شناسهٔ خبر: 67596434 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی عنوان کرد

مبنا در اربعین راه اندازی جریان قافله تمدنی است/برپایی بیش از ۳۷۰ موکب از سوی اوقاف در ایام اربعین

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی بیش از ۳۷۰ موکب از سوی اوقاف در ایام اربعین خبر داد و گفت: در اربعین مبنا زیارت از نزدیک و راه اندازی جریان قافله تمدنی است که دنیا نظیرش را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حسینیه دانشجو، نشست ستاد فرهنگی اربعین، امروز 19 تیرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام غلامرضا عادل، سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، حمید مجیدی مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، رضا معممی مقدم، مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت الاسلام سیدمحمدکاظم موسوی متقی، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی سازمان اوقاف و امور خیریه و نماینده سازمانها و نهادهای مختلف که در بحث فرهنگی اربعین فعال هستند اعم از آموزش و پرورش، حوزه علمیه، نیروی انتظامی و ... در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد. 
حجت الاسلام خاموشی طی سخنانی در این نشست به چند گزاره انقلاب اسلامی که این انقلاب را از سایر انقلابها متمایز کرده اشاره کرد و گفت: یکی از تمایزها ایثار و شهادت است که برگرفته از فرهنگ حسینی است. شعارهایی که بعد، حین و پس از انقلاب رواج پیدا کرد در حال تمدن سازی همین گزاره در جهان معاصر است؛ یعنی فرهنگ ایثار و شهادت، تمدن سازی می کند. نقطه اوجش در غزه دیده می شود. غزه، فرهنگی است که در آن واقعا خون بر شمشیر پیروز است. 
وی افزود: همزمان با اتفاقات این منطقه، در گوشه ای دیگر از جهان، درگیری اتفاق افتاده که روزانه تلفات دو طرف خیلی بیشتر است، اما اتفاقی که در غزه افتاده تمام جهان معاصر را درگیر کرده، درواقع جریان ایثار و شهادت برگرفته از کربلا و متن انقلاب اسلامی، حرف برای گفتن دارد. اینکه دسته روی در آمریکا و اروپا و آفریقا دارد راه می افتد یعنی همین تابلوی ایثار و شهادت و من تقاضایی که در حوزه فرهنگی دارم این است که قله ای که در اختیارمان است با موارد دیگر عوض نکنیم. خداوند در قرآن می فرماید: ...« یَسْعی نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ» این نور نور ولایت، اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است و اوجش در ایثار و شهادت می شود «یا ثارالله وبن ثاره». 
  
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: هدف راهپیمایی اربعین این است که جمعیت در این مسیر قرار بگیرند و بگویند «لبیک یا حسین»، ما قله را انتخاب کرده ایم. مردم از سراسر جهان در این مراسم شرکت می کنند و برخی جان خود را در این مسیر از دست می دهند و در دامنه این اتفاقات شاهدیم که همه کمک حال یکدیگرند و همه ایثار جان و وقت می کنند و دردمند انسانهای این مسیر هستند. 
وی عنوان کرد: این مسیر یعنی خاک خوردن و ایثار وقت، جان و شغل و حسینی بودن یکپارچه، به همین دلیل همه افراد اعم از مبلغان، دانشمندان، مادحین و فرهیختگان با امام حسین(ع) نذر عشق می کنند و باید این فرهنگ را تقویت کنیم. در فرهنگ ایثار و شهادت، نماز، توجه به دیگران، ایثار مال و جان، احترام به دگیران، ولایت پذیری و توحید و معاد وجود دارد. هر سال این نوع حضور پیشرفته تر می شود. زیرساختها و خدمت رسانی بهداشتی تر و منظم تر می شود و نوع حضور افراد در این جاده الی الحسین معنادار تمدنی است. به نظر می رسد باید تذکر به خودمان دهیم که این سفر را سفر زیارتی صرف ندانیم، به نیم روز زیارت بسنده کنیم چون ایام اربعین، زمان ماندن در کربلا نیست. 
حجت الاسلام خاموشی افزود: ما باید هرسال تعامل خود را با عراقی ها بیشتر کنیم و اگر کالایی مورد نیاز است از آنجا خریداری شود و به عراقی ها در این ایام نفع برسانیم. امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقریبی هستند ما نیز معتقدیم «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ». 
وی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا میزبانان عراقی و ایرانی در ایام اربعین کار مهمی انجام می دهند. انشاالله کرامت اباعبدالله(ع) با کمک به زوار اربعین شامل حال ما می شود. در اربعین مبنا زیارت از نزدیک و راه اندازی جریان قافله تمدنی است که دنیا نظیرش را ندارد. 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سازمان اوقاف وظیفه دارد طبق نیات واقفان اقداماتی انجام دهد. بیش از 370 موکب در سالهای گذشته داشتیم که امسال افزایش میابد بسیاری از امامزاده ها مواکب دارند و توانایی فرهنگی دارند که در ایام اربعین به منصه ظهور و بروز می رسانند. در سالهای اخیر پیوند موکبی عراقی ـ ایرانی و ایرانی ـ عراقی بسیار زیاد شده است.

در ادامه این جلسه هریک از نماینده سازمانها و نهادهای مختلف که در بحث فرهنگی اربعین فعال هستند به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که در ذیل به آنها اشاره شده است. ورود و خروج افراد از مبادی مختلف در خدمات رسانی به افراد بسیار اثرگذار است. 

نظر شما