شناسهٔ خبر: 66776086 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با قدس بیان کرد

شهید رئیسی و تعریف جدیدی از«خدمت»

صاحب‌خبر -

«خادم امام رضا(ع) لزومی ندارد کسی باشد که حتماً بیاید اینجا و لباس خادمی حضرت را بپوشد و بایستد و به مردم کمک کند، بلکه ممکن است هرکسی در محل کار خود و آنجا بتواند خادم امام رضا(ع) باشد»؛ این‌ها را عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل از آیت‌الله رئیسی و با بیان خاطراتی از ایشان می‌گوید.
محمدحسین صفار هرندی در تبیین ویژگی‌ها و شخصیت آیت‌الله شهید رئیسی می‌گوید: آیت‌‌الله رئیسی در طول سال‌های خدمتگزاری، از تولیت آستان قدس رضوی تا ریاست قوه قضائیه و ریاست جمهوری، چهره‌ای از یک انقلابی و مسلمان راستین و مردمی را به نمایش گذاشت و همواره با وجود مسئولیت‌های خطیر و حساس، لحظه‌ای از تلاش برای رفع دغدغه‌های مردم و تحقق عدالت غافل نبود.
وی ادامه می‌دهد: این شهید بزرگوار با دلسوزی پدرانه برای رفع محرومیت تلاش می‌کرد، با حکمت و آینده‌‌نگری، جوانان را به پیشرفت و تعالی تشویق کرده و با هوشمندی و کاردانی، سکان هدایت کشور به سوی ترقی و شکوفایی را در دست داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به آشنایی خود با آیت‌الله رئیسی می‌گوید: آشنایی بنده با ایشان به حدود 20سال پیش برمی‌گردد و البته پیش از آن، این بزرگوار را به عنوان چهره و شخصیتی که در صحنه‌های مختلف حضور داشتند مثل زمانی که رئیس سازمان بازرسی بودند، می‌شناختم.
صفار هرندی آشنایی کاری‌اش با آیت‌الله رئیسی را از دوران تصدی خود بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌داند و ادامه می‌دهد: در جلسات هفتگی در خدمت این شهید بزرگوار و برخی از مسئولان بودیم و این ارتباط تا زمانی که ایشان به ریاست جمهوری برگزیده شدند، ادامه داشت و از نزدیک با سجایای اخلاقی و معرفتی و روحیات شخصیتی ایشان آشنا بودم.
صدق گفتار
وی با تأکید بر شخصیت متواضع، فروتن و صادق آیت‌الله شهید رئیسی در همه امور، می‌افزاید: صدق گفتار همواره جزو شاخصه‌های برجسته ایشان و شخصیت پرکار و دارای روحیه تلاش در این شهید بزرگوار همواره مشهود بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به روحیه‌ای که شهید رئیسی را از دیگران متمایز می‌کرد و نزدیکان ایشان به آن اقرار داشتند، اشاره می‌کند و می‌افزاید: این بزرگوار بسیار خود را محو در نگاه رهبر معظم انقلاب می‌دید و به معنای واقعی همچون یک شاگرد در برابر رهبری موضع‌گیری می‌کرد.
صفار هرندی ادامه می‌دهد: حتی در دوره ریاست جمهوری، برخی به ایشان می‌گفتند شما بسیار و مکرر نام رهبر معظم انقلاب را در بحث‌ها و گفت‌وگو‌های خود استفاده می‌کنید و همه چیز را منسوب به آن جایگاه می‌کنید، اما این گفته‌ها در احوال ایشان تأثیر نمی‌گذاشت و همچنان به این رویکرد خود ادامه می‌داد و خود را محو در برابر رهبری می‌دید و مدعی نبود.
وی به روحیه تحول‌خواهی رئیس جمهور شهید در دوران خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: شاید مقطعی که ایشان به عنوان تولیت آستان قدس رضوی برگزیده شد، خیلی طولانی نبود، ولی در همین مدت اندک هم خاطره ماندگاری از خود باقی گذاشت.
صفار هرندی به خدمات ارزشمند و نگاه تحولی این شهید بزرگوار به زائران آستان قدس رضوی اشاره کرده و می‌افزاید: کارهایی که از نظر ظاهری خیلی بزرگ به نظر نمی‌رسید، اما چون مبتلابه عموم مردم بود، اهمیت خود را نشان می‌داد؛ اینکه چگونه ایشان یک نیاز عمومی را به‌خوبی متوجه می‌شد به‌طوری‌که شاید پیش از ایشان توجهی به آن نمی‌شد.
بازتعریف مقوله خدمت در آستان قدس رضوی
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ایشان تعریف مقوله خدمت را در آستان قدس رضوی تغییر داد و به‌گونه‌ای می‌توان گفت مقوله خدمت را بازتعریف کرد، اضافه می‌کند: این شهید بزرگوار همواره می‌گفت خادم امام رضا(ع) لزومی ندارد کسی باشد که حتماً اینجا بیاید و لباس خادمی حضرت را بپوشد و بایستد و به مردم کمک کند، بلکه ممکن است هرکسی در محل کار خود بتواند خادم امام رضا(ع) باشد، اگر به قصد و نیت کمک به مردم، به نام امام رضا(ع) خدمت کند، خادم امام رئوف(ع) خواهد بود.
صفارهرندی ادامه می‌دهد: ایشان در جایگاه خدمتی که در آن قرار داشت کوشیده بود آن جایگاه با گذشته‌های خود متفاوت باشد و حتی در قوه قضائیه با اینکه ایشان از ابتدای انقلاب عملاً در این قوه جایگاه داشت تا روزی که رئیس قوه قضائیه شد مدارج مختلف قضایی را طی کرد و تحولی اساسی در این دستگاه به وجود آورد.
این شهید بزرگوار زمانی که رئیس قوه قضائیه شد با اختیارات خود از مقوله خدمت قضایی به مردم تعریف تازه‌ای را ارائه داد؛ مثلاً بحث استیفای حقوق عامه که جزو شئون دستگاه قضایی است و باید حقوق عموم مردم را یک جایی پیگیر شد، ایشان این حقوق عامه را آن‌قدر گسترده کرد که به این نقطه رسید اگر کسی شغل خود را از دست می‌دهد، در حقیقت حقی از او ضایع شده و باید برای استیفای حق او تلاش کنیم.
وی به تلاش برای احیای کارخانه‌های راکد و استیفای حقوق بیکار شده‌های این کارخانه‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: ایشان کاری کرد که بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های راکد دوباره سرپا و احیا شدند و در حقیقت در جایگاه دستگاه قضا به کمک دستگاه اجرایی آمد و این‌گونه، حقوق بسیاری که بر اثر از دست دادن شغلشان ضایع شده بود، دوباره برگردانده شد. این نگرش تحول‌خواهی و تحول‌گرایی ایشان از مواردی بود که از این شهید بزرگوار به یادگار ماند. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

نظر شما