شناسهٔ خبر: 66798001 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کدام کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند؟

صاحب‌خبر -

شفقنا-با اعلام امروز (چهارشنبه) نروژ، ایرلند و اسپانیا، تعداد کشورهای عضو اتحادیه اروپا که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند به 12 کشور از مجموع 27 کشور  عضو این اتحادیه افزایش یافت.

به گزارش شفقنا به نقل از آرتی، پس از برقراری روابط بین اتحادیه اروپا و سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1975 میلادی به عنوان بخشی از گفتگوهای عربی و اروپایی، سوئد در سال 2014 میلادی اولین کشور عضو اتحادیه اروپا در اروپای غربی بود که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت البته پیش از آن، سایر کشورها مالت و قبرس و همچنین کشورهای اروپای شرقی که در آن زمان بخشی از «اردوگاه شوروی» بودند (بلغارستان، چکسلواکی، مجارستان، لهستان و رومانی) فلسطین را در سال 1988 قبل از پیوستن به اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته بودند.

«آدولفو سوارز»، نخست‌وزیر اسپانیا، اولین رهبر اروپای غربی بود که در سپتامبر 1979 میلادی میزبان «یاسر عرفات»، رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) بود.

در سال 1986میلادی مقامات اسپانیایی به نمایندگی ساف که در سال 1972 میلادی در مادرید افتتاح شد، وضعیت رسمی اعطا کردند.

در فوریه 1980میلادی ایرلند اولین عضو غربی اتحادیه اروپا بود که خواستار ایجاد یک کشور فلسطینی شد  همچنین آخرین کشوری بود که به اسرائیل اجازه داد در دسامبر 1993 میلادی یک «سفارت مقیم» در خاک خود باز کند.

از میان اعضای گروه 20، ده کشور – آرژانتین، برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه، عربستان، آفریقای جنوبی و ترکیه – فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند.

اکنون کشور فلسطین به عنوان یک کشور مستقل توسط 146 کشور از 193 کشور عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است. فلسطین از نوامبر 2012 به یک «کشور ناظر غیرعضو» در مجمع عمومی سازمان ملل تبدیل شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 18 آوریل با اکثریت 143 قطعنامه‌ای را تصویب کرد که حق فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل را تایید می‌کند.

اعلام امروز در به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی سه کشور اروپایی خشم مقامات اسرائیلی را برانگیخت به نحوی که تل‌اویو بلافاصله از فراخواندن سفیران اسرائیل در نروژ و ایرلند خبر داد.

متن این خبر در آرتی

 

نظر شما