شناسهٔ خبر: 67101513 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

آمریکا خواستار نشست شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه شد

ایالات متحده درخواست کرد شورای امنیت سازمان ملل درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای در حمایت از طرحی برای «آتش بس فوری با آزادی اسیران» رای گیری کند.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا خواستار برگزاری نشست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری با آزادی اسیران در نوار غزه شد.
 
این رای‌گیری که برای امروز (دوشنبه) برنامه‌ریزی شده، توسط کره جنوبی که ریاست شورای امنیت در ماه ژوئن را بر عهده دارد، هنوز تایید نشده است.
 
نیت ایوانز، سخنگوی هیئت آمریکایی بدون اشاره به تاریخ رأی‌گیری، گفت: «امروز ایالات متحده از شورای امنیت خواست تا رأی‌گیری انجام دهد. اعضای شورا نباید اجازه دهند این فرصت از دست برود و باید یک صدا در حمایت از این توافق رای دهند.»
 
آمریکا، متحد سرسخت اسرائیل، به دلیل ممانعت از چندین پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه شده بود، به طور گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور در 31 می، تلاش جدیدی را برای آتش‌بس و توافقنامه آزادی اسیران آغاز کرد.
 
این پیش‌نویس که از سوی ایالات متحده به شورای امنیت ارائه شد، ضمن استقبال از آتش‌بس که آن را برای اسرائیل «قابل قبول» توصیف کرده، از حماس می‌خواهد که آن را پذیرفته و از هر دو طرف می‌خواهد شرایط عنوان شده را بدون تأخیر و بی‌قید و شرط به طور کامل اجرا کنند.
 
برخی جزئیات این پیشنهاد در مرحله اول شامل آتش‌بس کامل در نوار غزه، آزادی اسیران اسرائیلی و تبادل اسرای فلسطینی و در مرحله دوم پایان دائمی خصومت‌ها را شامل می‌شود.
 
پس از ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای آتش‌بس در غزه، روسیه و چین ضمن مخالفت با آن نسبت به قبول متن این قطعنامه از سوی رژیم صهیونیستی پرسش‌هایی را مطرح کردند. الجزایر نیز به عنوان تنها عضو عرب این شورا از مخالفان پیشنهاد آمریکاست.
 

نظر شما