شناسهٔ خبر: 66774607 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

گزارشی از سقوط رییس جمهور و هر چه بعد از آن رخ داد

از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی تا این لحظه رخدادهای بسیاری را شاهد بودیم، از تعیین زمان انتخابات ریاست جمهوری تا دستور قاطع سرلشکر باقری برای علت یابی حادثه.

صاحب‌خبر -

بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت از وقوع حادثه سرانجام امدادگران جمعیت هلال احمر با کمک پهپادهای دید در شب اعزامی از ترکیه، موفق به شناسایی محل سقوط و کشف بالگرد در منطقه «طویل» شدند. حول و حوش ساعت ۶ و۳۰ دقیقه صبح روز دوشنبه بود که همزمان با فروکش کردن مه و باران در منطقه، آرام آرام پرده از ابهامات پرونده سقوط بالگرد رییس‌جمهور هم کنار رفت و اخبار مرتبط با یافتن محل سقوط بالگرد از راه رسید. کورسوی امیدی که بسیاری از ایرانیان را از نیمه شب یک‌شنبه تا بامداد دوشنبه بیدار نگه داشته بود از میان رفت؛ نهایتا ساعت ۷ و ۱۵دقیقه بود که منابع رسمی خبر شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه ایشان را تایید کردند.

به گزارش سلام نو، پیرحسین کولیوند، رییس هلال‌احمر ایران نخستین چهره‌ای بود که از پیدا شدن محل بالگرد رییس‌جمهور خبر داد. پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه نیروهای امدادی به بقایای بالگرد رسیدند، اعلام کرد: با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است. دقایقی قبل از اظهارات کولیوند، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که هواپیمای بدون سرنشین «آکینجی» ترکیه منبع گرمایی را شناسایی کرد که احتمال می‌رود محل وقوع سانحه برای بالگرد حامل «ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری ایران باشد. بر اساس این گزارش، مختصات شناسایی‌شده توسط این هواپیمای بدون سرنشین در اختیار مسوولان ایرانی قرار گرفته است. همین داده‌های اطلاعاتی بود که باعث شد تیم جست‌وجو بتوانند محل دقیق حادثه را پیدا کرده و به سمت آن حرکت کنند. نهایتا مشخص شد آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و مالک رحمتی استاندار تبریز نیز در این سانحه در بالگرد حامل رییس‌جمهور حضور داشتند و آنان نیز به شهادت رسیدند. به نوشته تسنیم، سردار سید مهدی موسوی رییس یگان حفاظت رییس‌جمهور، یک نیروی سپاه انصارالمهدی، خلبان و کمک خلبان و یک مسوول فنی نیز جزو شهدای این سانحه هستند.

مسیر پر افتخار و خدمت ادامه خواهد داشت

بیانیه هیات دولت نخستین خبری بود که پس از قطعی شدن خبر شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه رسانه‌ای شد. بیانیه هیات دولت در پی شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِن المُومِنِین رِجالٌ صدقُوا ما عاهدُواالله علیهِ فمِنْهُمْ منْ قضی نحْبهُ ومِنْهُمْ منْ ینْتظِرُ وما بدلُوا تبْدِیلًا

در سال‌روز میلاد مسعود حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام روح بلند خادم ملت ایران، خادم‌الرضا حضرت آیت‌الله رییسی، رییس‌جمهور مردمی و محبوب آسمانی شد. رییس‌جمهور پرتلاش و خستگی‌ناپذیر مردم ایران که در راه اعتلا و پیشرفت کشور جز خدمت به مردم بزرگ ایران سر از پا نمی‌شناخت، بر سر عهد خود ایستاد و جان خود را فدای ملت کرد. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با عرض تسلیت سانحه جانسوز بالگرد، عروج رییس‌جمهور محبوب و خدوم و مغتنم حضرت آیت‌الله رییسی و همراهانش دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر جهادی امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و سایر همراهان را به محضر امام عصر (عج)، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند. به ملت وفادار و قدرشناس و عزیزمان اطمینان می‌دهیم مسیر پر افتخار و خدمت با تاسی به روحیه خستگی‌ناپذیر آیت‌الله رییسی قهرمان و خادم ملت و یار وفادار رهبری ادامه خواهد داشت و با استعانت از خدای متعال و همراهی مردم بزرگوار کوچک‌ترین خللی در مدیریت جهادی کشور ایجاد نخواهد شد.

جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد

ساعت حدود ۱۰ و ۳۰دقیقه بود که خبر رسید جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. در جلسه فوق‌العاده سران‌قوا به میزبانی محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور بر ادامه خدمت‌رسانی دولت مردمی و همراهی سران قوا تاکید شد. این جلسه دیروز و درپی اعلام عروج آیت‌الله رییسی و هیات همراه، به میزبانی مخبر معاون اول رییس‌جمهور برگزار شد. قالیباف، محسنی اژه‌ای، روسای دو قوه مقننه و قضاییه ضمن تسلیت به رهبر معظم انقلاب، مردم شریف ایران و معاون اول رییس‌جمهور و اعضای دولت بر همکاری کامل با مخبر برای انجام وظایف قوه مجریه تاکید کردند. مخبر در این نشست با اعلام تاثر عمیق و حزن غیرقابل وصف خود و اعضای دولت، تصریح کرد: راه خادم‌الرضا و دوستدار ملت ایران، آیت‌الله رییسی در انجام وظایف محوله را بدون هیچ خللی دنبال خواهیم کرد و امام خامنه‌ای و ملت شریف ایران مطمئن باشند راه ما راه رییس‌جمهور مردمی است و خدمت توقف نخواهد داشت.

پیکر شهدا سه‌شنبه در قم به سمت مسجد جمران تشییع می‌شود

شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی آخرین جزییات مراسم تشییع پیکر شهدای سانحه بالگرد را اعلام کرد. شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیکر خادم‌الرضا و سیدالشهدای خدمت آیت‌الله سید ابراهیم رییسی و دیگر شهدای همراه فردا سه‌شنبه در تبریز ساعت ۳۰: ۹ از میدان شهدا تا مصلای بزرگ و در قم فردا بعد از ظهر ساعت ۱۶:۳۰ ازعمود ۱۸ بلوار پیامبر اعظم (ص) به سمت مسجد مقدس جمکران تشییع می‌شود. زمان و مکان تشییع پیکر شهدا در تهران متعاقبا اعلام خواهد شد. در همین خصوص محسن منصوری معاون اجرایی رییس‌جمهور و رییس کمیته تشییع پیکر رییس‌جمهور گفت: به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع پیکر رییس‌جمهور، چهارشنبه تعطیل است. محسن منصوری رییس کمیته تشییع پیکر رییس‌جمهور و شهدای حادثه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی گفت: با هماهنگی وزیر آموزش‌وپرورش همه امتحانات دانش‌آموزان از سه‌شنبه تا پایان هفته لغو شد. زمان برگزاری آزمون‌های جایگزین توسط آموزش‌ و پرورش اعلام می‌شود. به‌دلیل برگزاری مراسم تشییع پیکر رییس‌جمهور چهارشنبه تعطیل است. از سوی دیگر وزیر کشور هم درباره جزییات برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای این حادثه گفت: پیکرهای مطهر شهدای خدمت روز سه‌شنبه اول خرداد از میدان شهدا تا مصلای تبریز بدرقه و سپس برای آیین‌های پیش‌بینی‌شده به تهران منتقل خواهند شد. وزیر کشور افزود: مراسم باشکوه بدرقه پیکرهای شهدا (سه‌شنبه اول خرداد ماه) از ساعت ۹.۳۰ صبح از میدان شهدا تا مصلای تبریز برگزار خواهد شد و سپس این شهیدان جهت مراسم‌ و آیین‌های پیش‌بینی‌شده به تهران منتقل می‌شوند.

به ریاست باقری؛ جلسه شورای معاونین وزارت امور خارجه برگزار شد

موضوع مهم دیگر، سرنوشت ساختار وزارت خارجه پس از شهادت امیر عبداللهیان بود.در پی شهادت «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان، جلسه شورای معاونین وزارت امور خارجه به ریاست علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه برگزار شد. در این جلسه برنامه‌های در دستور کار جلسه توسط معاونین طرح و مورد بررسی و تصمیم‌گیری مقتضی قرار گرفت. همچنین در خصوص برنامه‌های پیش‌رو و نشست‌های دو و چند جانبه دیپلماتیک هماهنگی‌های لازم صورت گرفت. در دقایقی از این جلسه جلال‌زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از نمایندگان عضو این کمیسیون حضور یافتند و ضمن ابلاغ تسلیت و همدردی رییس و اعضای مجلس شورای اسلامی به سرپرست و اعضای شورای معاونین وزارت امور خارجه، به روح بلند شهید والامقام حسین امیرعبداللهیان ادای احترام کردند.

توضیحات مهم سخنگوی شورای نگهبان درباره روند قانونی اداره کشور

با عبور از ساعات ابتدایی خبر تلخ شهادت رییس‌جمهور و تیم همراه، بلافاصله پرسش‌هایی در افکار عمومی شکل گرفت. نخستین پرسش این بود که مکانیسم انتخاب رییس‌جمهور بعدی چگونه انجام می‌شود. در مرحله بعد افکار عمومی می‌خواستند بدانند آیا دوره ریاست جمهور بعدی ۱ساله خود بود یا ۴ساله؟

برای پاسخگویی به این ابهامات سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با صدا و سیما تلاش کرد به بخشی از ابهامات پاسخ دهد.طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه همه‌چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فوت رییس‌جمهور با تسلیت شهادت رییس‌جمهور و همراهان او اظهار کرد: این عزیزان در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سال‌ها سربازی خادمی و خدمت بی‌منت به ملت شریف و عزیز ما را گرفتند و مردم واقعا قدردان خادمان عزیزان هستند و نام نیک این عزیزان و خدمات و تلاش‌های این عزیزان از خاطره ملت ما نخواهد رفت.

وی تاکید کرد: درست است که شخص رییس‌جمهور و افراد خادم دیگری را در این سانحه از دست دادیم ولی همانطور که رهبری فرمودند در سطح خدمت‌گزاری به مردم شریف‌مان خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین شرایطی نیز پیش‌بینی‌هایی داشته است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این خصوص با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجهیم که در آن آمده است که در صورت فوت یا مواردی از این دست در خصوص رییس‌جمهور، اداره کشور با موافقت رهبری به عهده معاون اول رییس‌جمهور قرار می‌گیرد و معاون اول عملا اختیارات رییس‌جمهور را بر عهده می‌گیرد و یک شورا متشکل از روسای محلی و قوه قضاییه و معاون اول رییس‌جمهور موظفند ترتیبی را اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رییس‌جمهور جدید انتخاب شود.

طحان نظیف با تاکید بر اینکه همه‌چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد. از دیروز که این اتفاق پیش آمد، موارد لازم به معاون اول رییس‌جمهور گفته شد و اداره امور توسط ایشان انجام می‌شود و از دیروز این فرآیند آغاز شده است. موضوع فرآیند حداکثر ۵۰ روزه برای برگزاری انتخابات تمهیداتی لازم را خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد. همه‌چیز به‌صورت طبیعی و بر مدار قانون پیش خواهد رفت؛ ما در حال متحمل شدن ضایعه بزرگی هستیم و این را می‌دانیم اما قانون نیز هم برای شرایط عادی و اینچنین پیش‌بینی‌های لازم را کرده و از لحاظ قانون با شرایط خاصی مواجه نیستیم. طحان نظیف با بیان اینکه «داغدار عزیزان‌مان هستیم که افراد خدومی بودند که برای خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناختند»، تاکید کرد: از باب اداره کشور هیچ خلل و نگرانی وجود ندارد و کار طبق موازین قانونی پیگیری می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یکسال تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ باقی مانده بود، دوره رییس‌جمهور بعدی یک‌ساله است یا چهار ساله گفت: اینها مواردی است که خودمان هم باید در شورای نگهبان درباره آن صحبت کنیم؛ پس از بررسی‌های دقیق‌تر توضیحات لازم را ارایه خواهم داد. در این زمینه قانون صراحت دارد که رییس‌جمهوری که انتخاب می‌شود برای دوره ۴ ساله است و تصور من نیز همین است اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر جزییات اعلام می‌شود.

۸ تیرماه روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری است

با مشخص شدن ابعاد قانونی موضوع، نوبت به ترسیم نقشه راه قانونی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رسید. در این زمینه، مدیرکل انتخابات وزارت کشور اعلام کرد که روز هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری تعیین شده است.

«محسن اسلامی» مدیرکل انتخابات وزارت کشور عصر دیروز در گفت‌وگو با مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، با عرض تسلیت به مناسبت شهادت حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور و همراهان‌شان، درباره برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری این مطلب را مطرح کرد. کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری مطابق با اصل ۱۳۱ قانون اساسی، روز دوشنبه در ستاد انتخابات کشور مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد. مدیرکل انتخابات وزارت کشور ادامه داد: بر اساس این کلیات زمان‌بندی، یک نسخه به شورای نگهبان ارسال شد و منتظر پاسخ این شورا درباره آن هستیم که به محض تأیید شورای نگهبان، از طریق کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور به استحضار ملت شریف ایران خواهد رسید.

اسلامی اضافه کرد: از ناحیه ستاد انتخابات کشور تاکنون هیچ‌گونه کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات ریاست‌جمهوری در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است و اگر در فضای مجازی یا رسانه‌ها چنین چیزی منتشر شده است، درست نیست و باید منتظر نظر شورای نگهبان و اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور باشیم. وی تاکید کرد: هشتم تیرماه به عنوان روز برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در این کلیات زمان‌بندی مبنا قرار گرفته و به شورای نگهبان پیشنهاد شده است که بر این اساس، زمان ثبت‌نام داوطلبان هشتم خردادماه خواهد بود.

اجتماع مردم تهران در پاسداشت شهدای خدمت برگزار شد

انبوه جمعیت از پیر و جوان زن و مرد دختر و پسر در بخش‌های مختلف میدان ولیعصر حاضر شدند و در حالی که صدای قرآن در جای جای میدان به گوش می‌رسد مردم بهت‌زده و همراه با شک ناشی از شنیدن سقوط بالگرد شهید آیت‌الله رییسی و همراهان، سکوت کرده و به تلاوت قرآن گوش می‌دهند. در نقاط مختلف میدان پرچم‌های مشکی عزا نصب شده است. یکی از هموطنان سالخورده در حالی که به سختی از پله‌های مترو بالا می‌آمد، گفت: اصلا باور نمی‌کنم سید محرومان را از دست دادیم در حالی که شب گذشته دعا می‌کردیم او و همراهانش زنده بمانند پس از شنیدن خبر این حادثه، در حالی که به یاد شهید رجایی افتاده بودم بی‌وقفه گریه می‌کردم. جوانی از دهه هشتادی‌ها در سخنان کوتاه اظهار کرد: دوران شهید رجایی را درک نکرده است اما آن چیزی که از شهید آیت‌الله رییسی دیده است همان تواضع، افتادگی، خدمت و مردمی بودن شهید رجایی است که برای نسل ما رخ داده است. در حالی که مردم حزن عجیبی در چهره‌های خود داشته و به صورت عیان گریه می‌کردند، هرزگاهی با شعار حیدر حیدر یا حسین یا حسین سکوت خود را می‌شکستند. گروهی از مردم دست نوشته‌هایی با مضامین «خداحافظ آقاسید؛ شهید پاک‌زیست و با شهامت»، «جاودانه باد یاد سید شهید ما»، «شد کاروان عشق سوی روح‌الله»، «شکستند شانه‌هایم در این مصیبت»، «با ولایت‌مداری و وحدتمان، شهیدانمان را از خود خشنود می‌کنیم»، را در دست داشتند.

دستور سرلشکر باقری برای بررسی علل سقوط بالگرد رییس‌جمهور

یکی از مهم‌ترین خبرهای روز گذشته مرتبط با حادثه شهادت رییس‌جمهور و هیات همراه، مرتبط با صدور فرمان بررسی چرایی بروز این حادثه توسط سردار باقری بود. رییس ستادکل نیروهای مسلح، معاون هماهنگ‌کننده این ستاد را مامور بررسی علل سقوط بالگرد رییس‌جمهور کرد. سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح، هیات عالیرتبه‌ای را با مسوولیت سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ‌کننده ستادکل نیروهای مسلح مامور بررسی ابعاد و علل سقوط بالگرد رییس‌جمهور کرد.

نظر شما