شناسهٔ خبر: 66788784 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

کشتی اصفهان در 20 سال اخیر سقوط عجیبی را تجربه کرده به ویژه در کشتی فرنگی که زمانی قهرمان‌هایی همچون هاشم قنبری، مرادعلی شیرانی و رسول جزینی بازگشت کشتی اصفهان به روزهای طلایی

در این میان دلسوزان این رشته مدال‌آور و المپیکی همچنان به یاد گذشته برای کشتی اصفهان دل می‌سوزانند و تلاش می‌کنند تا بلکه دوباره افتخارات پیشین را با سرمایه‌گذاری بروی استعدادهای فروانی که وجود دارد، شکوفا کنند. از جمله این دلسوزان رسول جزینی است که می‌خواهد با هدایت تیم کشتی فرنگی سپاهان در لیگ

صاحب‌خبر -

در این میان دلسوزان این رشته مدال‌آور و المپیکی همچنان به یاد گذشته برای کشتی اصفهان دل می‌سوزانند و تلاش می‌کنند تا بلکه دوباره افتخارات پیشین را با سرمایه‌گذاری بروی استعدادهای فروانی که وجود دارد، شکوفا کنند. از جمله این دلسوزان رسول جزینی است که می‌خواهد با هدایت تیم کشتی فرنگی سپاهان در لیگ دسته اول چراغ این رشته فراموش‌شده را دوباره روشن کند. جزینی در این باره می گوید«سال‌ها در اردوی تیم ملی حضور داشتیم و با وجود در اختیار داشتن بهترین‌های کشور اما استان اصفهان از این مهم بی‌بهره بود. برخی استان‌ها همچون مازندران و فارس در زمان‌های گذشته عقب‌تر از اصفهان بودند اما هم اکنون مدال‌های طلای المپیک را به خود اختصاص داده‌اند، این دست موارد موجب شد تصمیم بگیریم در اصفهان با جمع کردن بهترین‌ها در کنار یکدیگر کشتی فرنگی را به روزهای خوب بازگردانیم. زمانی که یک کشتی‌گیر از ایران در المپیک حضورداشته باشد در جهان مطرح می‌شود. تلاش بی وقفه‌ای برای رسیدن به چنین روزی داشته‌ایم چراکه باید یک مسیر عقب‌افتاده را جبران کنیم.»

*استعدادهای فروانی در اختیارداریم

جزینی البته برای رسیدن به این مهم برنامه خاصی تدارک دیده از جمله آکادمی باشگاه سپاهان که قرار است از دل آن کشتی گیران بزرگی بیرون بیایند:«در رده بزرگسالان دشوارترین مسابقات کشوری را پشت سر گذاشتیم و تمام کشتی‌گیران اصفهان میان هشت نفر برتر قرار گرفتند. باوجود اینکه در هر وزن یک کشتی گیر داشتیم اما موفق به کسب عنوان شدیم. استعدادهای بسیاری در اختیارداریم. اگر شاخص بدنی کشتی‌گیران آکادمی را روی نمودار قرار دهیم با آمار کشوری برابری خواهد کرد. نگاه ویژه‌ای به نونهالان داریم و شک ندارم که تمام آن‌ها در آینده حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهند داشت. اگر همین روند را با حمایت همه جانبه هیئت کشتی و باشگاه سپاهان ادامه دهیم نتایج درخشانی کسب خواهیم کرد. سال اول توقع نتیجه از ما وجود داشت و امسال نیز هدف اصلی تیم‌داری در لیگ برتر بود اما من ترجیح دادم از دسته یک فعالیت خود را آغاز کنیم.» اشاره سرمربی تیم کشتی فرنگی سپاهان به مسابقات لیگ دسته اول است که این تیم با فارس، خوزستان و قم هم گروه شده و جزینی وعده می‌دهد که در این مسابقات شاهد درخشش کشتی گیران اصفهانی خواهیم بود.

*کشتی اصفهان پس از 23 سال طلال گرفت

جزینی با حسرت از گذشته درخشان کشتی اصفهان یاد می‌کند اما به شدت بر این باور است که رسیدن به جایگاه پیشین چندان دور از دسترس نیست:« عضو تیم ملی شدن در ایران کار دشواری است اما با یاری خداوند تاکنون دو مرتبه به این مهم دست پیدا کرده‌ایم. سروش خواجه امیری که دوبنده‌پوش سپاهانی است نخستین مدال طلای کشتی اصفهان پس ۲۳ سال را از آن خود کرد. اعتقاد دارم مسیری که آغاز کرده‌ایم نیازمند زمان و صبر طولانی مدت است تا روزی کودکان ما بتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند.»

*نقش ویژه رسانه ها در پیشرفت گشتی گیران

وی به نقش رسانه ها در اعتلای نام کشتی و انگیزه بخشی به ورزشکاران این رشته هم تاکید ویژه ای دارد و می گوید:«ر سانه تاثیر بسیاری روی شناخته شدن و افزایش انگیزه اعضای یک تیم دارد. از بسیاری تیم‌ها جلو هستیم اما متاسفانه الگویی نداشته‌ایم و اگر امروز جوانان ما الگویی ملموس داشته باشند عملکرد بهتری خواهند داشت. بدون تردید دست‌یابی به این مهم توسط رسانه امکان‌پذیر است.»

*نیاز به تابوشکنی داریم

قهرمان اصفهانی آسیا در کشتی فرنگی همچنین به دور کردن آدم‌های سمی از دور و بر کشتی هم اهتمام خاصی را به خرج داده است:« هم اکنون نیازمند تابوشکنی هستیم چراکه افراد نادرست بسیاری در کشتی حضور دارند. حضور چنین افرادی نداشتن خودباوری را به همراه داشته است. به آینده امیدوار هستیم و اطمینان دارم مسیری که آغاز کرده‌ایم اعتماد به نفس را به کشتی گیران اصفهان بازمی‌گرداند. کشتی گیران جوان ما پتانسیل بالایی دارند که نمونه بارز آن‌ها ابوالفضل ظهیری است که برخلاف تصور عموم رقیب آسیایی خود را از پیش‌رو برداشت.»

*همکاری موثر با باشگاه سپاهان و هیئت کشتی

جزینی همچنین به نقش باشگاه سپاهان و هیئت کشتی اصفهان در پیش برد اهدافش اشاره می‌کند و می گوید:«باشگاه سپاهان و هیئت کشتی سرعت روند روبه رشد ما را افزایش می‌دهند. مهدی آذربایجانی از مدیران خوب کشور است و امیدوارم در آینده همکاری خوبی داشته باشیم.»

*باید موانع استعداد پروری را کنار بزنیم

سرمربی تیم کشتی فرنگی سپاهان پیرامون رده سنی کشتی گیران که می‌خواهد در آینده آن‌ها را پرورش دهد هم دیدگاه خودش را دارد:« کشتی فرنگی قدرت بدنی بیشتری را می‌طلبد و به همین دلیل روی رده سنی ۱۰ و ۱۱ سال تمرکز بیشتری داریم. هرچند هم اکنون کشتی‌گیران ۷ و ۸ ساله‌ای را در اختیارداریم که اعجوبه هستند. استعدادیابی در شهرستان‌ها را نیز به صورت غیر رسمی در دستور کار خود قرار داده‌ایم و به روش‌های مختلف با شهرستان‌ها ارتباط داریم. هر کشتی گیری که فعالیت مثبتی داشته است را به تیم خود اضافه کرده‌ایم. باید موانع استعداد پروری را از پیش‌رو برداریم تا به نتایج مثبت دست پیدا کنیم. ضمن اینکه تاکنون هیئت حمایت ویژه و همه جانبه‌ای از ما داشته است. بدون تردید چیزی جز همدلی و همکاری با یکدیگر نمی‌تواند ما را به هدف خود برساند.»

نظر شما