شناسهٔ خبر: 66787048 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

رئیس دومای روسیه، به ایران می آید

اقتصادنیوز: ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی به نمایندگی از روسیه در آیین تشییع سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران حضور خواهد یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تاس،‌ این منبع پارلمانی که به نام وی اشاره نشد،‌ افزود: رئیس دومای دولتی در این آیین که در مشهد برگزار خواهد شد، حاضر خواهد بود.

ویچسلاو والودین رئیس دومای دولتی روسیه پیش از این با ارسال پیامی به محمد باقر قالیباف همتای ایرانی خود و رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه در اثر سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی را صمیمانه تسلیت می‌گویم.

والودین در این پیام تسلیت افزود: آقای رئیسی، فرزند وفادار کشورش، همواره از منافع ایران دفاع کرد، برای استقلال و تحکیم حاکمیت آن در دنیای چند قطبی مبارزه کرد. نمی توان سهم سید ابراهیم رئیسی در تقویت روابط دوستانه روسیه و ایران را نادیده گرفت.

رئیس دومای دولتی روسیه خاطرنشان کرد: این سانحه یک ضایعه بزرگ برای همه ماست. ما شریک اندوه مردم ایران هستیم. خواهشمندم مراتب همدردی اینجانب را به خانواده و نزدیکان جانباختگان برسانید.

دوما، نام یکی از دو پارلمان در ساختار سیاسی روسیه است. نمایندگان «دومای دولتی» بر اساس رأی شهروندان فدراسیون روسیه به مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

طبق قوانین روسیه طرح یا لایحه ای که در دوما (مجلس سفلی) به تصویب نهایی برسد باید در شورای فدراسیون (مجلس سنا) نیز تایید شود و پس از امضای رئیس‌جمهور اعتبار قانونی پیدا می‌کند.

پیش از این، رئیس‌جمهوری، رئیس شورای فدراسیون (مجلس سنا)، نخست‌وزیر، دبیر شورای امنیت، وزیر امور خارجه،‌ رئیس کمیته بین‌الملل دوما، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس، رئیس اداره امور دینی مسلمانان، مدیران و فعالان رسانه‌ و برخی دیگر از مقامات و شخصیت‌های روسیه،‌ عروج شهادت گونه رئیس جمهوری و همراهان وی را تسلیت گفته اند.

شماری از شهروندان مسکو پایتخت روسیه نیز روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ و ساعتی پس از انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی، با اهدای گل به سفارت کشورمان در مسکو با مردم ایران ابراز همدردی کردند.

بر اساس اعلام محسن منصوری، معاون اجرایی رییس جمهور، فردا (چهارشنبه) پیکر آیت‌الله رییسی در تهران تشییع خواهد شد و صبح پنجشنبه نیز مردم بیرجند خراسان جنوبی با رئیس‌جمهور شهید وداع خواهند کرد و ظهر همان روز پیکر پاک خادم‌الرضا(ع) به مشهد منتقل و در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده می‌شود.

بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رییسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد که در این حادثه ربیس جمهور و همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی‌الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شدند.

حجت الاسلام آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رییس‌جمهور بودند.

بنا بر اعلام فرماندار مشهد، آیین تشییع پیکر مطهر رئیس‌جمهور شهید روز پنجشنبه (سوم خرداد ماه)، ساعت ۱۴ در خیابان امام رضا(ع) مشهد آغاز خواهد شد.

 

نظر شما