شناسهٔ خبر: 66908772 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه خراسان | لینک خبر

مروری بر کارنامه تعدادی از برنامه‌های موسیقی‌محور شبکه نمایش خانگی از جمله «صداتو»، «آوای جادویی» و «بندبازی» به مناسبت آغاز پخش تازه‌ترین برنامه موسیقایی این شبکه به نام «کنسرتینو» از امروز، نهم خرداد

عصار و دوستان،رقیب محسن کیایی و رفقا

صاحب‌خبر - الهه آرانیان- از امروز، نهم خرداد یک برنامه‌ موسیقی‌محور جدید راهی شبکه نمایش خانگی می‌شود؛ برنامه‌ای به نام «کنسرتینو» با اجرای علیرضا عصار، خواننده کهنه‌کار. از امروز، «صداتو» که فصل دومش از فیلیمو در حال پخش است، یک رقیب پیدا خواهد کرد. از سال 1400 تاکنون شبکه نمایش خانگی، هر سال یک برنامه موسیقی‌محور در جدول پخش خود داشته‌است؛ سال 1400، مخاطبان با مسابقه استعدادیابی «بندبازی» همراه بودند؛ در اواخر سال 1401، مسابقه «آوای جادویی» و در سال 1402، فصل اول «صداتو» پخش شد. از آغاز سال 1403، فصل دوم «صداتو» میزبان مخاطبان است و از امروز هم «کنسرتینو» اضافه می‌شود. در این سال‌ها هر کدام از این برنامه‌ها با ساختار و قالب خاص خودشان سعی کرده‌اند حال و هوایی تازه به فضای موسیقی کشور بدهند و بعضی از آن‌ها موفق بوده‌اند و بعضی هم نه. در ادامه، از چهار برنامه موسیقی‌محور شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر نوشته‌ایم. علیرضا عصار علیه پلی‌بک! تازه‌ترین برنامه موسیقی‌محور نمایش خانگی از امروز در دسترس مخاطبان است. میلاد رحیمی، بازیگر سینما و تلویزیون، کارگردان این برنامه و محسن خباز، تهیه‌کننده آن است. علیرضا عصار، مجری «کنسرتینو» در ویدئویی درباره قالب برنامه این‌طور توضیح می‌دهد: «برنامه ما مسابقه نیست. تلنت‌شو(استعدادیابی) نیست. اصل برنامه هم بر گفت‌وگو نیست. اصل دیدن و شنیدن و اجرای موسیقی است. در این راستا هم قوانینی داریم که خط قرمز برنامه‌مان است. اصلی‌ترینش پلی‌بک(لب زدن با میکروفون خاموش) است. در برنامه ما خواننده و سازهای اصلی تحت هیچ شرایطی پلی‌بک نیستند و نخواهند بود». هنرمندان پیش کسوت و شاخص موسیقی در کنار هنرمندان جوان و تازه‌نفس در «کنسرتینو» و اجرای زنده آن‌ها از نکات جالب‌توجه این برنامه است. باید منتظر ماند و دید حضور علیرضا عصار به عنوان مجری و میزبان موفق خواهد بود یا مانند حضورش در مسابقه استعدادیابی «بندبازی»، مخاطبان را با خود همراه نخواهد کرد. هیجان «صداتو» با ساختار معمایی فصل اول رئالیتی‌شو یا مستندمسابقه «صداتو» سال گذشته در 12 قسمت پخش شد و به دلیل ساختار متفاوت و جدیدش مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. امسال هم فصل دوم این مستندمسابقه از فیلیمو به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حامد جوادزاده در حال پخش است. محسن کیایی، اجرای این برنامه را به عهده دارد و شبنم مقدمی، محمد بحرانی، امیرمهدی ژوله و محسن شریفیان، همیارِ تنها شرکت‌کننده مسابقه در تشخیص خواننده واقعی هستند. شرکت‌کننده این مسابقه باید از میان افراد مختلف که هرکدام با یک شغل و حرفه خاص معرفی می‌شوند و به اجرای یک قطعه موسیقی می‌پردازند، تشخیص بدهد که کدام خواننده است و کدام خواننده نیست. هر قسمت «صداتو» حداقل یک و حداکثر 4، 5 خواننده واقعی دارد؛ خواننده‌هایی که هرکدام می‌توانند استعدادهای آینده موسیقی ایران باشند. ساختار معمایی به هیجان بیشتر برنامه کمک می‌کند. تنوع موسیقایی «صداتو» از جمله نقاط قوت این برنامه است و تقریباً می‌توان گفت همه نوع موسیقی از پاپ، سنتی و تلفیقی در آن اجرا می‌شود. از دیگر جذابیت‌های «صداتو» بده‌بستان‌های به‌موقع و به‌اندازه چهار هنرمند با مجری است. موفقیت نسبی «آوای جادویی» اسفند 1401 پای یک مسابقه استعدادیابی در حوزه موسیقی به شبکه نمایش خانگی باز شد؛ مسابقه‌ای به نام «آوای جادویی» که از همان آغاز تولیدش تا زمانی که به مرحله پخش رسید، با حواشی زیادی همراه بود. محمد طهرانی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مسابقه «آوای جادویی» را به عهده داشت. علی اوجی، مجری و چهار خواننده کشورمان از جمله محمد معتمدی، رضا یزدانی، محمد اصفهانی و رضا صادقی هم داوران این برنامه بودند. این چهار خواننده پس از اتمام مرحله مقدماتی مسابقه در نقش راهنما و استاد شرکت‌کننده‌ها هم ظاهر شدند. هدف «آوای جادویی» یک رقابت صرف در عرصه خوانندگی نبود و سعی کرد از برگزیده‌های جوان و بااستعداد خود حمایت مادی و معنوی کند. برای نمونه، علیرضا افکاری، آهنگ ساز برجسته که مدیریت هنری شرکت‌کننده‌ها را در طول برنامه به عهده داشت، به فینالیست‌های «آوای جادویی» یک قطعه موسیقی با آهنگ سازی خودش هدیه داد. از منفعل بودن مجری برنامه و تسلط نداشتن او به موسیقی و همین‌طور، تعارف تکه‌پاره‌کردن‌های داوران در تعریف یا نقد خواننده‌های مستعد که بگذریم، باید بگوییم «آوای جادویی» حداقل میان مخاطبان خاص موسیقی کارنامه‌ای نسبتاً موفق داشت. «بندبازی»، حوصله‌سربر و بی‌نظم «بندبازی» در سال 1400 این‌طور خودش را معرفی کرد: «بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی بندهای موسیقی ایران در ژانر پاپ و پاپ تلفیقی». نیما بانک، کارگردان «بندبازی» بود و چهار چهره سرشناس هنر و موسیقی، از جمله مهراوه شریفی‌نیا، امید نعمتی، علیرضا عصار و بهروز صفاریان داوری این مسابقه را به عهده داشتند. امید حاجیلی، خواننده موسیقی پاپ هم مجری «بندبازی» بود. این مسابقه که آن را می‌توان اولین مسابقه استعدادیابی موسیقی در شبکه نمایش خانگی دانست، نتوانست در حد و اندازه‌های یک مسابقه استاندارد و کم‌ایراد ظاهر شود. هرچند که «بندبازی» با هدف مهم معرفی گروه‌های بااستعداد موسیقی از نواحی مختلف ایران ساخته شده بود، اما به دلیل نداشتن جذابیت، حوصله‌سر بر بودن و همچنین آشفتگی و بی‌نظمی آیتم‌های برنامه و ضعف اجرا و کارگردانی، بسیاری از مخاطبان آن در همان قسمت‌های ابتدایی از تماشایش صرف‌نظر کردند. «بندبازی» به موفقیت چندانی نرسید، اما توانست راه را برای ساخت و تولید برنامه‌های موسیقی‌محور در شبکه نمایش خانگی هموار کند.‌

نظر شما