شناسهٔ خبر: 66767675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

موزه سلامت زنجان به زودی افتتاح می‌شود

صاحب‌خبر -

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: موزه سلامت زنجان به زودی با همکاری دانشگاه و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان افتتاح می‌شود.

به گزارش سایت همدلی‌زنجان «محمدرضا جمشیدی در جلسه هماهنگی تکمیل و افتتاح موزه سلامت، هدف از راه‌اندازی موزه سلامت را حفظ و صیانت از دستاوردهای ارزشمند حوزه سلامت استان، آشنایی با تاریخچه پزشکی در زنجان و حفظ و صیانت از دستاوردهای این حوزه برشمرد.

او افزود: از سال ۱۳۹۸ به مدت یکسال بخشی از روی سقف، دیوارها و شیروانی و ناودان‌های موزه سلامت زنجان، توسط فردی خیر مرمت و ویترین‌ها برای قراردادن اشیاء مهیا شده است و با مرمت سقف، پنجره‌ها و کف ساختمان، می‌توان ویترین‌ها و اشیاء را در آن قرار داد تا موزه افتتاح شود.

معاون درمان دانشگاه با اشاره به فراخوان انجام شده که منجر به جمع‌آوری اشیاء، کتب و… از مردم شده است، گفت: با وجود مشکلات مالی موجود، امکان هزینه در این زمینه وجود ندارد و باید این امر از طریق خیرین میراث‌ فرهنگی و از محل مرمت اضطراری اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان، انجام شود.

دکتر جمشیدی افزود: برای دایر کردن موزه، نیاز به بودجه مشخص و تعریف شده و حمایت خیرین و ارگان‌های ذیربط داریم و در این خصوص، دانشگاه مطالعات جامعی برای راه‌اندازی موزه تاریخ پزشکی استان، انجام داده است.

او با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی، اولین بیمارستان ساخته‌شده در شهر زنجان است و همچون بیشتر بناهای دوره پهلوی اول، با سبک معماری تلفیقی سنتی ایران و معماری مدرن غربی ساخته شده است و حتی اتاق عمل این بیمارستان دقیقا مشابه به اتاق عمل‌های امروزی در بیمارستان‌های تازه تاسیس است، گفت: این کار نشان از ابتکار عمل و دقت در ساخت این بیمارستان دارد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان زنجان نیز اظهار کرد: توسعه گردشگری، تخصصی با هدف معرفی داشته‌های تاریخی و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند به تقویت روحیه خودباوری در جامعه علمی و فرهنگی کمک کند.

دکتر سیدسعید صفوی افزود: اشیاء موزه سلامت می‌توانند به‌عنوان یک گنجینه ارزشمند معرفی شوند که مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی است و بخش مهمی از فرهنگ و هویت تاریخی ما به حساب می‌آید.

او تصریح کرد: اقدامات اولیه با داشتن اطلاعات کامل، برای تاسیس این موزه انجام شده است و مساله‌ی تامین بودجه برای مرمت و ادامه مسیر نیز باید با تدبیر و درایت حل شود و این اداره کل در امر مرمت و همکاری، کمک خواهد کرد.

به گفته‌ی دکتر صفوی، کاری که مجموعه‌داران میراث‌ فرهنگی انجام می‌دهند بسیار ارزشمند است و به صیانت و پاسداشت بخشی از هویت تاریخی کشور کمک می‌کند و مجموعه‌داران، حافظان میراث و امانت‌داران نسل آینده ایران هستند.

معاون میراث‌ فرهنگی استان زنجان نیز گفت: موزه سلامت زنجان پس از دایرشدن و افتتاح می‌تواند در اختیار مجموعه‌داران قرار گیرد تا در بخشی از آن، آثار خود را معرفی کنند و در حین ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این موزه، یگان حفاظت اداره کل میراث‌ فرهنگی باید نظارت لازم را اعمال کند.

محمدرضا محمدپور ادامه داد: در این موزه فقط بحث سخت‌افزارها مطرح نیست؛ بلکه اهمیت انسان‌های فداکاری که در حوزه درمان و طبابت کار کرده‌اند، برای جوانان خیلی بیشتر از دیدن سخت‌افزارهاست.

او تصریح کرد: افرادی که اسناد و مدارکی پیرامون تاریخ پزشکی این استان در اختیار دارند می‌توانند با معاونت پشتیبانی تماس بگیرند و این مدارک و اسناد را با نام خویش به رسم امانت در اختیار موزه قرار دهند.

در این جلسه، درخصوص تامین منابع مالی جهت ادامه روند مرمت اولین بیمارستان زنجان که بعنوان موزه سلامت در فهرست آثار ملی به ثبت کشوری رسیده است، دستورالعمل‌ها و تصمیمات لازم اتخاذ شد.»

انتهای پیام

نظر شما