امضای یک قرارداد اساسی جدید با ایران هستیم که همه زمینه‌های همکاری میان دو کشور را در بر می‌گیرد، تاکید کرد: امیدواریم که به زودی بتوانیم تلاش‌های ۲ ساله خود برای تدوین سند مهم بین دولتی توافقنامه همکاری جامع با تهران را نهایی کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود، خاطرنشان کرد: این توافقنامه جدید همکاری جامع، پایه‌ای برای روابط روسیه با ایران برای چندین دهه آینده ایجاد خواهد کرد.

کی‌یف باید مواضع واقع‌بینانه‌ای برای گفت وگوهای صلح با روسیه اتخاذ کند

رودنکو که یکی از اعضای هیات روسیه در جریان مذاکرات با اوکراین در سال ۲۰۲۲ بود، همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا انجام گفت وگوهای صلح میان مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۴ امکان‌پذیر است، گفت: من ترجیح می‌دهم هیچ ضرب‌الاجل یا چارچوب زمانی برای انجام این گفت وگوها تعیین نکنم.

معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه موضع ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص انجام گفت وگوهای صلح با کی‌یف روشن است، افزود: پوتین پیش تر تاکید کرده بود که گفت وگوها در خصوص برقراری صلح زمانی انجام می‌شود که اوکراین برای انجام این امر آماده باشد و مواضع واقع‌بینانه‌ای اتخاذ کند.

رودنکو در ادامه سخنان خود یادآور شد: آنچه که در حال حاضر از سوی مقام‌های اوکراینی که در حقیقت دست‌نشانده کشورهای خارجی در کی‌یف هستند پیشنهاد می‌شود، قطعاً پایه‌ای برای انجام گفت وگوهای جدی درباره برقراری صلح میان روسیه و اوکراین نیست.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور منتخب ملت ایران را تبریک گفت.

پوتین در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب ضمن آرزوی موفقیت برای پزشکیان در مسئولیت بزرگ پیش‌رو و همچنین بهروزی و رفاه برای ملت ایران، با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه در عالیترین سطح برقرار است، ابراز امیدواری کرد این روابط در دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور منتخب و با اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی تداوم یابد.

رئیس جمهور روسیه همچنین با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به ویژه در بخش انرژی و حمل و نقل، ضمن دعوت از پزشکیان برای شرکت در اجلاس آتی بریکس در کازان، بر آمادگی روسیه برای امضای توافقنامه جامع همکاری دو کشور در حاشیه این اجلاس تاکید کرد.

رئیس جمهور منتخب نیز در در این تماس تلفنی، ضمن قدردانی از پیام تبریک گرم و محبت‌آمیز رئیس جمهور روسیه، گفت: برای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم و بی‌تردید این روابط را تقویت خواهیم کرد.

پزشکیان همچنین بر اهتمام دولت جدید نسبت به پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی تاکید کرد.

رئیس جمهور منتخب همکاری‌های دو کشور در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نظیر شانگهای، بریکس و اوراسیا را حائز اهمیت دانست و گفت: اسناد توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه نهایی شده و آماده هستیم در حاشیه اجلاس بریکس در روسیه آن را به امضا برسانیم.

برچسب‌ها:

نظر شما