شناسهٔ خبر: 66778639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

علی باقری‌کنی کیست؟

علی باقری‌کنی دهم مهرماه سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. او فرزند محمدباقر باقری‌کنی، از روحانیون عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است و همچنین پدرش در سال ۱۳۹۴ طی حکمی از مقام‌معظم رهبری توانست به عضویت هیئت امنای موسسه جامعه الصادق درآید. علی باقری‌کنی برادرزاده محمدرضا مهدوی‌کنی است و برادرش با دختر سیدعلی خامنه‌ای، رهبر ایران ازدواج کرده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی باقری‎ کنی، سیاستمدار و دیپلمات ایرانی است که در حوزه‌های مختلف سیاسی و دیپلماتیک فعالیت داشته است. در کارنامه او معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیری ستاد حقوق بشر به چشم می‌خورد.

باقری کنی در زمان دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر این شورا و نیز مذاکره کننده ارشد پرونده هسته‌ای ایران بود. در اولین دیدار خارجی سیدابراهیم رئیسی، او به عنوان معاون امور بین‌الملل در قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در کنار محمدجواد ظریف حضور داشت.

زندگی شخصی علی باقری‌کنی

علی باقری‌کنی دهم مهرماه سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. او فرزند محمدباقر باقری‌کنی، از روحانیون عضو سابق مجلس خبرگان رهبری است و همچنین پدرش در سال ۱۳۹۴ طی حکمی از مقام‌معظم رهبری توانست به عضویت هیئت امنای موسسه جامعه الصادق درآید. علی باقری‌کنی برادرزاده محمدرضا مهدوی‌کنی است و برادرش با دختر سیدعلی خامنه‌ای، رهبر ایران ازدواج کرده است. علی باقری‌کنی در سال ۱۳۷۶ وقتی ۳۰ ساله بود، با دختر پسرعمویش ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو فرزند دختر است. 

علی باقری‌کنی یک دیپلمات مشهور است. با توجه به تجربیات و سابقه علی باقری‌کنی، او یکی از چهره‌های مهم و تأثیرگذار در سیاست خارجی و داخلی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. البته این دیپلمات منتقدان جدی هم دارد و برخی از منتقدانش در اوایل دهه نود به واسطه رفتارهای این سیاستمدار و سعید جلیلی، مردم را به حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری فراخواندند تا روند مذاکرات هسته‌ای ایران، تغییر جدی به خود ببیند.

تحصیلات و سوابق علمی علی باقری‌کنی

علی باقری کنی فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه امام صادق است. او در مقاطع مختلف تحصیلی خود به تدریس و فعالیت‌های علمی پرداخته است و همچنین سابقه تدریس رشته اقتصاد در دانشگاه را دارد. در سال ۱۳۹۲ با کناره گیری از دولت روحانی، باقری‌کنی نقدهایش درباره برجام را در شبکه افق سیما و وب‌سایت مدرسه کالک وابسته به بسیج دانشجویی و مرکز رشد دانشگاه امام صادق منتشر کرد و مقدمه‌ای هم بر نسخه فارسی کتاب خاطرات وندی‌شرمن، مذاکره‌کننده تیم هسته‌ای نوشت.

سوابق کاری و سیاسی علی باقری‌کنی

معاونت سیاسی صدا و سیما: علی باقری‎ کنی در سال ۱۳۶۸ وقتی ۲۲ ساله بود، به معاونت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رسید تا اینکه سال ۱۳۷۳ معاونت سیاسی «خبر رادیو» را به دست گرفت.

معاون بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: علی باقری کنی به عنوان معاون بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرده است.

علی باقری‌کنی کیست؟

مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای: در دولت محمود احمدی‌نژاد، علی باقری‎ کنی همراه با سعید جلیلی تلاش‌های بسیاری برای حل مذاکرات هسته‌ای انجام داد که تلاش‌های آن‌ها متاسفانه نتیجه‌ای نداشت. پس از اینکه دولت روحانی روی کار آمد او از سمت خود عزل شد. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه: در دولت سیدابراهیم رئیسی، علی باقری‌کنی به‌عنوان معاون سیاسی وزارت امور خارجه منصوب شد و در سمت مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات هسته‌ای حضور داشت.

ورود علی باقری‌کنی به قوه قضائیه

علی باقری کنی در هشتم دی ماه سال ۱۳۹۸ با حکم سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان معاون امور بین‌الملل و رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد. ستاد حقوق بشر زیر مجموعه قوه قضاییه است و در دوران ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی و با تصویب مقام‌معظم رهبری در سال ۱۳۸۴ تاسیس شده است و نقش دستگاه دیپلماسی قوه قضاییه را ایفا می‌کند. این مسئولیت در مجامع جهانی پاسخگوی اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر در ایران است. پیش از باقری‌کنی، محمدجواد لاریجانی به مدت ۱۴ سال ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضاییه را برعهده داشته است.

مسئولیت‌ها و فعالیت‌های بین‌المللی علی باقری‌کنی

علی باقری کنی در طی دوران فعالیتش، در نشست‌ها و مذاکرات بین‌المللی مختلفی شرکت داشته و نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی ایران ایفا کرده است. او در طی مذاکرات هسته‌ای، به عنوان نماینده ارشد ایران، با نمایندگان کشور‌های مختلف و گروه‌های بین‌المللی مذاکره کرده است.

دیدگاه‌ها و مواضع علی باقری‌کنی

علی باقری کنی به مواضع محافظه‌کارانه و اصول‌گرایانه شهرت دارد. او در مسائل مربوط به سیاست خارجی و به‌ویژه در موضوعات هسته‌ای، مواضع سخت‌گیرانه‌ای داشته و همواره بر حفظ حقوق هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

علی باقری‌کنی؛ سرپرست وزارت امور خارجه

به دنبال درگذشت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، در حادثه سقوط بالگرد رئیس جهوری و با تصویب هیئت دولت، علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به‌عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد.

منبع: رویداد 24

نظر شما