شناسهٔ خبر: 66792555 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

تحلیل نامه نیوز؛

جدی‌ترین گزینه‌ اصلاح ‌طلبان برای ریاست جمهوری کیست؟

گمانه‌زنی درباره نامزدهای انتخابات پیش روز از حالا شروع شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - تلخی خبر شهادت رئیس جمهور و هیات همراه او هنوز در کام مردم است اما زندگی هم ادامه دارد و آنطور که رهبری هم تاکید کردند، نباید خللی در روند اداره کشور ایجاد شود. تحقق این مهم قطعا نیازمند روی کار آمدن دولتی قوی و کارآمد خواهد بود. 

همین است که جریانات سیاسی برای برگزاری این انتخابات زودهنگام به تکاپو افتاده‌اند. سیاسیون در گروه‌های مختلف که احتمالا تصور می‌کردند تا پیش از 5 سال دیگر یعنی پایان دوره دوم ریاست جمهوری رئیسی شانسی برای عزیمت به پاستور ندارند، یکباره خود را در یک کارزار می‌بینند و 50 روز هم بیشتر فرصت ندارند که مهیا شوند!

از این رو است که گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های ریاست جمهوری از همین حالا شروع شده است. جریان اصولگرا خاصه گروهی که در انتخابات این دوره مجلس کرسی‌های بیشتری را تصاحب کرده، دولت را نیز از حالا مال خود می‌داند. از طرف دیگر طیف میانه‌رو اصولگرا تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که از میدان به در نشده و بازی را به تندروها نبازد.

سیاست ورزی اصلاح‌طلبان اما در این میان دیدن دارد. این جریان سیاسی که در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد و در انتخابات مجلس نیز کم فروغ تر از ادوار گذشته حاضر شده و سهم کمتری از کرسی های مجلس گرفته است، یک بار دیگر روزنه امیدی مقابل خود می‌بیند. بدیهی است که اصلاح طلبان خاصه گروه روزنه‌گشایان می‌خواهند که از این فرصت بیشترین بهره‌برداری را کنند. اما برای این اقدام چقدر توان و ظرفیت دارند؟ مشخصا گزینه‌های آنان چه کسانی هستند.

از دیروز تا کنون نام‌های متعددی از اسحاق جهانگیری گرفته تا همتی مطرح شده اند. مصطفی فقیهی، فعال رسانه‌ای اما از مجید انصاری نام می‌برد. او نوشته: از اردوگاهِ اصلاح‌طلبان، چنین به نظر می‌رسد که  مجید انصاری جدی‌ترین گزینه‌ی تشکیلاتی این جریان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ است. جریان اصلاحات، او را تنها فردی می‌داند که ذاتاً «چپ» است، در نظام مسئولیت دارد و هم، مورد تایید حلقه‌ی تصمیم‌گیرِ نظام است.

با این حال از احتمال حضور برخی چهره‌های دیگر مثل محسن هاشمی، محمدرضا عارف یا حتی سیدحسن خمینی نیز نباید غافل شد. 

تکلیف همه این اما و اگرها و گمانه‌زنی‌ها در روزهای آینده مشخص خواهد شد. باید منتظر ماند و دید که در روزهای آتی این جریان کدام نیروهای خود را شایسته ریاست جمهوری می‌بیند. البته فقط این نیست باید ارزیابی کدام که کدام یک از این نیروها از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد و مهم‌تر این توانایی جلب نظر افکارعمومی و بدنه رای ریزش کرده این جریان را دارند.

 

نظر شما