شناسهٔ خبر: 67338500 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

کارت شانس آلمان: جدیدترین قانون مهاجرتی آلمان

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند:
  • مستاجران این فرصت طلایی را از دست ندهند | مبلغ جدید وام ودیعه مسکن اعلام شد
  • افزایش قیمت مرغ در راه است | قیمت مرغ در بازار 5 تیر چقدر شد؟
  • نوسان قیمت طلا در بازار امروز | قیمت طلا امروز گرمی چند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

معرفی کارت شانس آلمان

آیا می‌دانستید که از اول ژوئن 2024 شرایط استفاده از ویزای کارت شانس آلمان یا Chancenkarte فراهم می‌شود؟ در این روش ویژه که ساده‌ترین روش مهاجرت و کاریابی در آلمان معرفی شده است، شما به مدت 12 ماه فرصت دارید که در این کشور به صورت حضوری به دنبال شغل مورد نظر خود بگردید.

این روش مهاجرتی از مجموعه‌ای از قوانین تشکیل شده است که در ادامه هر یک را بررسی می‌کنیم. همراه ما بمانید.

 

قانون اول کارت شانس آلمان: داشتن حداقل گواهی 2 سال آموزش

یکی از شرایط پایه دریافت کارت شانس آلمان ارائه مدارک تحصیلی است. این مدارک می‌تواند یا 2 سال آموزش فنی حرفه ای و کارآموزی باشد یا مدارک دانشگاهی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکتری. پس:

برای دریافت ویزای کارت شانس آلمان باید مدرک تحصیلی داشته باشید.

قانون دوم کارت شانس آلمان: تسلط به زبان

آلمانی و انگلیسی دو زبان اصلی هستند که شرایط دریافت کارت شانس آلمان را برای شما فراهم می‌کنند. به عبارت دیگر شما:

  • یا باید به زبان آلمانی مسلط باشید تا واجد شرایط دریافت ویزای Chancenkarte آلمان شوید.
  • یا باید زبان انگلیسی را به خوبی بلد باشید و از طریق این زبان واجد شرایط اخذ کارت شانس آلمان شوید.

البته تسلط تنها کافی نیست و باید با ارائه مدارک آلمانی مانند مدرک موسسه گوته (در سطح حداقل A1) یا ارائه مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل تسلط خود را ثابت کنید.

قانون سوم کارت شانس آلمان: داشتن تمکن مالی لازم

اگر از پس هزینه زندگی در آلمان طی 12 ماه اعتبار کارت شانس برنمی‌آیید، این روش مهاجرتی برای شما مناسب نیست! به عبارت دیگر شما تنها در صورتی می‌توانید ویزای Chancenkarte را دریافت کنید که نشان دهید شرایط مالی لازم را دارید. چگونه می‌توانید تمکن خود را نشان دهید؟

  • یا باید سندی بانکی ارائه کنید که داشتن 1027 یورو در ماه را در حسابی بلوکه شده نشان دهد.
  • یا باید قرارداد کار پاره‌وقتی در آلمان داشته باشید که نشان دهد شما با درآمد حاصل از این شغل می‌توانید هزینه هایتان را در آلمان بپردازید.

بله درست خواندید! شما با دریافت کارت شانس آلمان همزمان با کاریابی حضوری در این کشور می‌توانید به صورت پاره وقت و با محدودیت زمانی 20 ساعت در هفته کار کنید و درآمد داشته باشید. این مجوز یکی از مهم ترین مزایای کارت شانس آلمان است که به آن نسبت به ویزای جستجوی کار (Job Seeker) برتری می‌بخشد.

2

قانون چهارم کارت شانس آلمان: کسب امتیاز لازم در سیستم امتیازدهی ویزای Chancenkarte

قبل‌تر گفتیم که کارت شانس آلمان بر پایه یک سیستم امتیازدهی مشخص کار می‌کند. یعنی به شرایط شما امتیازهای مشخصی بر اساس قانون های کارت شانس آلمان داده می‌شود و شما واجد شرایط کارت شانس می‌شوید اگر و تنها اگر حداقل 6 امتیاز از مجموع امتیازات به دست آورید.

اما چه عواملی بر این امتیازدهی تاثیر می‌گذارند؟

  1. تاییدیه مدرک تحصیلی: اگر مدرک تحصیلی شما مورد تایید آلمان باشد یا حتی معادل دقیقی برای آن در این کشور وجود داشته باشد، شما می‌توانید 4 امتیاز دریافت نمایید. 4 حداکثر امتیازی است که بندهای مختلف سیستم امتیازدهی آلمان به شما می‌دهند.
  2. تجربه کاری: 2 سال سابقه کار طی 5 سال گذشته برای شما 2 امتیاز و 5 سال سابقه کاری طی 7 سال گذشته برای شما 3 امتیاز در پی دارد.
  3. مشاغل مورد نیاز آلمان: کمبود نیروی کار در برخی مشاغل خاص درآلمان اینجا نیز کارساز است و اگر زمینه تخصص و فعالیت شما مرتبط با لیست مشاغل مورد نیاز آلمان باشد، 1 امتیاز در سیستم امتیازبندی مهاجرت به آلمان از طریق کارت شانس دریافت می‌کنید.
  4. مدارک زبان: اینکه باید حداقل هایی را برای سطح زبان خود رعایت کنید تا واجد شرایط دریافت ویزای کارت شانس آلمان شوید، درست است اما اگر بیشتر از این حداقل ها را فراهم کنید می‌توانید تا 3 امتیاز دریافت نمایید. شیوه امتیازدهی به مدارک زبان به این صورت است که به مدارک زبان آلمانی سطح A2 یک امیتاز، سطح B1 دو امتیاز و سطح B2 سه امتیاز ارائه می‌شود. اگر زبان مادری شما انگلیسی باشد یا مدرک زبان انگلیسی در سطح بالاتر از C1 ارائه کنید نیز 1 امتیاز دریافت خواهید کرد.
  5. شرایط سنی: 2 بازه سنی اصلی در شرایط دریافت ویزای کارت شانس آلمان تعریف شده است. بازه اول از 18 تا 35 سال که 2 امتیاز و بازه دوم از 35 تا 42 که 1 امتیاز برای شما در پی خواهد داشت.
  6. زندگی در آلمان: اگر قبلاً در آلمان زندگی کرده‌اید و می‌توانید با مدارک معتبر اقامت قانونی خود را برای حداقل 6 ماه طی 5 سال گذشته ثابت کنید، 1 امتیاز را در لیست امتیازات کارت شانس آلمان برای خود می‌کنید. فراموش نکنید که ویزای توریستی این امتیاز را در پی ندارد!
  7. اقدام با همسر: شما با کارت شانس آلمان نمی‌توانید ویزای همراه برای خانواده خود دریافت کنید اما اگر همسر شما نیز واجد شرایط دریافت کارت شانس آلمان باشد و با هم برای آن اقدام نمایید، 1 امتیاز به هر یک از شما داده می‌شود.

قانون پنجم کارت شانس آلمان: اقدام قانونی برای اخذ ویزا

برای گرفتن ویزای Chancenkarte آلمان حتما باید از طریق مراجع قانونی که کنسولگری‌ها و سفارت‌های آلمان در کشورهای مختلف هستند، اقدام نمایید. به عبارت دیگر شما باید برای اخذ کارت شانس از سفارت آلمان وقت بگیرید، مدارک خود را آماده کنید و در زمان مقرر به سفارت ارائه دهید و در نهایت منتظر اعلام نتیجه از طرف سفارت بمانید.

چه مدارکی برای ویزای کارت شانس آلمان لازم است؟

در وهله اول همه‌ی مدارکی را که امتیازهای دریافتی شما را ثابت کنند، لازم است. به عنوان مثال:

  • تاییدیه ZAB برای مدارک تحصیلی
  • مدارک زبان آلمانی یا انگلیسی

از دیگر مدارک لازم برای دریافت ویزای کارت شانس آلمان می‌توان به مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی، عکس، انگیزه نامه، رزومه به‌روز و ... اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که قانون مشخصی برای مدت زمان لازم جهت صدور یا عدم صدور کارت شانس آلمان تعیین نشده است و روند ارزیابی مدارک ممکن است بین چند هفته تا چند ماه زمان ببرد.

3

سایر قانون های کارت شانس آلمان

دقت داشته باشید که بر اساس قوانین کارت شانس آلمان شما باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • کارت شانس آلمان به شما اجازه کار آزمایشی برای کارفرمای مورد نظر در آلمان را تنها برای مدت 2 هفته می‌دهد.
  • کار همزمان با کاریابی در آلمان تنها به مدت 20 ساعت در هفته ممکن است و نباید از این حد مشخص بیشتر کار کنید.
  • کارت شانس آلمان تنها در کشور آلمان معتبر است.
  • امکان دریافت اقامت دائم آلمان از طریق کارت شانس وجود ندارد. اگر موفق به کاریابی شدید، ویزای کاری آلمان را دریافت خواهید کرد و پس از 5 سال طی شرایط مشخصی می‌توانید برای دریافت این اقامت اقدام نمایید.
  • کارت شانس آلمان تا 2 سال امکان تمدید دارد اما اگر موفق به کاریابی در آلمان طی این مدت نشدید، باید به کشور خود برگردید و حضور شما در آلمان پس از این مدت غیرقانونی خواهد بود.
  • شما با کارت شانس آلمان امکان تحصیل در دانشگاه های این کشور را ندارید اما ممکن است بتوانید در دوره های زبان شرکت کنید.
  • سفارت تصمیم‌گیرنده صدور یا عدم صدور ویزای کارت شانس آلمان است بنابراین هر موسسه یا مرکز دیگری تنها می‌تواند بر اساس امتیازات احتمالی شما، پیش‌بینی از وضعیت ویزای شما پس از ثبت درخواست در سفارت داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که موسسه حقوقی سروش فردا تمامی اطلاعات لازم درباره این روش را در اختیارتان می‌گذارد و گام به گام با شما همراه خواهد بود. مشاوره اولیه در این موسسه رایگان خواهد بود.

منبع: سروش فردا

 

برچسب‌ها:

نظر شما