شناسهٔ خبر: 66788085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

8 خانۀ عجیب ژاپنی که اصول معماری را به چالش کشیده‌اند 8 خانۀ عجیب ژاپنی که اصول معماری را به چالش کشیده‌اند

فرادید| خانه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم در ژاپن بر خلاف هنجار‌های معمول معماری ساخته شده‌اند و به همین جهت از خانه‌های یک ریخت محله‌های اطراف به شکل جلوه‌هایی فراواقعی از شکل، عملکرد، چشم انداز و اصالت متمایز به نظر می‌رسند. به گزارش فرادید؛ از خانه‌ای که در ورودی‌اش مثل یک غار در دل تپه به

صاحب‌خبر -

فرادید| خانه‌هایی که در این مطلب معرفی می‌کنیم در ژاپن بر خلاف هنجار‌های معمول معماری ساخته شده‌اند و به همین جهت از خانه‌های یک ریخت محله‌های اطراف به شکل جلوه‌هایی فراواقعی از شکل، عملکرد، چشم انداز و اصالت متمایز به نظر می‌رسند.

به گزارش فرادید؛ از خانه‌ای که در ورودی‌اش مثل یک غار در دل تپه به نظر می‌رسد تا خانه‌ای با دیوارهای پلاستیکی؛ در اینجا برخی از عجیب‌ترین خانه‌های ژاپن را ملاحظه خواهید کرد.

۱. خانه بالای تپه با دیوار‌های شیشه‌ای و محیط طبیعی

19

این خانه یک طبقه در دل تپه‌ای در منطقه‌ای جنگلی مشرف به اوداوارا و خلیج ساگامی قرار دارد. این چشم انداز ماساهیرو هارادا معمار است که شیفته طرح‌های معماری متخلخل و داخلی-خارجی است، یعنی فضا‌های بدون مرز برای ایجاد ارتباط میان فضا‌های داخلی و خارجی.

18
هیچ دیوار بتنی در خانه وجود ندارد مگر دیوار‌هایی که برای محافظت از فضا‌های خصوصی مانند حمام ساخته شده‌اند. به جای دیوار، قفسه‌های کتاب شیشه‌ای و توری مانند وجود دارد. خانه تقریباً شبیه یک اتاق تک بزرگ است. نور روز از دیوار‌های شیشه‌ای وارد خانه می‌شود و بدون مانع در خانه جریان می‌یابد و هر گوشه و کناری را با یک درخشش گرم می‌پوشاند.

۲. مظهر مینیمالیسم

17

این خانه باریک در زمینی به وسعت ۷۵۰ فوت مربع ساخته شده، اما نه تنها در آن احساس تنگی نمی‌کنید، بلکه باغچه هم دارد.
کاتسوتوشی ساساکی معمار با پذیرش این چالش و طراحی خانه‌ای که شبیه خانه‌های جعبه مانند محله به نظر نمیرسد، اتاق‌ها را در ارتفاعات مختلف قرار داده، فضا‌های چند منظوره ایجاد کرده، تراس طبقه همکف را در طراحی داخلی گنجانده و پنجره‌های بلندی ساخته که خانه را با نور طبیعی پر می‌کنند. سایه‌های روشن چوب در تمام خانه حس بزرگتری از فضا ایجاد کردند.

16

نتیجه کار، خانه‌ای دلباز، جادار و عجیب است که دارای شخصیت و حال و هوای پرانرژی است.

۳. خانه بتنی با سقف خمیده

15

در توکیویی که به شدت با کمبود فضا روبروست، برای ایجاد فضا‌های قابل زندگی و زیبا در زمین‌های کوچک، نبوغ، جسارت و بینش نیاز است. دو معمار به نام‌های تاموتشو ناکادا و کوجی تسوتسوئی یک خانه چند سطحی به مساحت ۷۹۳ فوت مربع را طراحی و ساخته‌اند که بسیار وسیع‌تر به نظر می‌رسد. این خانه از جعبه‌های نگهدارنده ساخته شده، اما اصلاً حس جعبه را منتقل نمی‌کند.

14

ترفند معماران چه بوده است؟ برش اریب شیب سقف معمولی برای ایجاد یک فرم خمیده که حجم را افزایش دهد، ساخت سقف در ارتفاع ۱۲ فوتی و نصب نورگیر‌هایی که اجازه می‌دهد نور طبیعی به داخل جریان یابد. حس فضا با طراحی داخلی مینیمال برجسته شده: یک دیوار تخته سه لا که درست زیر سقف تمام می‌شود تا حس جریان را بین دو فضا ایجاد کند و تخته‌های چوبی تقویت شده با فولاد که از دیوار بیرون می‌آیند تا پلکانی ایجاد کنند که شناور به نظر می‌رسد.

13


۴. مکعبی که یک گل فروشی، یک گالری هنری و یک خانه را در خود جای داده است

12

ماکوتو تانجیری معمار وقتی فضایی به مساحت ۱۱۱۵ فوت مربع به او پیشنهاد شد و صاحبان زمین از او خواستند یک گل فروشی، یک گالری هنری و محل سکونت در آن بسازد، مجبور شد خارج از چارچوب معمول و خلاقانه فکر کند.

11

تانجیری از یک اصل ساده طراحی استفاده کرد. او سه جعبه را روی هم چید تا سه طبقه ایجاد کند. گالری و گل فروشی در طبقه همکف هستند. طبقه اول شامل ناحیه نشیمن-ناهارخوری-آشپزخانه می‌شود در حالی که اتاق خواب طبقه بالاست.

10

طبقه همکف پنجره‌های ۱۰ فوتی در دو طرف دارد. ‌ایده این بود که سرسبزی یک طرف را روی دیوار شیشه‌ای طرف مقابل که در غیر این صورت مشرف به یک خیابان کسل‌کننده بود، منعکس کنند. اینجا، تانجیری با مفهوم طراحی باغ کلاسیک ژاپنی بازی کرد که در آن، طرح‌های منظر «مناظر قرضی» مانند جنگل یا کوه مجاور را در خود جای می‌دهند.

تانجیری برای استحکام بخشیدن به خانه‌ای که از دو طرف دیوار‌های شیشه‌ای دارد، دیوار دیگری را تا کرد تا طرحی خمیده شکل بگیرد. سپس همین فرم خمیده را روی سقف‌ها تکرار کرد.

9

یک راه پله مارپیچ به طبقات بالا منتهی می‌شود و در حفره‌ای در سقف ناپدید می‌شود و از کف طبقه بالا خارج می‌شود. کابینت‌های سفارشی کمک می‌کنند فضای داخلی مرتب بماند در حالی که بالکن‌های هر طبقه به حس فضا می‌افزایند. این خانه سه طبقه‌ای، بازی هوشمندانه‌ای از فرم هاست که مانع ایجاد حس آپارتمان‌های جعبه‌ای می‌شود.

۵. زنده باد ایتالیا: برشی از ایتالیا در توکیو

8

این خانه کشیده یک طبقه‌ای از عشق به سبک زندگی ایتالیایی الهام گرفته شده است. مالکان آن می‌خواستند اقامتگاهشان تجسم شیوه زندگی ایتالیایی باشد که در آن، مردم وعده‌های غذاییشان را با آرامش روی میز‌های دراز سرو می‌کنند و سر میز غذا و در جوار نور گرم شمع گفتگو‌های طولانی می‌کنند. این سبک زندگی آرام ایتالیایی در فضای درونی و بیرونی منعکس شده است.

7

تاکاهارو و یوئی تزوکا خانه‌ای ساخته‌اند که در آن، عناصر زیباشناسی ایتالیایی به شکل یکپارچه با ویژگی‌های طراحی سنتی ژاپنی ادغام شدند تا خانه‌ای شاد ساخته شود که فرصت‌های فراوانی برای لذت بردن از وعده‌های غذایی شلوغ همراه با دوستان و خانواده در یک فضای آشپزخانه باز و بازی و استراحت در یک حیاط خلوت سرسبز را فراهم می‌کند، تجربه‌ای که در محیط شهری تنگ توکیو نادر است.

6

خانه از یک طرف به طور کامل رو به حیاط خلوت باز می‌شود که به جای دیوار، نه پانل شیشه‌ای کشویی دارد. نمای روبرو رو به خیابان است. در این سمت، دیوار‌ها پنجره‌های زیرسقفی دارند که با یک تیر فولادی به راحتی می‌توان آن‌ها را حرکت داد. نور روز از طریق این پنجره‌ها وارد فضای داخلی می‌شود در حالی که دیوار‌ها حریم خصوصی ایجاد می‌کنند.

داخل خانه، قفسه‌ها و کمد‌ها به شکل دیوار‌هایی عمل می‌کنند که اتاق‌ها را تقسیم می‌کنند. این طراحی معماری سنتی ژاپنی است که بر نقشه طبقاتی باز تأکید دارد که در آن چشم‌ بدون موانعی مانند دیوار، فضا‌ها را می‌نگرد.

۶. خانه‌ای که آسمان شب را روشن می‌کند

5

ماکوتو تانجیری خانه‌ای پر از نور درخشان در زمین باریکی در هیروشیما ساخته که از سه طرف با ساختمان‌های بلند مسدود شده است. تانجیری برای اینکه نور طبیعی روشنی بخش خانه باشد، به جای دیوار‌های معمولی، کل خانه را در ورقه‌های پلاستیکی پلی کربنات پیچیده است.

4

پلاستیک پلی کربنات ماده‌ای شفاف است که در تاریکی می‌درخشد. در طول روز، همان مواد نور خورشید را به اندازه کافی وارد خانه می‌کنند و فضای داخلی را روشن می‌کنند. این ماده نیمه شفاف دیواری ایجاد می‌کند که منظره شهری بیرون را به توده‌ای متحرک از اشکال تار تبدیل می‌کند. با این حال، فضای داخلی و ساکنان از بیرون دیده نمیشوند.

3

۷. خانه‌ای که در آن نور قایم باشک بازی می‌کند

2

با تاریک شدن هوا، این خانه صحنه نمایش دراماتیک نور‌ها می‌شود. شکاف بین سایت و سازه زمینه بازی جذاب نور‌هایی را فراهم می‌کند که از طریق اتاق نشیمن شیشه‌ای فرو رفته می‌درخشند.

۸. خانه‌ای که شبیه یک مجسمه مدرن است

1

از بیرون، شبیه یک مجسمه غول پیکر آینده نگرانه به نظر می‌رسد. به عنوان یک خانه بتنی، قطعات عظیم و یکپارچه بتنی پوشیده از گچ، حریم خصوصی ساکنان را فراهم می‌کنند و ساختمان را تقویت می‌کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: faradeed-189521

نظر شما