شناسهٔ خبر: 66796503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

هر آنچه مایکروسافت در رویداد ویدیویی خود معرفی کرد

حانیه شریف حانیه شریف

صاحب‌خبر -

مایکروسافت امسال تصمیم گرفت یک روز قبل از شروع کنفرانس Build developer خود، یک ایونت ویدیویی برگزار کرده و خبرهای مهمی را اعلام کند.

+Copilot نام سیستم‌ کامپیوترهای خانگی هوشمند( AI PCs ) جدید مایکروسافت است که قادر هستند فعالیت‌های مختلف مرتبط با هوش مصنوعی را مستقیما از روی دستگاه و بدون نیاز به اینترنت یا اتصال به فضای ابری انجام دهند.

کامپیوترهای سرفیس جدید مایکروسافت، به صورت دیفالت به این سیستم مجهز هستند و چند شرکت بزرگ سازنده لپ تاپ نیز محصولات مجهز به این سیستم را طراحی و تولید کرده‌اند.

مایکروسافت همچنین در این ایونت چند قابلیت جدید هوش مصنوعی از ویندوز 11 را معرفی کرد.

Copilot+ PCs

مهم ترین خبری که در این ایونت اعلام شد، چشم انداز مایکروسافت برای توسعه پی‌سی‌ها  یا کامپیوترهای هوش مصنوعی محور بود که تحت عنوان سیستم Copilot+ PCs معرفی شده‌اند.

برای اینکه سیستم +Copilotبتواند روی دستگاهی نصب شود، آن دستگاه باید به حداقل NPU ( یونیت شبکه‌ای پردازش) 40 TOPs( 40 تریلیون در ثانیه)، 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی مجهز باشد. این تنظیمات، به سیستم امکان می‌دهد که بدون نیاز به اینترنت، دستورات مرتبط با هوش مصنوعی را انجام دهد، شرایطی که مشابه آن را در گوشی هوشمند پیشرفته‌ای مانند گوگل پیکسل می‌بینیم.

مایکروسافت برای ساخت پی سی ویندوزهای جدید، با شرکت‌هایی مانند ای‌ام‌دی، اینتل و کوالکام و همچنین چند شرکت به نام سازنده لپ تاپ همکاری داشته است. بر اساس ادعای مایکروسافت، Copilot+ PC به میزان 58 درصد پر سرعت‌تر از مک بوک ایرهای مجهز به تراشه M3 اپل است. در سیستم‌های جدید کوپایلت، می‌توان چندین مدل هوش مصنوعی را به صورت همزمان و بدون نیاز به اینترنت اجرا کرد که یکی از این مدل های هوشمند، برنامه جدید کوپایلت(Copilot app) است.

مدل‌های جدید سرفیس

مایکروسافت چند ماه پیش از مدل‌های جدید سرفیس رونمایی کرد و حالا این لپ‌تاپ‌ها، قرار است به عنوان اولین سری دستگاه‌های مجهز به سیستم Copilot+ PC به بازار معرفی شوند.

لپ‌تاپ‌های سرفیس جدید، حاشیه تصویر باریک‌تری داشته و به پردازنده Snapdragon X Elite مجهز هستند و در دو مدل با صفحه نمایش 13.8 و 15 اینچی عرضه خواهند شد. بر اساس ادعای شرکت مایکروسافت، سرفیس‌های جدید  به میزان 86 درصد پر سرعت‌تر از نسل قبلی لپ‌تاپ‌های سرفیس 5 بوده و با 32 گیگابایت رم و حداکثر 1 ترابایت حافظه داخلی طراحی شده‌اند.

بر اساس گفته مایکروسافت مدل 15 اینچی سرفیس با یک بار شارژ می‌تواند تا 22 ساعت فعالیت داشته و در صورت پخش ویدیو یا استفاده یکسره، 15 ساعت شارژ نگه می‌دارد. قیمت لپ‌تاپ‌های جدید سرفیس از 999 دلار شروع شده و از تاریخ 18 ژوئن( اواخر خرداد ماه) به بازار عرضه می‌شود.

سرفیس پروهای جدید مایکروسافت، با آپشن اختیاری صفحه نمایش OLED عرضه می‌شوند که ارائه چنین قابلیتی به نوبه خود بی سابقه است. گفته می‌شود که دستگاه‌های سرفیس پروی جدید، به میزان 90 درصد پرسرعت‌تر از نسل قبلی است و می‌تواند با یک بار شارژ، تا 14 ساعت بی وقفه ویدیو پخش کند. نکته منفی این لپ‌تاپ‌ها این است که ظاهرا فقط دو خروجی(پورت) یو‌اس‌بی-سی دارند.

قیمت مدل سرفیس پرو که مجهز به صفحه نمایش ال‌سی‌دی است از 1000 دلار شروع شده و به پردازنده Snapdragon X Plus، 256 گیگابایت حافظه داخلی و 16 گیگابایت رم مجهز هستند. قیمت مدل مجهز به صفحه نمایش OLED از سرفیس‌های جدید، از 1500 دلار شروع می‌شود. همچنین اگر کاربر بخواهد کیبورد فیزیکی اختصاصی-Flex Keyboard- مایکروسافت را همراه با لپ‌تاپ خود سفارش دهد، باید هزینه جداگانه 350 دلاری بپردازد و سفارش کیبورد به همراه قلم Surface Pen، 450 دلار هزینه دارد.

لپ تاپ‌های مجهز به + Copilot از شرکت‌های دیگر

سیستم حرفه‌ای +Copilot چیزی نیست که دیگر شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ از آن بگذرند. سامسونگ، ایسوس، لنووو، ایسر و دل، از جمله شرکت‌هایی هستند که تا کنون مدل‌های جدید مجهز به کوپایلت پلاس خود را معرفی کرده‌اند.

شرکت اچ‌پی نیز دو مدل جدید لپ تاپ معرفی کرده که Omnibook X  و Elitebook Ultra نام دارند. این شرکت هنگام معرفی این دو مدل از فرصت استفاده کرده و سیستم‌های خود را تحت تک عنوان Omni ریبرند(بازسازی برند) کرده است.

Omnibook X به پردازنده Snapdragon X Elite مجهز است و طبق ادعای شرکت اچ پی، این مدل با یک بار شارژ قادر است تا 26 ساعت ویدیوی آفلاین پخش کند. قیمت Omnibook X مجهز به 1 ترابایت حافظه، از 1200 دلار و قیمت Elitebook Ultra از 1700 دلار شروع می شود. هر دو مدل اواخر خرداد ماه به بازار عرضه خواهند شد.

طراحی جدید ویندوز 11

از آنجاییکه تراشه‌های پردازنده کولکام از سیستم Arm architecture ( معماری نوین برای پردازنده‌های کامپیوتری)بهره برده‌اند، بدون شک قابلیت‌های جدید ویندوز 11 نیز بر اساس این ویژگی برنامه ریزی شده‌اند.  تراشه‌های پردازنده جدید کوالکام قابلیت‌های زیادی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به صرفه جویی بیشتر در مصرف انرژی، قیمت پایین‌تر و عمر باتری طولانی‌تر اشاره کرد.

البته مایکروسافت قبلا نیز تلاش کرده بود تا قابلیت‌های ویندوز را بر اساس ویژگی‌های تکنولوژیArm ارائه دهد اما در این زمینه موفق نبود. اما حالا، آی‌پی‌‌آیهای هوش مصنوعی(AI APIs) مستقیما از طریق سیستم عامل ویندوز در دسترس است.

کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های Arm با ویندوز 11، تا یک ماه دیگربه بازارعرضه می‌شوند اما مهندسان مایکروسافت از مدت‌ها پیش روی ارئه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های سازگار با این محیط  فعالیت دارند. اپلیکیشن‌های محبوبی مانند کروم، اسپاتیفای، زوم، واتسپ، بلندر، Affinity Suite، DaVinci Resolve و بسیاری از برنامه‌های کاربردی ادوبی به صورت دیفالت روی این سیستم‌های عامل نصب شده‌اند.

قابلیت‌های +Copilot

یکی از قابلیت‌های ویژه ویندوز 11 در کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های Arm، قابلیت Recall نام دارد. ریکال، نسخه پیشرفته قابلیت تایملاین در ویندوز 10 است که به کاربر کمک می‌کند تا مواردی که قبلا در کامپیوتر خود با آن تعامل داشته را با استفاده از پرامپت‌های زبانی پیدا کند. مثلا اگر کاربر ماه‌ها پیش یک مدل لباس طرحدار در فروشگاهی آنلاین دیده و آن را به صورت مبهم به یاد داشته باشد،  می‌تواند با توصیف ویژگی‌هایی که از ان لباس به یاد دارد، از برنامه ریکال بخواهد تا آن را دوباره پیدا کند.

ابزار ریکال می‌تواند بین ایمیل‌ها، مدارک و پیغام‌های کاربر جستجو کرده و اطلاعات مورد نیاز را پیدا کند. مایکروسافت اعلام کرده داده‌هایی که ابزار ریکال جستجو می‌کند، روی دستگاه کاربر باقی مانده و برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده نمی‌شود.

مایکروسافت همچنین طراحی بازکردن کوپایلت را روی ویندوز 11 را تغییر داده و کاربر می‌تواند به طرق مختلف به آن دسترسی داشته باشد: مثلا نوار کنار صفحه، یا باز کردن آن روی یک پنجره جدید. علاوه بر این، کاربر می‌تواند آیتم‌های مختلف را داخل پنجره کوپایلت اضافه کند مثلا اگر بخواهد موردی را داخل یک فایل ورد پیدا کند، می‌تواند آن فایل را روی پنجره کوپایلت منتقل کند.

در کوپایلت، ابزار جدید تولید تصویر به Microsoft Paint اضافه شده که برای همه در دسترس است و قابلیت‌های جدیدی دارد مانند اسلایدر خلاقیت(Slider Bar) که کاربر به وسیله آن می‌تواند میزان تغییر تصویر اصلی توسط هوش مصنوعی را کنترل کند.

قابلیت Live Captions نیز قادر است به صورت لحظه‌ای، ویدیوها را از زبان‌های متعدد به انگلیسی ترجمه کند و فرقی نمی‌کند که ویدیو به صورت زنده و یا آفلاین پخش می‌شود. بازیابی عکس‌های قدیمی در ویندوز فوتوز نیز از طریق قابلیتی به نام Super Resolution، بسیار راحت‌تر از قبل شده است.

و در آخر، مایکروسافت تکنولوژی ارتقا یافته خود برای گیم‌ها را معرفی کرده که Auto Super Resolution نام داشته و به  NVIDIA’s DLSS شباهت دارد . این تکنولوژی با استفاده از هوش مصنوعی، بدون کاهش کیفیت عملکرد بازی، گرافیک و رفرش ریت آن را ارتقا می‌دهد.

قرار است به زودی قابلیت‌های بیشتر+ Copilotمعرفی شوند.

منبع: engadget

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما