شناسهٔ خبر: 66776695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس کمسیون مشترک طرح جوانی جمعیت:

تنها ۵ سال برای نجات از ابربحران ایران وقت داریم

یکی از مهمترین چالش های آینده کشور را ابربحران پیری جمعیت ذکر کرد و گفت: برای فرار ازاین مشکل تنها ۵ سال وقت باقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، امیرحسین بانکی پور رئیس کمسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد اظهارکرد: پس از دو سال از اجرای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طبق آمار دو هفته پیش وزارت بهداشت و ثبت احوال، اعلام شد که با وجود اجرای پنجاه درصد قانون حمایت از خانواده مسیر باروری در کشور تغییر یافته است.امسال در ۱۵ استان نرخ باروری افزایشی شد در حالی که شاهد کاهش ۲۰ درصدی این نرخ بودیم. در هشت سال پیش سقوط نرخ موالید به ۳۳ درصد و ۵۰۰ هزار کاهش موالید در سال رسیده بود که خوشبختانه این نرخ نیز متوقف شد.

وی افزود: الگوی فرزند سوم و چهارم و پنجم نیز در کشور افزایش یافت. ۲۰ درصد ولادت ها در سال گذشته شامل افرادی بود که فرزند سوم آنها بدنیا آمد. الگوی سنی باروری نیز تحول مثبتی را در سال گذشته تجربه کرد.

بانکی پور یادآورشد: همه این تحولات در حالی بود که مردم ما تحت فشارهای اقتصادی هستند و طرح تحول جوانی جمعیت که با پنجاه درصد ظرفیت اجرا شد به خوبی آثار مثبت خود را نشان داد.

وی گفت: مقام معظم رهبری ده سال پیش سیاست های جمعیتی کشور را بیان کردند و اصرار داشتند که این سیاست ها به قانون مبدل شده و کاملا اجرا شود زیرا اگر این قانون اجرا نشود اثرگذار نخواهد بود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هدف ما در این قانون، جلو بودن از نرخ جایگزینی است که با این روند به هدف خود خواهیم رسید.

وی افزود: مجلس به دنبال اسکان و اشتغال زوج های جوان است. امتیازات مرتبط به اشتغال و توجه به نظام دستمزد و افزایش هشت برابری حق اولاد که به سی و دو برابری هم خواهد رسید و حق تاهل نیز افزایش خاصی خواهد داشت.

بانکی پور یادآورشد: نرخ بیکاری ما در کشور به کمترین حد خود در بیست سال گذشته رسیده است. ولی امسال قطعا روی بحث اسکان زوج های جوان تلاش گسترده تری خواهیم کرد. یکی از این طرح ها، خوابگاه های متاهلی است.سن مادری و سن پدری در دو سال گذشته به میزان دو سال گذشته کاهش یافته است و زوج های جوان دو سال زودتر از گذشته صاحب فرزند شدند.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در کنار مشکلات اقتصادی، مشکلات فرهنگی نیز در این زمینه وجود داشت که اثرگذاری بیشتری در حوزه ازدواج و فرزند آوری داشته است.

وی افزود: متولیان عرصه فرهنگ سازی در کشور ما شامل صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد و شهرداری و... هستند که در این قانون دارای تکالیف ویژه هستند. صداوسیما باید سریال ها وبرنامه های مختلفی را بر اساس قانون جوانی جمعیت تولید و پخش کند که هنوز محقق نشده است.

بانکی پور یادآورشد: الگوسازی های تراز و متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی بسیار اثرگذار است و صداوسیما می تواند نقش مهمی در این عرصه ایفا کند.

وی گفت: تصویرسازی که در فضای مجازی از نمایندگان مجلس و مسئولان می شود با زندگی واقعی آنها کاملا متفاوت است. البته مدعی ساده زیستی همه مسئولان نیستیم ولی قطعا بسیاری از مسئولان و نمایندگان شیوه زیست ساده ای دارند. بسیاری از نمایندگان مردم را می شناسیم که زندگی سخت تری نسبت به دوران پیش از نمایندگی خود دارند ولی بسیاری از مردم این مسایل را نمی دانند. نمایندگان بیشترین وقت خود را صرف کار می کنند و وقت رسیدگی چندانی به زندگی شخصی خود ندارند و اکثر وقت آنها صرف رسیدگی به امور مجلس و مراجعات مردمی می شود.

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئولان متولی طرح جوانی جمعیت شبانه روزی در حال تلاش هستند و با توجه به اینکه از نظر ساختاری نیاز به تقویت داریم ولی تلاش این گروه بسیار گسترده و وسیع است.

وی افزود: در زمینه جوانی جمعیت یک بازه بسیار سخت و محدود زمانی را در پیش داشتیم که باید در زمینه جلوگیری از پیری جمعیت که با سرعت در ایران در جریان بود تلاش می کردیم.

بانکی پور یادآورشد: متاسفانه هنوز مجریان و نخبگان ما متوجه خطر جدی پیری جمعیت نشده اند. رشد جمعیت یک مزیت و عامل قوت است و بسیاری از مدیران تنها از همین مولفه با خبر هستند ولی بحث ما فراتر از این مباحث است. بزرگترین ابربحران ایران، سیاهچال پیری جمعیت است که تنها پنج سال برای فرار از این معضل بزرگ فاصله داریم که می تواند در سالهای آینده چالش های عظیم اقتصادی و اجتماعی و سلامت و... را برای کشور ایجاد کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم ملموس بودن این ابربحران، برای بسیاری از مسئولین و حتی مردم و نخبگان چندان باورپذیر نیست و تا زمانی که این بحران پیش نیامده است کسی به آن فکر نمی کند.

وی گفت: در برنامه هفتم توجه خاصی به این مساله نشده است. به دلیل اینکه چنین ادراکی وجود ندارد و کسی باور نمی کند که تنها در همین برنامه هفتم وقت داریم که از این چالش ابربحران فرار کنیم. متاسفانه بسیاری از مسئولان نسبت به این امر وقوف جدی ندارند.

نظر شما