شناسهٔ خبر: 66757854 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پیام تسلیت و واکنش‌ مقامات کشورهای مختلف در پی «درگذشت شهادت گونه» رئیس جمهور و هیئت همراه

صاحب‌خبر -

شفقنا- در پی «در گذشت شهادت گونه ی رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه» مقامات کشورهای مختلف همدردی خود را با ملت و دولت ایران اعلام کردند.

به گزارش شفقنا، متن پیام ها بدین شرح است:

سه روز عزای عمومی در لبنان 

لبنان برای شهادت رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: دولت لبنان اعلام کرد: به مناسبت شهادت آیت الله رییسی رییس جمهور اسلامی ایران و هیات همراه، سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

حزب الله نیز شهادت آیت الله رییسی و هیات همراه را تسلیت گفته است.

طبق دستور نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه افراشته خواهد بود و رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این ایام برنامه پخش خواهند کرد.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در سوریه 

شفقنا- دولت سوریه در واکنش به درگذشت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنها در حادثه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود «شهادت» رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد:  پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد

در پی «شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه» در حادثه سقوط بالگردشان در شمال غرب ایران، دولت عراق در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از الفرات، «باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای ایستادن در کنار ملت و دولت ایران در این اوقات دشوار و اعلام حزن و اندوه خود به خاطر درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر همراهنشان در این حادثه دردناک، دولت عراق در همه در سراسر این کشور روز سه شنبه را عزای عمومی اعلام می‌کند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما از خداوند متعال می‌خواهیم که به خانواده‌های قربانیان و عموم مردم ایران و دولت این کشور صبر جمیل عطا کند. وإنّا لله وإنّا إليه راجعون»

هند عزای عمومی اعلام کرد

دولت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد دهلی‌نو به احترام شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان فردا را عزای عمومی اعلام کرده است.

رئیس جمهور پاکستان به ایران سفر می‌کند

آصف علی زرداری به نمایندگی از پاکستان در مراسم خاکسپاری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران شرکت خواهد کرد.

امشب نیز شهباز شریف؛ نخست وزیر در سفارت ایران در اسلام آباد حضور خواهد یافت تا به سفیر تسلیت بگوید.

پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید

سفارت فدراسیون روسیه با اندوه فراوان از درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد مطلع شده است.

در پی اعلام این سانحه بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم و با تصمیم رئیس جمهور روسیه، نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فورا به ایران اعزام شدند.

ما صمیمانه تسلیت خود را به خانواده‌ها و بستگان درگذشتگان و به کل مردم و دولت ایران ابراز می‌نماییم. در این لحظات سخت و مصیبت بار، صبر و شکیبایی برای ملت ایران آرزومندیم.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید.

پادشاه و ولیعهد عربستان، «شهادت رئیس‌جمهوری ایران و هیئت همراه» را تسلیت گفتند

پادشاه و ولیعهد عربستان برای درگذشت رئیس جمهوری ایران و هیئت همراه در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، پیام تسلیت فرستادند.

به گزارش شفقنا، شبکه خبری «العربیه» عربستان سعودی بعد از ظهر امروز (دوشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که ملک «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه و شاهزاده «محمد بن سلمان آل سعود»، ولیعهد و نخست وزیر این کشور در پی درگذشت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی، برای «محمد مخبر»، مدیر قوه مجریه پیام تسلیت و همدردی فرستادند.

ملک سلمان در پیام خود در این باره آورده است: از خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی – خداوند آنها را رحمت کند – مطلع شدیم. ضمن عرض تسلیت عمیق و همدردی صمیمانه به شما و ملت جمهوری اسلامی ایران، از پروردگار متعال مسئلت داریم که آنها را در رحمت و مغفرت گسترده خود قرار دهد و در بهشت وسیع خود ساکن گرداند. إنا لله وإنا إليه راجعون.

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در پیام بن سلمان نیز در این رابطه آمده است: خبر درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان وی – خداوند آنها را رحمت کند – را دریافت کردیم. ضمن ابراز گرم ترین تسلیت و صادقانه ترین همدردی به شما، از خداوند متعال مسئلت داریم که آنها را در رحمت و مغفرت گسترده خود قرار دهد و در بهشت وسیع خود ساکن گرداند. إنه سميع مجيب.

نیمه افراشته شدن پرچم سفارت ایران در چین  

ظهر روز دوشنبه 20 مه/31 اردیبهشت، «محسن بختیار» سفیر ایران در چین همراه با جمعی از دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین پرچم ایران را در محل سفارت به حالت نیمه افراشته درآوردند و به این شکل مراتب غم و اندوه شدید خود از شهادت رسیدن «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران و همراهان آنان در سانحه بالگرد را ابراز کردند.

نیمه برافراشته شدن پرچم ایران در مقر سازمان ملل در ژنو

امروز پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در ژنو در سوگ شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر هیئت همراه نیمه افراشته شد.

پیام سید حسن نصرالله

دبیرکل حزب الله لبنان با ارسال پیامی،«شهادت رئيس جمهوری ایران و همراهانش» را تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا، العهد نوشت: «سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با ارسال پیامی به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، شهادت سید ابراهیم رئیسی رئيس جمهوری ایران و همراهانش را تسلیت گفت.»

در پیام نصرالله خطاب به رهبر انقلاب اسلامی آمده است: « همه احساسات و معانی فقدان این رهبران بزرگوار را در این مرحله حساس که امت اسلامی را در مبارزه تلخ با نیروهای استکبار و هژمونی و اشغالگری رهبری می کنید، با شما شریک می شویم.»

وی در ادامه افزود: «ما و همه مظلومان و نیروهای مقاومت و مجاهدان راه حق سراسر عزاداریم و به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید بسته ایم.»

در ادامه بیانیه دبیرکل حزب الله آمده است: «از خداوند متعال مسئلت می کنم که عمر شما را طولانی گرداند و به قلب شما برای تحمل این ضایعه مدد رساند و به خانواده های آنها صبر عنایت فرماید.»

در پایان بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: «صمیمانه ترین تسلیت ها را به نمایندگانی از حزب الله و مجاهدان، مجروحان و خانواده های شهدا و توده های مقاومت تقدیم می کنیم.»

رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی «شهادت رئیس جمهور ایران» را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «حضرت آیت الله خامنه‌ای، از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران در شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند رحمت کند».

تسلیت امیر قطر در پی «شهادت» رئیس‌جمهور و هیات همراه

امیرقطر «شهادت» رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنان را تسلیت گفت.

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در پیامی نوشت: «درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و همچنین مقامات همراه در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای ایشان طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده محترمشان صبر و اجر مسئلت می نماییم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.»

تسلیت رئیس‌جمهور امارات در پی «شهادت رییس جمهور و جمعی از یارانش»

«محمد بن زاید» رئیس امارات در پیامی در صفحه اختصاصی خود در ایکس نوشت: درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران و همراهانشان در این سانحه دردناک را به ملت و رهبری جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

وی اضافه کرد: از خداوند منان برای ایشان رحمت و خانواده محترمشان صبر و آرامش طلب می‌کنیم.

رئیس امارات در ادامه بر همبستگی کشورش با ایران در این شرایط سخت تاکید کرد.

تسلیت رئیس الحشد الشعبی عراق به ملت ایران 

شفقنا- رئیس الحشد الشعبی عراق «شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه» در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

فالح الفیاض، رئیس الحشد الشعبی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه و هیأت همراه را به سید علی خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران و ملت مجاهد ایران تسلیت می‌گوییم.

طبق گزارش السیاسه نیوز، فالح الفیاض گفت: ما با حزن و اندوه مواضع شریف و کارنامه پر از جهاد و مبارزه سید ابراهیم رئیسی و حمایتش از عراق را یادآور می‌شویم.

رئیس جمهور مصر «شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه» را تسلیت گفت

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در پیامی شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه در سانحه هوایی سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت گفت.

ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، تسلیت صمیمانه و همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌دارد.

طبق گزارش روزنامه الیوم السابع، در این بیانیه آمده است: السیسی با ابراز همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و به خانواده های آنان صبر و آرامش مسئلت می‌کند.

وزیر خارجه روسیه: «رئیسی» دوست واقعی قابل اعتماد روسیه بود

وزیر خارجه روسیه از شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه کشورمان اظهار تاسف کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران دوست واقعی و قابل اعتماد روسیه بوده است.

لاوروف گفت: در روسیه، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به عنوان دوستان واقعی و قابل اعتماد کشورمان شناخته می شدند. نقش آنها در تقویت همکاری های دوجانبه سودمند روسیه و ایران و شراکت قابل اعتماد بسیار ارزشمند است. ما صمیمانه به خانواده ها و دوستان قربانیان و همچنین به تمام مردم دوست ایران تسلیت می گوییم. فکر و قلب ما در این ساعت غم انگیز با شماست.

رییس شورای اروپا: درگذشت رییس جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوییم

رییس شورای اروپا نیز به حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور و همراهانش واکنش نشان داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ گاردین نوشت: چارلز میشل، رئیس شورای اروپا صبح امروز دوشنبه گفت: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت و خدمه آنها در سانحه بالگرد را تسلیت می گوید.

او افزود: «ذهن و قلب ما در کنار خانواده‌های درگذشتگان است.»

پیام تسلیت بشار اسد: «به خاطر این حادثه دردناک و ضایعه بزرگ با دولت و ملت ایران ابراز همدردی می‌کنیم»

«بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و دیگر مسولان ایرانی در پی سقوط بالگردشان در استان آذربایجان شرقی را به رهبری، دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، اسد در پیام خود بر همبستگی سوریه با جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌های درگذشتگان تاکید کرد.

رئیس جمهور سوریه نسبت به این حادثه دردناک و ضایعه بزرگ ابراز تاسف و همدردی عمیق کرد.

وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند بیان کرد: فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه.

رئیس جمهور مالدیو

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو گفت: با اندوه فراوان از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر، از خداوند متعال برای رئیس جمهور، عبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم.

دعای ما همراه خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوهگین است.

نخست وزیر ارمنستان

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پیامی «شهادت سید ابراهیم رئیسی و کارکنان همراهش» در اثر سقوط بالگرد را به رهبر انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

رئیس‌جمهور ونزوئلا

رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره اینکه از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم، اعلام کرد: من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نخست وزیر هند 

نارندرا با تاکید بر اینکه از درگذشت غم انگیز سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار اندوهگین و متأثر شدیم، اعلام کرد: سهم او در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

وزارت امور خارجه بلاروس

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت «شهادت» ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

دولت و مقامات یمن «شهادت» رییس جمهور و هیات همراه را تسلیت گفتند

دولت پیشبرد امور یمن و مقامات این کشور در پیام های جداگانه «شهادت» حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیات همراه آنها را تسلیت گفتند.

در پیام دولت پیشبرد یمن که توسط ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت پیشبرد امور یمن اعلام شد، آمده است: «ما عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران و همه مستضعفان جهان به خاطر این مصیبت ابراز می داریم.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز در پیامی جداگانه شهادت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و همراهان وی را تسلیت گفت.

وی در این پیام آورده است: «ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواریها تاکید می کنیم.

المشاط خاطرنشان کرد: شهید سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.»

همچنین «محمدعلی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن در پیامی با تسلیت شهادت رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیات همراه وی به رهبری و مردم ایران افزود: مردم ایران در راه این شهدا و رهبرانِ مخلصی که فادار به ملت هستند و آنها را پرورش داده اند، باقی خواهند ماند.

حماس: در «درد و اندوه» مردم ایران شریک هستیم/ همبستگی کامل خود را با ایران اعلام می کنیم

الجزیره نوشت: حماس در بیانیه ای اعلام کرد: «در درد و اندوه مردم ایران پس از درگذشت آقای رئیسی و دیگر مقامات شریک هستیم و همبستگی کامل خود را با ایران اعلام می کنیم.»

به گزارش شفقنا از الجزیره، حماس عنوان کرد: «مقامات فقید ایرانی سابقه “مواضع شرافتمندانه” در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت در برابر اسرائیل از جمله تلاش برای توقف جنگ جاری در غزه را دارند.»

حماس در بیانیه ای اعلام کرد: «ما اطمینان داریم که جمهوری اسلامی ایران بر پیامدهای این ضایعه بزرگ فائق خواهد آمد. مردم ایران نهادهایی دارند که می توانند با این بحران شدید مقابله کنند.»

بیانیه حزب الله لبنان 

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای «شهادت رییس جمهور ایران و هیئت همراه» را تسلیت گفت.

حزب الله لبنان با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «حادثه دردناک شهادت آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و شهادت برادر عزیز، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و آقای سید محمد علی آل هاشم نماینده رهبر انقلاب در استان آذربایجان شرقی و دیگر برادران عزیز را تسلیت می گوییم.

به سید و مولایمان حضرت بقیه الله صاحب العصر و الزمان(عجل) و حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای، مراجع عظام و مسئولان جمهوری اسلامی ایران و ملت صبور و عزیز و به ویژه خانواده های شریف و مجاهد آنها و نیز به مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم.»

پیام تسلیت چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق در پی «شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه»

چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق شهادت رئیس جمهوری ایران و هیات همراه وی را به مردم ایران تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا به نقل از الفرات، چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «با اندوه فراوان خبر ناگوار درگذشت (شهادت) ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و شماری دیگر از مسئولان در سانحه سقوط بالگرد در شب گذشته را دریافت کردیم.»

بر اساس این بیانیه، چارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی عراق این ضایعه را به رهبری و ملت ایران تسلیت و تعزیت گفت.

هیئت حاکمه طالبان

هیئت حاکمه طالبان و چهر‌ه‌های سیاسی افغانستان شهادت سید ابراهیم رئيسی، رئيس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و همراهانشان در سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

ملا محمد حسن آخند، رئیس الوزرای طالبان با نشر پیامی، گفته است: «امارت اسلامی افغانستان و تمام افغان ها بخاطر این رویداد عمیقاً غمگین و متاثر می باشند.»

در پیام رئیس الوزرای طالبان آمده است: «ما با جمهوری اسلامی ایران و مردم آن کشور در این غم خود را شریک می دانیم و مراتب تسلیت خویش را به تمام خانواده های قربانیان، ملت و حکومت ایران تقدیم می نمائیم.»

رئیس الوزرای طالبان تأکید کرده است: «در این شرایط دشوار در کنار مردم ایران قرار داریم و به تمام قربانیان این رویداد، مغفرت و به خانواده های شان  استدعا صبر می نماییم.»

العامری: «یقین داریم ایران از این محنت و پیامدهای آن گذر خواهد کرد»

«هادی العامری»، دبیرکل سازمان بدر عراق در پی َ«شهادت رئیس جمهور ایران و هیات همراه» این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

به گزارش شفقنا به نقل از الفرات، در پیام العامری به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران آمده است: «در پی این حادثه دردناک که موجب درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران، آیت الله محمد علی آل هاشم امام جمعه تبریز و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان شد، به حضرتعالی، ملت و دولت ایران تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.»

وی افزود: «ما اعتماد راسخ به خداوند متعال، حکمت و حسن تدبیر حضرتعالی و صبر و ایمان مردم ایران داریم که ایران اسلامی عزیز از این محنت و پیامدهای آن همانند مصیبت‌های پیشین گذر خواهد کرد و آن را به فرصتی برای موفقیت، پیروزی و موفقیت تبدیل خواهد کرد، خداوند جل شانه درگذشتگان را مورد رحمت واسعه خود قرار داده و در بهشت برین جایشان دهد و به ملت و دولت ایران صبر و ثبات برای تداوم این مسیر عزتمند و پیروزمندانه عطا کند. وإنّا لله وإنّا اليه راجعون.»

نخست وزیر ژاپن

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بیانیه‌ای درگذشت حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفتگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفتگوهای تلفنی داشته‌ام.

من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم.

تسلیت گروسی به مناسبت شهادت رئیسی و هیئت همراه 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای بیان کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم.

فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است.

بیانیه اتحادیه اروپا  

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی در سانحه غم انگیز بالگرد روز یکشنبه را تسلیت گفت.

ادای احترام اعضای کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای 

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، نوشت: یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به منظور تسلیت درگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.

واکنش نخست وزیر ایتالیا  

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در پیامی درباره شهادت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه چنین گفت: من در این ساعات شاهد آن بودم که مقامات ایرانی موضوع تصادف بالگرد حامل رئیس جمهور و هیئت همراه را ارج می‌گذارند.

من هیچ تغییری در نظم داخلی در کشور ایران نمی‌بینم. ما در تماس مداوم با متحدان اروپایی و دوستان خود در گروه 7 هستیم زیرا ما درباره حادثه‌ای صحبت می کنیم که بخشی از چارچوب پیچیده خاص منطقه‌ای است.

من امیدوارم رئیس جمهور آینده ایران، متعهد به تثبیت و آرام سازی منطقه باشد.

رییس جمهور تاجیکستان 

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی «شهادت رییس جمهور و هیئت همراه» را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت ایشان به شرح زیر می باشد:

جناب آقای سید علی خامنه‌ای
رهبر عالی جمهوری اسلامی ایران

عالی‌جناب؛ خبر درگذشت جانسوز سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، ما و همه مردم تاجیکستان را بسیار اندوهگین کرد.

ما با ادای احترام به شخصیت سید ابراهیم رئیسی به عنوان یک دولتمرد برجسته، سهم سازنده زنده‌یاد را در رشد و توسعه همه‌جانبه روابط دوستانه و همکاری‌های سودمند بین تاجیکستان و ایران و حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار بلند ارزیابی می‌نماییم.

در ارتباط با این ضایعه بزرگ، مراتب همدردی و تسلیت خود را به جناب‌عالی، ملت دوست و برادر ایران، خانواده و بستگان آن مرحوم ابراز می‌دارم.

از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مردم کشور دوست ایران، صبر جمیل مسئلت دارم.

در این لحظه‌های غم‌انگیز در کنار ایران و مردم آن هستیم.

سخنگوی دولت ژاپن  

یوشیماسا هایاشی سخنگوی دولت ژاپن نیز در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

پیام رییس جمهور روسیه 

رئیس جمهور روسیه گفت: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید.

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود.

او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رئیس جمهور چین  

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت (شهادت) رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پیامی به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران نوشت: ما در روزهای سخت در کنار همسایمان ایران هستیم.

از خداوند متعال برای همکار عزیزم، برادرم و رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای ابراهیم رئیسی که با خبر شدیم متأسفانه در سانحه بالگرد دار فانی را وداع گفت، طلب مغفرت دارم.

برای وزیر امور خارجه ایران و سایر کسانی که در همان بالگرد جان خود را از دست دادند آرزوی رحمت الهی دارم.

اینجانب تسلیت عمیق خود را به ملت و دولت دوست و برادر ایران بویژه به مقام معظم رهبری و خانواده محترم رئیس جمهور و سایر درگذشتگان اعلام می دارم.

من به عنوان یک همکار که شخصاً شاهد تلاش های ایشان برای صلح مردم ایران و منطقه در دوران مسئولیت بودم، با احترام و سپاس از آقای رئیس یاد می کنم.

پیام نخست وزیر مالزی

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی گفت: از درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسفم.

من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می‌گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت کند.

من افتخار ملاقات با رئیس جمهور رئیسی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نوامبر گذشته داشتم. او نمونه‌ای از تعهد عمیق به رفاه مردم و عزت ملت خود بود که نشان دهنده تمدنی غرورآفرین و غنی است که ریشه در اصول اسلام دارد.

وقف او به عدالت و صلح و اعتلای امت واقعاً الهام بخش بود. ما متعهد شدیم که روابط مالزی و ایران را تقویت کنیم و با هم برای بهبود مردم خود و جهان اسلام کار کنیم. عهد ما محقق خواهد شد.

سریلانکا از شهادت رئیسی و هیئت همراه اندوهگین است

رئیس جمهور سریلانکا اظهار داشت: سریلانکا از درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً شوکه و اندوهگین است.

عمیق ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس جمهور و هیئت همراه است.

تسلیت وزیر خارجه ترکیه

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

پیام رئیس جمهور ازبکستان 

شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبکستان گفت:

حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر عالى دینى جمهوری اسلامی ایران

إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلبهای ما را به لرزه درآورد.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی فرزند فدائی واقعی میهنش و دولتمرد و سیاستمدار مورد احترام بی حد ملت خود بود که تلاشهای بی نظیری را در راه پیشرفت ایران و رفاه مردم کشور و افزایش اعتبار کشورش در عرصه بین المللی انجام میداد.

یاد روشن برادر عزیز ما که سهم بزرگی در توسعه همکاری گسترده و روابط متقابلاً سودمند و درازمدت میان ازبکستان و ایران ادا کرده است در خاطره ما بطور دائم حفظ خواهد شد.

در این لحظه های غم انگیز و سخت، خدمت حضرت عالی و ملت دوست ایران صمیمانه تسلیت عرض میکنیم و از خداوند متعال خوستاریم که جان باختگان را رحمت کند و به خانواده ها و همه نزدیکان آنها صبر جمیل عطا نماید.

پیام تسلیت نخست وزیر تایلند  

سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند در حساب رسمی خود در شبکه ایکس نوشت: با اندوه فراوان از درگذشت غم انگیز دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه مطلع شدم.

وی با خانواده شهدا و مردم ایران در این دوران سخت ابراز همدردی کرد.

وزیر امور خارجه اسلواکی

ژوراج بلانار، وزیر امور خارجه اسلواکی، درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات را به مردم ایران تسلیت گفت و بیان کرد: آنها خود را وقف خدمت به کشور و پیشبرد روابط دیپلماتیک کردند. همدردی ما با بازماندگان است.

وزارت خارجه بنگلادش

وزارت خارجه بنگلادش بیان کرد: با تأسف عمیق خبر درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت می‌گوییم.

ما به اعضای خانواده‌های داغدار تسلیت عمیق می‌گوییم و در این زمان حساس در کنار ملت برادر ایران هستیم.

وزیر خارجه اندونزی

از درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و دوست خوبم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و هیئت همراه رئیس‌جمهور بسیار متأسفم. صلوات و تسلیت عمیق اینجانب به خانواده آن مرحوم و ملت ایران است.

یاد آخرین دیدار خود با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در بانجول گامبیا در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی دو هفته پیش می افتم. او همکار خوبی بود و ما همیشه برای ملاقات در حاشیه جلسات مختلف وقت می‌گذاشتیم. روحش قرین آرامش باشد.

وزارت خارجه مولداوی

مولداوی درگذشت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر مقامات را صمیمانه تسلیت می‌گوید. ما به یاد خانواده‌های داغدیده و آسیب دیده هستیم.

وزیر خارجه سوئیس

وزیر خارجه سوئیس گفت: نظر به سانحه هلیکوپتر که منجر به جان باختن رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همتای من، امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه شد، مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر تسلیت می‌گویم.

وزیر امور خارجه کنیا

وزیر امور خارجه کنیا بیان کرد: عمیق ترین همدردی و دعای ما با دولت و شهروندان جمهوری اسلامی ایران در این دوران سخت است.

دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در 19 مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی

نالدی پاندور به دنبال خبر شوکه کننده و غم انگیز درگذشت امیرعبداللهیان همتای ایرانی اش، عمیق ترین مراتب همدردی و تسلیت خود را با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه

پاریس درگذشت رئیسی رئیس جمهور و امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

سخنگوی ناتو  

فرح دخل الله، سخنگوی ناتو در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: درگذشت رئیس جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

نخست وزیر گرجستان

گرجستان درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دیگر مقامات دولتی را تسلیت می گوید. فکر ما با مردم ایران است.

 

این خبر در حال تکمیل است …

نظر شما