شناسهٔ خبر: 66779305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

بنیانگذار ویکی‌لیکس می‌تواند دوباره علیه حکم استردادش به آمریکا درخواست تجدیدنظر کند

صاحب‌خبر -
شفقنا- بنیانگذار ویکی‌لیکس با اعلام دادگاه عالی بریتانیا، می‌تواند دوباره علیه حکم استردادش به آمریکا درخواست تجدیدنظر کند، این تصمیم یعنی آسانژ می‌تواند تضمین‌های آمریکا در مورد نحوه انجام محاکمه و احتمال نقض آزادی بیان‌اش را به چالش بکشد.

به گزارش شفقنا از سیتنا، دادگاه عالی بریتانیا اعلام کرد که جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس می‌تواند دوباره علیه حکم استردادش به آمریکا درخواست تجدیدنظر کند.

به او اجازه داده شد تا علیه فرمان بازگرداندنش به آمریکا برای محاکمه به دلیل افشای اسرار نظامی فرجام‌خواهی کند. دادستان‌ها بر این باورند که تحویل آسانژ به آمریکا ممکن است زندگی او را به خطر بیاندازد.

این تصمیم بدین معناست که آسانژ می‌تواند تضمین‌های آمریکا در مورد نحوه انجام محاکمه و احتمال نقض آزادی بیان‌اش را به چالش بکشد.

وکلای آسانژ پس از صدور حکم دادگاه یکدیگر را در آغوش گرفتند. آنها می‌گویند که این پرونده با انگیزه سیاسی علیه او تشکیل شده است.

دو قاضی ارشد، با صدور حکمی تازه به جولیان آسانژ اجازه دادند تا علیه رای قبلی درخواست فرجام‌خواهی کند. بر این اساس او اجازه می‌یابد در مورد کل پرونده‌اش در بریتانیا درخواست تجدیدنظر بکند.

آسانژ که در حال حاضر در زندان بلمارش (در بریتانیا) به سر می‌برد، اکنون چند ماه فرصت دارد تا درخواست تجدید نظر خود را آماده کند؛ درخواستی که به این موضوع مربوط می‌شود که آیا دادگاه‌های آمریکا از حق آزادی بیان او به عنوان شهروند استرالیا حمایت می‌کنند یا خیر.

او استدلال می‌کند که افشاگری‌هایش در سال ۲۰۱۰، جنایات جنگی آمریکا را فاش کرده است.

تصمیم دادگاه عالی بریتانیا به این معناست که جولیان آسانژ فعلاً در بریتانیا باقی خواهد ماند.

همسر آسانژ گفت که این روزی «تعیین‌کننده» در نبرد طولانی حقوقی او خواهد بود. استلا آسانژ افزود که فارغ از حکم قضات، تا آزادی شوهرش، به مبارزه ادامه خواهد داد.

اگر دادگاه به نفع آمریکا رای می‌داد، آسانژ راه‌ قانونی دیگری برای مبارزه با این حکم در بریتانیا نداشت.

او بیش از یک دهه است که پس از انتشار هزاران سند محرمانه آمریکا در وب‌سایت ویکی‌لیکس در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، در برابر استرداد از بریتانیا به آمریکا مقاومت می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا انتشار این اطلاعات را “یکی از بزرگ‌ترین افشاگری‌های تاریخ آمریکا” توصیف کرد.

نظر شما