شناسهٔ خبر: 66778959 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

وقتی حمایت از فلسطین، قلب‌های مردم منطقه را داغدار شهید رئیسی و همراهانش می‌کند

رئیس‌جمهور «مقاومت»

صاحب‌خبر -

​​​​​​​ساعاتی پیش از حادثه عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ارتفاعات ارسباران، حدود ۲هزارکیلومتری غزه، در مرز جمهوری باکو، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آخرین سخنرانی‌اش هم فلسطین را فراموش نمی‌کند: «مسئله فلسطین، مسئله اول جهان اسلام است»؛ نه اینکه مثل خیلی‌ها بخواهد تظاهر کند یا مانور سیاسی بدهد، به این حرف اعتقاد دارد و در عمل هم‌ نشان داده؛ هم خودش، هم وزیر جهادی امور خارجه‌اش و این را خود فلسطینی‌ها و آن‌هایی که درد فلسطین دارند بهتر می‌فهمند؛ حتی خیلی‌هایی که تا پیش از «طوفان‌الاقصی» و حتی «وعده صادق» خیلی نسبتی با ایران و مواضعش نداشتند و حمایت‌های جمهوری اسلامی از مقاومت فلسطین را به حساب‌های دیگری می‌گذاشتند.
از نخستین لحظات اعلام وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور، صفحات شخصی فعالان مجازی و رسانه‌ای عرب‌زبان، حال و هوای عجیبی به خود گرفت. این حال و هوا با آرزوی سلامتی و امید به بازگشت آغاز شد؛ اما زمانی که خبر رسمی شهادت را اعلام کردند، غم و اندوه و ابراز همدردی با ملت ایران، پیوست تصاویر و فیلم‌هایی از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش شد؛ البته آن‌هایی که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند و اهل «عادی‌سازی» هستند را فاکتور می‌گیریم که تکلیفشان معلوم است و حتی با انصاف هم بیگانه‌اند؛ رفتارشان با صهیونیست‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی شیرینی پخش می‌کنند یا تروریست‌های معارض سوری که در پادگان‌هایشان هلهله می‌کنند چه فرقی دارد؟ بگذریم.
 
لیاقت شهادت در راه قدس
«یحیی أبوزکریا» (YAbouzakaria@) اندیشمند و روزنامه‌نگار باسابقه الجزایری که در «ایکس» بسیار فعال است، با بیان اینکه «ابراهیم رئیسی در یاری فلسطین صادق بود» خطاب به این شهید می‌نویسد: «روزی که رؤسا و پادشاهان عرب و مسلمان درباره سوزاندن قرآن کریم در سوئد سکوت کردند، تو مصحف شریف را در سازمان ملل متحد بلند کرده و از آن دفاع کردی...». همان‌طور که درباره وزیر امور خارجه نوشت: «حسین امیرعبداللهیان یک دیپلمات کارکشته و متخصص در روابط بین‌الملل بود... او نمونه‌ای از افرادی است که در ایران به‌عنوان فرزندان خط امام شناخته می‌شوند؛ معتقد به وحدت مسلمانان بود و مقاوم و سرسخت در برابر پروژه استکبار...». «محمد ضبع» (@MohamadDaba9966) خبرنگار سوری و «حسین مرتضی» (HoseinMortada@) فعال رسانه‌ای لبنانی هم - مثل بسیاری دیگر از هم‌صنفانشان - این واقعه را به ملت ایران تسلیت گفتند. همچنین «نجاح محمد علی» (@najahmalii) مشهور که لحظه‌به‌لحظه اخبار مربوط به حادثه را به عربی و فارسی پوشش می‌داد، در نهایت با انتشار تصاویری از شهدا به فارسی نوشت: «افسوس می‌خورم و دلم طاقت باور ندارد...».
در کنار واکنش‌های رسمی رهبران انصارالله، دیگر چهره‌های یمنی هم واکنش‌هایی سرشار از احساس نشان دادند. «نصرالدین عامر» نایب‌رئیس هیئت رسانه‌ای انصارالله با انتشار تصویری از امیرعبداللهیان در کنار شهید «صالح الصماد» رئیس سابق شورای‌عالی سیاسی یمن نوشت: «آیا یک مجاهد جز لیاقت شهادت در راه قدس را دارد؟».
 
شهید رئیسی و «وعده صادق» 
«زیاد ناصرالدین» (@ZiadNasereddine) نویسنده و پژوهشگر سیاسی لبنانی اما از زاویه‌ای دیگر به ماجرا می‌پردازد. او می‌نویسد: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نگاهی عمیق به اقتصاد داشت و توانست با وجود تحریم‌های اقتصادی در عرض 
سه سال یک‌میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و روابط خود را با کشورهای محاصره‌شده از نظر سیاسی و اقتصادی توسعه دهد تا ایران به یک نیاز ضروری برای همسایگان تبدیل شود».
واکنش روزنامه‌نگار اهل غزه «یوسف الحسنی» (elhasani_yousef@) هم زاویه نگاهی فلسطینی دارد؛ او خطاب به آیت‌الله رئیسی می‌نویسد: «خدا را ملاقات خواهی کرد درحالی‌که تنها رئیس‌جمهوری بودی که در دوره ریاست‌جمهوری‌اش ثبت شد «جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را با موشک و پهپاد هدف قرار داد» و همین برای شما کافی است». همان‌گونه که «جمال ریان» (@jamalrayyan) گوینده شبکه الجزیره با بیان اینکه ایران ملتی بزرگ و باسابقه است و از رفتن رئیسی یا هر یک از نمادهایش آسیب نمی‌بیند، نوشت: «تا ابد به یاد داشته باشید که ایران از گذشته تا اکنون حامی مقاومت فلسطین با مال و سلاح بوده؛ ایران ملتی شریف است که به‌خاطر یاری فلسطین محاصره شده و فلسطین را خوار نکرد، آن‌گونه که عرب‌های طرفدار «عادی‌سازی» آن را خوار کردند».
«علی شعیب» (alishoeib1970@) خبرنگار میدانی المنار و رادیو نور لبنان هم که خود جانباز مقاومت است و این روزها به‌خاطر «جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای صبح» در تهران به سر می‌برد، با انتشار عکسی از سید ابراهیم رئیسی در حال نماز زیارت، حس و حالش را این‌گونه بیان می‌کند: «اقلّ الوفاء.. کثیر من الدعاء».
 
کنار «فرزندان حسین» در غزه
«صالح ابوعزه» (salehabuizzah@) وکیل و تحلیلگر سیاسی فلسطینی که ساکن لبنان است با اشاره به آخرین سخنان رئیس‌جمهور شهید درباره فلسطین که شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم به آن پرداخته، سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را دو حامی جدی فلسطین معرفی می‌کند و می‌نویسد: «زمانی که سفره‌های یزید برای ذبح غزه برپا شد، دو نفر در کنار فرزندان حسین بودند و کعبه او را طواف می‌کردند». در همین حال، «فاطمه فتونی» (@ftounifatima) خبرنگار شبکه المیادین که مدتی است در خط مقدم نبرد حزب‌الله با صهیونیست‌ها - در جنوب لبنان و شمال سرزمین‌های اشغالی - حضور دارد هم به زبان فارسی این «مصیبت بزرگ» را به مردم ایران تسلیت گفت.
صفحه رسمی حفظ و نشر آثار شهدای «الحشدالشعبی» (cordinjury2@) در «ایکس» هم ویدئوهایی از موکب‌های عزای عراقی‌ها برای شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش منتشر کرده که دیدنی است. اما شاید یکی از خاص‌ترین واکنش‌ها مربوط به «عبود» (@abod_btb) باشد؛ نوجوان ساکن غزه که پس از ۷اکتبر و عملیات «طوفان‌الاقصی» به‌صورت آتش‌به‌اختیار و با لحنی منحصربه‌فرد و غیررسمی، گزارشگر درد و رنج مردمش در فضای مجازی شده است. عبود در همان ابتدای انتشار خبر سانحه می‌نویسد: «خدایا برای رئیس‌جمهور ایران گشایش قرار بده؛ چرا که او یاور ما بود» همان‌طور که پس از قطعی‌شدن شهادت مسافران بالگرد نوشت: «قلب‌های ما با دولت و ملت ایران است؛ عظم الله أجرک إیران... إنا لله وإنا إلیه راجعون».

نظر شما