شناسهٔ خبر: 66783645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عرب 48: بیش از 1300 تن از استادان دانشگاه‌های اسرائیلی از دولت نتانیاهو خواستند جنگ را متوقف کند

صاحب‌خبر -

شفقنا- بیش از 1300 مدرس در موسسات دانشگاهی اسرائیل امروز(سه‌شنبه) طوماری را امضا کردند که در آن از دولت اسرائیل خواستند به جنگ غزه پایان دهد و برای بازگرداندن گروگان‌ها تلاش کند.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه عرب 48 نوشت: «در این طومار آمده است که ما اعضای هیأت علمی و اداری مؤسسات دانشگاهی در اسرائیل از دولت می‌خواهیم هر چه سریع‌تر به جنگ غزه پایان دهد و بر بازگشت فوری ربوده‌شدگان تمرکز کند، این پایان دادن به جنگ یک ضرورت اخلاقی است که با منافع اسرائیل نیز سازگار است».

آنها افزودند: «جنگ به خودی خود یک هدف نیست. بنابراین، دولت علاوه بر انجام آن، باید یک چشم انداز استراتژیک واقع بینانه برای واقعیت سیاسی پس از آن تعریف کند. حمله هولناک حماس در هفت اکتبر به اسرائیل حق دفاع از خود در چارچوب محدودیت‌های حقوق بین الملل را داد».

در این نامه آمده است: با این حال، این هدف از جنگ تمام شده است، به ویژه به این دلیل که دولت عمدا از تعریف یک دیدگاه استراتژیک یا سیاسی برای جنگ خودداری می کند و در عوض به دنبال یک “پیروزی مطلق” نامشخص است که به گفته افسران ارشد ارتش اینطور نمی‌خواهد چرا که “دستیابی به آن قطعا به زودی مرگ ربوده شدگان را به دنبال خواهد داشت.”

در ادامه تاکید شده است: «در حالی که منفعت ادامه جنگ به هیچ وجه مشخص نیست، اما آسیب‌های آن مشخص و قطعی است منجر به مرگ و مجروح شدن بسیاری از اسرائیلی‌ها و بحران روانی برای ده‌ها هزار نفر می‌شود و باعث آسیب اقتصادی به خانواده و وخامت شدید حاکمیت قانون در اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی در سال 1967 خواهد شد و امکان حل و فصل اوضاع در شمال و بازگشت آوارگان را از بین می‌برد».

بر اساس این نامه، جنگ “خسارات شدیدی به جایگاه اسرائیل، انزوای شدید بین‌المللی، معضلات حقوقی، تحریم‌های فرهنگی و آکادمیک و آسیب‌های طولانی‌مدت از بسیاری جهات وارد کرده است. علاوه بر این، جنگ آسیب جدی به توانایی اسرائیل برای وظیفه اصلی خود و بازگرداندن ربوده شدگان وارد می‌کند.”

در پایان آمده است: «حق دفاع از خود منجر به حق جنگ بدون هدف واقعی یا جنگی که هدف آن بقای سیاسی رهبری باشد، نمی‌شود. بنابراین، از دولت می‌خواهیم که به دنبال بازگرداندن مردم ربوده شده باشد و بدون معطلی به جنگ پایان می دهد.

این خبر را در وبگاه عرب 48 ببینید

نظر شما