شناسهٔ خبر: 66777274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ترامپ در صورت بازگشت به کاخ سفید چه خواهد کرد؟!/ پیش بینی اکونومیست

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- اکونومیست در گزارشی درباره پیش‌بینی سیاست خارجی دونالد ترامپ- که تاکنون در کارزار انتخاباتی‌اش در دوره جاری درباره آن صحبت نکرده- عقیده دارد که با این که ترامپ تاکنون در این زمینه صحبتی نکرده و البته از نظر شخصیتی هم آدم ناسازگار و بی‌ثباتی است، اما صحبت‌های مشاورانش سرنخ‌هایی در این زمینه می‌تواند به دست دهد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی توصیه‌های ساده‌ای برای درک فلسفه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مورد سیاست خارجی دارد: خودتان را اذیت نکنید [این موضوع را درک نمی‌توان کرد]! بولتون که با ترامپ اختلافاتی داشت می‌گوید که رئیس‌جمهور سابق آمریکا اصول ثابتی ندارد و تنها چیزهایی که برای او مطرح هستند، غریزه، کینه و وسواسی است که نسبت به تصویری که از خودش ارائه می‌دهد، دارد. از این رو او در عین این که می‌تواند کره شمالی را به «آتش و خشم» تهدید کند، هم‌زمان می‌تواند نشستی نیز با کیم چونگ اون برگزار کند. ماجرای ناتو هم از همین جنس است- که ترامپ در همان حال که می‌تواند درباره خروج امریکا از ناتو صحبت کند، در فکر تقویت جناح شرقی ناتو نیز می‌تواند باشد.

مشاوران و دستیاران حال حاضر ترامپ می‌گویند که «اول امریکا» یک ایدئولوژی کاملا منسجم است که در دوره گذشته ریاست جمهوری ترامپ به دلیل وجود مشاورانی مانند بولتون که اولویت‌شان بازدارندگی است، هرگز به درستی اتخاذ نشد. یکی از اندیشکده های ترامپیست درباره دوره گذشته ریاست جمهوری او نوشته که ظاهرا همه فراموش کرده‌اند که وقتی او در کاخ سفید بود، چه قدر اوضاع بهتر بود. در واقع حتی اگر پایین بودن تورم و امنیت مرزهای جنوبی آمریکا را هم نادیده بگیریم، نمی‌توان چشم بر این واقعیت بست که نه تنها جنگ بزرگی در آن چهار سال اتفاق نیفتاد، بلکه شاهد چهار قرارداد صلح نیز بین اسرائیل و کشورهای عربی بودیم و البته مذاکرات تجاری موفقی با کانادا و مکزیک و چین هم انجام گرفت. در حقیقت به باور ترامپیست‌ها اگر ترامپ بار دیگر به کاخ سفید راه یابد، ضعف‌های بایدن را برطرف خواهد کرد- که همین ضعف‌ها بودند که به حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین و جنگ حماس با اسرائیل منجر شدند و چین را هم تشویق به قلدری علیه تایوان کردند. به این دلیل به محض بازگشت دونالد ترامپ، این رییس‌جمهور با نیروی شخصیت خود قدرت امریکا را احیا خواهد کرد، بازدارندگی را تقویت و نظم را دوباره برقرار خواهد کرد.

متن کامل این گزارش را در نشریه اکونومیست بخوانید

نظر شما