شناسهٔ خبر: 67541788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

حماس پیشنهاد واشنگتن را پذیرفت

تحریریه جهان صنعت نیوز

یک عضو حماس گفته این گروه پیشنهاد آمریکا در مورد مذاکره بر سر اسرای اسرائیلی را 16 روز پس از مرحله اول پذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز؛ یک عضو حماس گفته. این گروه پیشنهاد آمریکا در مورد مذاکره بر سر اسرای اسرائیلی را ۱۶ روز پس از مرحله اول پذیرفت.

به نوشته خبرگزاری رویترز، یک منبع بلندپایه حماس روز شنبه این خبرگزاری گفت. «حماس پیشنهاد آمریکا را برای آغاز مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی از جمله سربازان و مردان. ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق با هدف پایان دادن به جنگ غزه پذیرفته است»

به گفته این منبع که به شرط ناشناس ماندن با رویترز گفت‌وگو کرده، این گروه اسلامگرا این درخواست را که اسرائیل ابتدا قبل از امضای توافقنامه متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته و اجازه می‌دهد مذاکرات بر سر مرحله اول توافق که شش هفته‌ به طول می‌انجامد، ادامه یابد.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌ها برای آتس‌بس با میانجی‌گری بین‌المللی گفته که این پیشنهاد در صورت موافقت اسرائیل، می‌تواند منجر به توافقی چارچوبی شود و به جنگ نه ماهه بین اسرائیل و حماس در غزه پایان دهد.

یک منبع در تیم مذاکره کننده اسرائیل که نخواست نامش فاش شود گفت اکنون شانس واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد. این در تضاد شدید با نمونه‌های گذشته در جنگ نه ماهه غزه بود، زمانی که اسرائیل گفت که شرایط حماس غیرقابل قبول است.

سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بلافاصله به درخواست اظهارنظر در روز شنبه، سبت یهودی، پاسخ نداد. روز جمعه دفتر وی اعلام کرد که مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت و تاکید کرد که شکاف‌ها بین طرفین همچنان باقی است.

به گفته مقامات بهداشت غزه، جنگ در این نوار جان بیش از ۳۸۰۰۰ فلسطینی را گرفته است.

این منبع حماس گفت، پیشنهاد جدید تضمین می‌کند که میانجی‌ها آتش‌بس موقت، ارسال کمک و خروج نیروهای اسرائیلی را تا زمانی که مذاکرات غیرمستقیم برای اجرای مرحله دوم توافق ادامه دارد، تضمین می‌کنند.

تلاش‌ها برای تضمین آتش‌بس و آزادی اسرا در غزه در چند روز گذشته با دیپلماسی فعال شاتلی در میان واشنگتن، اسرائیل و قطر تشدید شده است.

یک منبع منطقه ای گفت که دولت ایالات متحده سخت تلاش می کند تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر توافق را به ثمر برساند.

نتانیاهو روز جمعه گفت که رئیس سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل از نشست اولیه با میانجیگران در قطر بازگشته و مذاکرات هفته آینده ادامه خواهد یافت.

منبع: اکوایران

نظر شما