شناسهٔ خبر: 66798429 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

کانورسیشن در تحلیلی نوشت:

دستور تحت تعقیب قرار دادن نتانیاهو نقطه عطف دیوان کیفری بین‌المللی است

کریم اسد احمد خان، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (ICC)، تاکید کرده است، برای صدور دستور تحت تعقیب قرار دادن مقامات ارشد رژیم صهیونیستی نظیر نخست‌وزیر این رژیم، بنیامین نتانیاهو و وزیر دفاع یاواف گالانت دلایل معقولی وجود دارد و باور می‌کند این افراد مسئول جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت هستند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از کانورسیشن، دیوان کیفری بین‌المللی پیشتر به دلیل دادگاه‌های ناکارآمد علیه متهمان سطح بالا نیز مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 

با این حال، تصمیم خان نقطه عطفی در ماموریت این دادگاه است. این دادگاه توانایی رسیدگی به جرایم ارتکاب‌یافته در تمام 124 کشور عضو را دارد، همچنین در سایر کشورها هنگامی که جنایات ادعایی توسط شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود.

 

قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا، روسیه و چین که به معاهده دیوان کیفری بین‌المللی نپیوسته‌اند، هیچ نفوذی بر دادستان آن ندارند.

 

12 سناتور جمهوری‌خواه نامه‌ای به این دیوان تهدید کردند دادستان و خانواده‌اش را ممنوع الورود خواهند کرد. دیوان پاسخ داد تلاش برای انتقام‌جویی علیه مقامات دادگاه بر اساس ماده 70 اساسنامه ممنوع است.

 

در 20 ماه می، دولت آمریکا درخواست دادستان دیوان برای صدور دستور بازداشت دو مقام صهیونیست را "اهانت‌آمیز" خواند. حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد دادستان دیوان را تحریم کند، همانند ماجرای سال 2020 که نمی‌خواست دیوان اقدامات شهروندان آمریکایی در افغانستان و نقش مقامات صهیونیست در فلسطین از سال 2015 را مورد تحقیق قرار دهد، هیچ تأثیری بر روند رسیدگی دادگاه نخواهد داشت.

 

انتهای پیام / ع ن /25

نظر شما