شناسهٔ خبر: 66776289 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

روایت ایمان شمسایی از ارتباط آیت‌الله رئیسی با آستان قدس رضوی و روزنامه قدس

حال قدسیون خوب است؟

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: مردمی‌سازی امور، یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و قابل توجه آیت‌الله رئیسی بوده است.

صاحب‌خبر -

مردمی‌سازی و استفاده از توان مردم در انجام امور
ایمان شمسایی در گفت‌وگو با قدس، ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و همراهان ایشان در سانحه اخیر، می‌گوید: مردمی‌سازی و استفاده از توان مردم در انجام امور را باید ازجمله رویکرد‌های آیت‌الله رئیسی چه در زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند و چه در زمان ریاست ایشان بر قوه قضائیه و چه در طول دوره ریاست جمهوری‌شان دانست. برای مثال این شهید بزرگوار در دوره تولیت خود در آستان قدس رضوی طرح خادمیار را پیاده کرد، به‌گونه‌ای که شمار افرادی که به عنوان خادمیار در آستان خدمت می‌کردند از حدود 5هزار نفر به 200هزار نفر افزایش یافت. یا اینکه پخت و توزیع غذا میان مردم از سوی آستان قدس رضوی از حدود 2میلیون پرس غذا در زمان تولیت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، به 8میلیون پرس غذا در زمان شهید آیت‌الله رئیسی رسید. البته این کار هم فقط از طریق نذورات مردمی انجام می‌گرفت؛ به‌طوری که خود آیت‌الله رئیسی گفته برای افزایش چهار برابری توزیع غذای حرم بین مردم، هیچ ملکی از املاک آستان قدس رضوی را به فروش نرسانده است.وی ایجاد معاونت محرومان در آستان قدس رضوی را در راستای رویکرد یاد شده عنوان می‌کند و می‌افزاید: بر همین اساس نیز با ایجاد سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، بخش‌های مختلف فرهنگی آستان همچون مؤسسه به‌نشر، مرکز آفرینش‌های هنری، مؤسسه جوانان و... که در گذشته به صورت مجزا و پراکنده فعالیت می‌کردند، ساماندهی شده و حالا در ذیل این سازمان و مدیریت عالی آستان فعالیت می‌کنند.

قدر کلمه «قدس» را بدانید
مدیرعامل پیشین مؤسسه فرهنگی قدس، در ادامه به ارتباط آیت‌الله رئیسی با روزنامه قدس اشاره می‌کند و می‌گوید: هر وقت با ایشان صحبت می‌کردم از من می‌خواستند قدر کلمه «قدس» را بدانیم. می‌گفتند قدس یک کلمه متعالی است؛ البته منظورشان از قدس بیشتر به معنای قداست بود و اینکه باید در روزنامه قدس قلم‌های مقدس کار کنند. به همین خاطر هر وقت مرا می‌دیدند، از حال همکارانم می‌پرسیدند و می‌گفتند: حال قدسیون خوب است؟ یا همواره تأکید می‌کردند ادبیات این روزنامه باید با دیگر رسانه‌ها متفاوت باشد و این هم به‌خاطر اسم این روزنامه و انتسابش به آستان قدس رضوی است. 

ستون‌های مردمی را می‌خواند
مدیرمسئول پیشین روزنامه قدس با اشاره به اینکه روزنامه قدس برای آیت‌الله رئیسی مهم بود، ادامه می‌دهد: خودشان می‌گفتند اولین کاری که پس از حضور در دفتر کارم انجام می‌دهم، مطالعه روزنامه قدس، به‌ویژه ستون مردمی آن است.
به خاطر دارم یک شب معاون اعتباری آستان با تعجب از معاون اجرایی روزنامه قدس پرسیده بود مگر ما با شما همکاری نمی‌کنیم- منظورش این بود چرا این‌قدر ما را نقد می‌کنید- پاسخ معاون ما هم مثبت بود. بعد متوجه شدیم آیت‌الله رئیسی به وی زنگ زده و گفته‌اند در ستون خوانندگان روزنامه قدس آمده مؤسسه اعتباری وامی که به مردم می‌دهد بیش از عرف معمول کارمزد می‌گیرد و چرایی این موضوع را پیگیری کرده بودند.
یا وقتی آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه فعالیت می‌کردند یک‌بار در دیدار با مدیران مسئول روزنامه‌ها در ماه مبارک رمضان، در آنجا باز به‌طور مشخص از روزنامه قدس یاد کرده و گفته بودند: این روزنامه را به عنوان پل ارتباطی با مردم نگاه می‌کنم؛ بعضی از اشکالات سیستم -قوه قضائیه- را از طریق ستون ارتباطات مردمی این روزنامه می‌بینم و پیگیری می‌کنم.

اعتراف منتقدان 
آیت‌الله رئیسی این رویکرد را در دولت سیزدهم هم ادامه دادند؛ به‌طوری که یادم می‌آید کمی پس از حضورم در وزارت ارشاد، یک روز رسانه‌های اصلاح‌طلب میهمان آقای رئیسی بودند که در آنجا مدیرمسئول یکی از روزنامه‌ها به من گفت پس از طرح سؤالات و انتقادی که از وزارت اقتصاد داشتم گویا این موارد توجه آیت‌الله رئیسی را جلب کرده و ایشان در تماس با وزیر اقتصاد، خواهان پاسخ به پرسش‌های موردنظر شده است.شمسایی با تأکید بر اینکه هر کسی در کار مدیریتی اشکالاتی دارد، ادامه می‌دهد: آیت‌الله رئیسی واقعاً چند ویژگی مثبت داشت که مهم‌ترین آن‌ها تواضع، مردم‌داری، گشاده‌رویی و اخلاص در کار بود، به‌طوری که سرسخت‌ترین منتقدان سیاسی ایشان در مطبوعات هم به من گفته بود آقای رئیسی آدم بااخلاق، مخلص و پُرکاری است ولی ما برخی از سیاست‌هایش را مثلاً در زمینه سیاست ارزی یا سیاست خارجی قبول نداریم.

خبرنگار: محمود مصدق

نظر شما