شناسهٔ خبر: 66786194 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مثلث | لینک خبر

راهنمای سفر به چشمه‌های باداب سورت

صاحب‌خبر -
آنچه دیگران می خوانند: پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

چشمه باداب سورت یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی استان مازندران در ایران است. این چشمه‌ها از جنس تراورتن بوده و به عنوان استخرهای طبیعی شگفت‌انگیز شناخته می‌شوند. این چشمه‌ها در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه و روستای سورت واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. پس قبل از تهیه بلیط هواپیما ساری مشهد و بازگشت به مشهد، حتما از این چشمه‌ها دیدن کنید. در این مطلب با این چشمه‌ها و نکات مهم برای بازدید از آن آشنا خواهید شد.

 

 

نحوه ایجاد چشمه باداب سورت

شاید تابه‌حال اسم این جاذبه طبیعی را نشنیده باشید. ابتدا کمی با این چشمه‌ها آشنا شویم. چشمه‌های باداب سورت از نظر زمین‌شناسی و تشکیل شکل به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد در ایران شناخته می‌شوند. این چشمه‌ها از یک سنگ تراورتن ساخته شده‌اند و فرآیند تشکیل آن‌ها به شکل زیر است:

تراورتن یک نوع سنگ رسوبی است که از رسوب‌های رسی و مواد معدنی در طول زمان تشکیل می‌شود. این سنگ به دلیل ساختار خاص خود، قابلیت نفوذ آب را دارد و می‌تواند به شکل چشمه‌ها و آبشارها شکل گیرد. در منطقه‌ای که چشمه‌های باداب سورت قرار دارند، تراورتن به صورت لایه‌هایی در زمین وجود دارد. آب‌های زیرزمینی از طریق شکاف‌ها و ترک‌های موجود در تراورتن به سطح زمین نفوذ می‌کنند. این نفوذ آب باعث ایجاد چشمه‌ها و آبشارها می‌شود. آب از لایه‌های تراورتن به بیرون جاری می‌شود و شکل خاص چشمه‌ها را ایجاد می‌کند. به‌طور کلی، تراورتن به عنوان یک سنگ پرمنفذ و متخلخل، نقش مهمی در تشکیل چشمه‌ها و آبشارها دارد. چشمه‌های باداب سورت نیز از این فرآیند طبیعی به وجود آمده‌اند.  

در سال ۱۳۸۷، چشمه‌های باداب سورت به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شدند. در همان سال، علاوه‌بر چشمه‌های باداب سورت، کوه دماوند و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و یکی از برنامه‌های مهم برای آن، ثبت جهانی به‌عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر است. این اثر قرار است به‌عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه‌های پاموکاله ترکیه که مشابه همین چشمه‌ها هستند، خواهر خوانده شود.

این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا واقع شده و به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از کوه دماوند شناخته می‌شوند.

 

 

 

مکان جغرافیایی چشمه‌ها

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران واقع شده و جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت قرار دارند. این منطقه در شمال ایران به عنوان یکی از مناطق زیبا و طبیعی کشور محسوب می‌شود. برای رسیدن به این چشمه‌ها از دو مسیر می‌توانید اقدام کنید.

  • مسیر ۱: شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

  • مسیر ۲: ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست، جاده کاملاً آسفالتی است. اما از این روستا به چشمه‌های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار دارد، جاده خاکی است.

در هر دو مسیر پس‌از رسیدن به تلمادره، یک پمپ بنزین و پس‌از آن پاسگاه پلیس قرار دارد. جاده روبه‌روی این پاسگاه به سمت راست ادامه دارد. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه سر عبور می‌کنید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه‌راهی اروست - مالخواست - باداب سورت).

بعد از این سه‌راهی، اکثر افراد به اشتباه راه سمت چپ را انتخاب می‌کنند. مسیر سمت چپ (مسیر آسفالتی) پس‌از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد. مسیر آسفالتی سمت راست نیز به روستای مالخواست می‌رود؛ اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار دارد، به سمت چشمه‌ها می‌رود.

این مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر تا انتها ادامه دهید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس‌از اینکه حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی طی کردید، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه خاکی وجود دارد هر دو در در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن‌ها که دورتر است جاده قدیمی است و دیگری جدید. جاده جدید یک جاده خصوصی است که مسیر یک معدن متروکه است. در مسیر اول به این جاده برخورد می‌کنید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. با طی‌کردن هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسید چشمه‌های باداب سورت در آن قرار دارند.

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سربالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی‌بلند استفاده کنید. دقت داشته باشید که به خاطر وجود این معدن متروکه سنگ امکان ریزش سنگ از بالای کوه وجود دارد. پس احتیاط‌های لازم برای گذر این مسیر را به عمل بیاورید.

 

 

زمان بازدید

برای بازدید این مجموعه از ساعت 6 صبح تا 9 شب می‌توانید به سمت چشمه‌های باداب سورت بروید و از آن‌ها دیدن کنید. زمان بازدید در فصل‌های مختلف سال و با توجه به غروب آفتاب، متفاوت است.

 

امکانات و نکات بازدید

  • در اطراف چشمه باداب سورت امکانات رفاهی زیادی وجود ندارد، بنابراین قبل از رفتن به این مکان، به مایحتاج خود فکر کنید.

  • در فصل‌هایی که بارندگی زیاد است، از بازبودن مسیر اطمینان حاصل کنید.

  • بازدید از چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران تنها حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. پس‌از بازدید از چشمه‌های باداب سورت، می‌توانید بقیه روز خود را به دیدن جاهای تفریحی نزدیک به این منطقه اختصاص دهید.

 

 

سفری به مکان‌‌های ناشناخته با فلای تودی

اگر وسوسه شده‌اید قبل از رسیدن زمان بلیط ساری مشهد اول از این جاذبه طبیعی دیدن کنید یا اگر می‌خواهید بیشتر در ساری بمانید و یک بلیط دیگر تهیه کنید، به سایت فلای تودی مراجعه کنید. برای رزرو هتل و اقامت‌گاه‌های مختلف نیز می‌توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام کنید و نگران بیشتر ماندن نباشید!

 

نظر شما