شناسهٔ خبر: 66782795 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حضور باشکوه مردم تبریز در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت/وداع آخر با شهید جمهور

پیکر شهید آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و شهدای خدمت، صبح سه شنبه ( ۱ خرداد ۱۴۰۳) با حضور مردم تبریز در میدان شهدا و خیابان های اطراف تشییع شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه استانهای خبرگزاری تقریب،آیت الله سید ابراهیم رئیسی خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

آیت الله آل هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و تعدادی از محافظین و خدمه بالگرد از سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بودند.

امروز سه شنبه مراسم وداع با شهدای خدمت در حالی در تبریز برگزار شد که شهر در غم و اندوه فرو رفته‌ بود. دریای خروشان حضور مردم تبریز و جای جای کشور اسلامیان با چشمان گریان تصویری از وفاداری و قدرانی از شهدای خدمت را برجای گذاشت که در تاریخ ثبت و در خاطره ها برای همیشگی به یادماندنی شد.
 

حضور اقشار مختلف مردم از کودک و نوجوان و جوان گرفته تا پیر و سالخورده‌ها از نکات جالب توجه این مراسم بود.تمامی خیابان‌های منتهی به مراسم مملو از جمعیت بوده و در چندین سال گذشته حضور مردم در مراسم تشییع شهدا در تبریز تا این حد سابقه نداشته است.

علاوه‌بر مردم، مسئولین استانی و کشوری نیز در این مراسم حضور داشتند و پیکر شهدای خدمت با تکریم و احترام و در میان عشق و محبت مردم تبریز تشییع شد.

 وزیر کشور طی سخنانی دراین مراسم  گفت: امروز مردم شریف ایران و شهر غیور و تاریخ‌ساز تبریز، استان رشید و ولایی آذربایجان‌شرقی و همه آزادگان عالم در مصیبت از دست دادن گلچینی از بهترین خدمتگزاران ملت هستند.
 

احمد وحیدی امروز سه شنبه(1خرداد) در آیین بدرقه شهدای خدمت در تبریز گفت: آیت الله رئیسی، رییس‌جمهور محبوب و مردمی، خستگی‌ناپذیر، متواضع، با سلوک عرفانی، با خدمت شبانه‌روزی و با شجاعت در فضای بین المللی بود که با تواضع در مقابل همه‌ی مردم حضور داشت و تراز مطلوب دولت مردمی در نظام مقدس جمهوری اسلامی را به منصه‌ی ظهور و دید همگان قرار داد.

وی گفت: وزیر خارجه پرتلاش در یکی از حساس‌ترین شرایط خارجی ما دیپلماسی قوی خود را در صحنه‌های بین المللی در موضوع مقاومت به ظهور رساند.

وحیدی ادامه داد: نماینده‌ی ولی فقیه محبوب و مردمی و امام جمعه محبوب تبریز، نماد و الگویی از حرکت مردمانه و مومنانه در بین مردم از خود بر جای گذاشت.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: استاندار فرهیخته آذربایجان‌شرقی در همین مدت اندک آنچنان در بین مردم حضور پیدا کرد که هرکسی به من رسید از ایشان تعریف کرد.
وی عنوان کرد: شهید موسوی سرتیم حفاظتی رئیس جمهور با تلاش شبانه روزی خود واقعا جان رئیس جمهور را از خود بیشتر دوست می‌داشت.

وی تصریح کرد: این شهدا در جای خود جایگاه بلندی داشتند و ملت ما امروز در این مصیبت قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ملت صبور ما و مردم آذربایجان شرقی نشان دادند از هر مصیبتی پلکانی برای افتخار آفرینی جدید برای این نظام و ملت خواهند ساخت، گفت: ما در این واقعه فراز درخشانی به برکت این الگو سازی که رئیس جمهور برای ما انجام داد، داشتیم و در انتظار فراز درخشانی هستیم که از پس این واقعه برای ما رقم خواهد خورد.

وحیدی ادامه داد: ملت ما نشان دادند از هر حادثه‌ی تلخی برای رشد و نمو این نظام مقدس کوتاهی نخواهند کرد و امروز همان روز است آنچه که رئیس جمهور ما ساخت، الگوی جاودان و خاطره‌ی همیشگی در ذهن مردم ایران عزیز ما خواهد بود.
 
 
وی با بیان اینکه آنچه که رئیس جمهور در این مدت ساختند هرگز فراموش نخواهد شد، گفت: مهم الگوسازی است همانطور که شهید سلیمانی آن ابر قهرمان آن الگو را ساخت امروز رئیس جمهور، امام جمعه، استاندار و وزیر امور خارجه شهید الگویی برای حرکت، برای خدمت و برای دیپلماسی شجاعانه ساختند چه کسی می‌تواند آن نطق جانانه رئیس جمهور را در دفاع از فلسطین و غزه فراموش کند.
 

وزیر کشور خاطر نشان کرد: شما دیدید این سیل پیام‌ها و همگامی ملت‌هایی که امروز در کشور خود عزای عمومی اعلام کردند، این نشانه‌ای از افتخار آفرینی، اقتدار و دیپلماسی قدرتمند است.

وی با بیان اینکه اینها در خاطره‌ی ملت ما به شیرینی خواهد ماند، اظهار کرد: رئیس جمهور ما هم در همین دوسال و نیم الگو آفرینی بزرگی کردند.

وی ادامه داد: ما امروز انسجام، وحدت ملی، هماهنگی و همکاری همه‌ی قشرها را در حرکت پرتلاش و پرشتاب به سوی آینده‌ی روشن به صورت قوی ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اتفاقی که اگر در هر جامعه‌ای و ملتی می‌افتاد آینده‌ی تاریکی داشت، گفت: شما دیدید به برکت وجود ولایت فقیه و آرامش و تسکینی که ایشان در پیام خود به همه‌ی ملت دادند ما از این موضوعات به سادگی عبور خواهیم کرد که این نعمت بزرگ ولایت است که در کشور ما حاکم و پابرجا است.

وحیدی بیان کرد: مردم آذربایجان قدرشناس‌ و تاریخ ساز هستند و امروز از امام جمعه و استاندار محبوب و پرتلاش خود قدردانی می‌کنند و این حقیقت این استان و شهر است که در تاریخ ایران همیشه نقش درخشان و تعیین کننده‌ای داشته است.

وی ادامه داد: امروز این تشییع و بدرقه در این استان شروعی بر حماسه‌های جدیدی است که پس از این آفریده خواهد شد.

وی افزود: ما همه دولت مردان که در این مدت در خدمت رئیس جمهور پرتلاش بودیم با مردم عزیز و رهبر عزیزمان عهد می‌بندیم که راه سید محرومان و این شهدا را دنبال کنیم. اینها همچون ستارگانی در آسمان پرفروغ جمهوری اسلامی خواهند درخشید و ما هرگز در راه آنها سستی نخواهیم کرد.

وی ضمن تشکر از استان‌های همجواری که در این تشییع و بدرقه همراه هستند، گفت: از همه‌ی عزیزانی که دل در گرو این شهدا داشتند قدردانی می‌کنم. شما با این حضور انبوه و گسترده بدرقه‌ای جاودان از خدمت گزاران خود به عمل آوردید.

وزیر کشور ادامه داد: همگان باید بدانند که رابطه مسئولین و این شهدا با مردم یک رابطه ناگسستنی بوده آنها در دل همه‌ی مردم جا داشتند و راه این شهدا پرفروغ ادامه پیدا خواهد کرد و هرگز در آن اخلالی به وجود نخواهد آمد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رئیس جمهور پرتلاش ما مسائل مردم را خودشان دنبال می‌کردند و یک لحظه از خدمت به مردم فارغ نشدند و این خصوصیت مشترک همه‌ی شهدای بزرگ بود و راه آنها همیشگی و جاودان است.


رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور هم گفت: عزیزانی که در این سفر آسمانی شدند برگزیده بودند ان‌شاءالله خداوند این عزیزان را در محیط لطف و مهر خود بپذیرد.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری، سه شنبه یکم خرداد ماه، در مراسم تشییع و بدرقه شهدای خدمت در تبریز اظهار کرد: آقای رئیسی عزیز در قاب ریاست جمهوری یک تصویر جاودانه و ماندگار از خدمت عاشقانه و مخلصانه به یادگار گذاشت.

 وی با بیان اینکه پرواز شهدای خدمت در این منطقه به پرواز ابدی در سالروز ولادت امام رضا(ع) مقدر شد، گفت: سلام پر از مهر و محبت از رهبر عالی قدری که خودشان داغدار هستند را به همه‌ی شما اهالی تبریز و آذربایجان تقدیم می‌کنم.

وی با بیان اینکه امام جمعه‌ی محبوب این شهر یک قاب دلپذیر و ماندگار از خود به جای گذاشت، گفت: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ثابت کرد که دیپلماسی و میدان در کنار هم و در خدمت آرمان مقاومت است و مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی باصفا و جوانی بود که در مدت کوتاهی، خدمت عاشقانه از خودش ارائه کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عزیزان و کادر پروازی که در این سفر شهید شدند، برگزیده بودند و این شهدای خدمت سرمایه جاودان برای ملت هستند و روحیه نشاط، تصمیم تازه و عزم راسخ برای ادامه این راه تا رسیدن به قله‌ها و ایرانی قوی فراهم کردند.
 

پیکرهای مطهر شهدای خدمت، امروز، سه‌شنبه، اول خرداد ماه بر دوش مردم ولایتمدار استان آذربایجان شرقی و با حضور مسئولان ارشد کشوری، لشکری و استانی، تشییع شدند.

میدان شهدای تبریز، در اولین روز از خرداد ماه و همراهی طراوت بهاری با نم نم باران و سجده درختان، میزبان پیکر مطهر شهدای خدمت بود، شهدایی که روز سی‌ام اردیبهشت ماه در راه بازگشت از آئین بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی در سانحه بالگرد، به فیص شهادت نائل آمدند.

تشییع راس ساعت ۹:۳۰ صبح شروع شد، اما خیابان‌های منتهی به میدان شهدای تبریز مقابل استانداری آذربایجان شرقی که از صبح امروز محدودیت‌های ترافیکی در آن اعمال شده بود، میزبان مردمی بود که از استان‌های همجوار و شهرستان‌های این استان راهی محل بدرقه پیکرهای مطهر شهدای خدمت شدند.

به دلیل اعمال محدودیت‌های ترافیکی جهت برگزاری هرچه باشکوه مراسم تشییع، خودروها در مسافتی بسیار دور از محل، پارک شدند و مردم خستگی ناپذیر با چشم‌های اشکباران راهی میدان شهدا شدند.

شهر مهمان دارد، آن هم چه مهمان‌هایی، شهید جمهور، وزیر، نماینده ولی فقیه و استانداری جوان و محبوب که از راه ماموریت بازگشته‌اند. مردم از هر گوشه برای تماشای این بازگشت باشکوه آمده‌اند.

نیروهای ارتش و سپاه در حال حرکت به سمت محل تشییع هستند، باشکوه و پرافتخار مانند همیشه؛ اما با بغض‌هایی فروخورده، کودکی که همراه مادرش در حال رفتن به میدان شهدا است چادر  مادر را می‌کشد و برای حرف زدن به قول خودش با آقای پلیس جلوتر می‌رود با صدای بلند به آنها سلام می‌دهد سربازان ارتش به او احترام می‌کنند و جواب سلامش را با لبخند می‌دهند.
 

همه دنبال پرچم و پوسترهایی هستند که سایر مردم به دست دارند، پوسترهایی که تصویر شهدای پرافتخار خدمت بر روی آن رسم شده است. ظرفیت هر لحظه در حال تکمیل شدن است؛ در حالی که یک ساعت به شروع آیین تشییع مانده. آیین تشییع شهدای خدمت پر از مهمانان ناخوانده و دعوت نشده‌ای است که دلشان به عشق وطن تپیده و برای بدرقه شهیدان سرو قامتی آمده‌اند که یکی از یکی، والاتر و تماشایی‌تر هستند، چه جمعی، چه شهدایی، رئیس جمهور و وزیر، امام جمعه، استاندار و خلبانانی که درسشان را در حوزه تخصصی خودشان پس داده بودند. 

صدای یا زهرا و یا زینب و یا حسین از طرف رهگذران در حالی که در حال حرکت به سمت میدان شهدای تبریز هستند بلند می‌شود.

مسیر منتهی به میدان شهدا از میدان ساعت تبریز، خیس باران تند خرداد ماه است که تنها دقایقی قبل، از نفس افتاده و مردم آذربایجان و استان‌های همجوار در زیر شکوفه باران بهاری و با چشمانی‌تر از وداع یاران برای بدرقه یاران و شهدای خدمت آمده‌اند.

بلندگوها اعلام می‌کنند که جمعیت در حال زیاد شدن هستند مردم کمی به سمت بلوار حرکت کنند، تا سر می‌چرخانی، می‌بینی جای سوزن انداختن نیست و از مقصودیه و تربیت تا ارتش و ۱۷ شهریور و باغشمال و حتی پل‌های هوایی منتهی به میدان شهدای تبریز مملو از جمعیتی است که ناباورانه برای استقبال و بدرقه شهدا آمده‌اند.

کسی باورش نمی‌شود که رئیس جمهور، امام جمعه و استاندار و وزیر خارجه را از دست داده‌ایم و بهت و اندوه، نقطه مشترک تمام کسانی است که آمده‌اند، از بزرگ و کوچک تا پیر و جوان.

با صدای مادری به عقب برمی‌گردم که در حالی که به شدت گریه می‌کند یا زینب گفته و وقتی نگاهش می‌کنم می‌گوید پیری کمر و قامتم را خم نکرد که این خبر!.
تلفن همراه حاضران مدام زنگ می‌خورد صدای بلند مکالمات نشان می‌دهد که باید انتظار داشته باشیم جمعیت حاضر در مراسم تشییع لحظه به لحظه بیشتر شود.

به هر نقطه که نگاه می‌کنی نیروهای امدادی و نظامی و انتظامی در حال ارائه خدمات هستند و ساعت‌ها قبل در محل برگزاری مراسم تشییع شهدا حضور یافته‌اند و عکاسان خبری و خبرنگاران نیز با چشم‌های گریان در حال ثبت تصاویری بی بدیل و مخابره اخبار هستند.

هنوز پیکر شهدا نرسیده اسم حاج مهدی رسولی که می‌آید، حضار انگار که گم شده‌شان را یافته باشند با مداحی او ناله سر می‌دهند و همین که مداح می‌گوید جای حاج آقا آل هاشم در این جمع خالی است، دیگر صدا به صدا نمی‌رسد و صدای گریه‌ها بلند می‌شود.
 

طبق اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت» برنامه برگزاری مراسمهای تشییع شهدای خدمت به شرح زیر است:

۱- مراسم تشییع در استان آذربایجان شرقی سه شنبه ۹:۳۰ صبح در شهر تبریز از میدان شهدا تا مصلی.

۲- مراسم تشییع در استان قم سه شنبه ساعت ۱۶ در شهر قم از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران.

۳- مراسم وداع مردم با پیکر شهدای گرانقدر خدمت، سه شنبه ساعت ۲۱:۰۰ مصلی امام خمینی(ره) تهران. 

۴- مراسم اقامه نماز بر پیکر شهدا و تشییع با حضور عموم مردم در تهران، چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ صبح از دانشگاه تهران به سمت میدان آزادی. 

۵- مراسم گرامیداشت شهدا با حضور هیأت‌های عالی رتبه خارجی، چهارشنبه ساعت ۱۶:۰۰ 

٦ مراسم تشییع و وداع مردم خونگرم استان خراسان جنوبی با رئیس جمهور محبوب، پنجشنبه از ساعت ۸:۰۰ بیرجند. 

۷- مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی، پنجشنبه ظهر مشهد مقدس.


انتهای پیام/

نظر شما