شناسهٔ خبر: 66751558 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیش‌بینی بورس فردا 31 اردیبهشت 1403 / چه کسی شاخص کل را جابه‌جا کرد؟ پیش‌بینی بورس فردا 31 اردیبهشت 1403 / چه کسی شاخص کل را جابه‌جا کرد؟

به گزارش اکوایران، در بازار امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 عدد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 62 هزار واحد افت کرد تا اهالی تکنیکالی و بنیادی کار بازار سرمایه به سیگنال های نزولی صادر شده توسط بانک مرکزی و دولت مهر تایید نهاده باشند. نرخ اخزا در بازار این روزها به اعداد بالاتر از 35

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، در بازار امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 عدد شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بیش از 62 هزار واحد افت کرد تا اهالی تکنیکالی و بنیادی کار بازار سرمایه به سیگنال های نزولی صادر شده توسط بانک مرکزی و دولت مهر تایید نهاده باشند.

نرخ اخزا در بازار این روزها به اعداد بالاتر از 35 درصدی رسیده است. سود آوری شرکت های بورسی در آخرین گزارش منتشر شده در سامانه کدال ارقامی را نشان می‌دهد که نسبت به دوره های قبل شرکت ها با حاشیه های سود خالص و ناخالص پایین‌تری گزارش شده‌اند و تعدادی از این شرکت‌ها در لبه مرز شناسایی زیان خالص هستند.

در بازار امروز نمادهای شپنا ، شتران ، شبندر  و نماد شراز ابطال شد اما جو منفی ایجاد شده در بازار را نمی‌توان ابطال کرد. نحوه گزارش دهی و تعیین نرخ و قیمت گذاری دستور را هنوز نتوانسته‌اند ابطال کنند!

این موضوع منفی شدن بازار اعتقاد خیلی از تحلیلگران بازار است که اشاره ای به نرخ خوراک و فرآورده های نفتی که در دی ماه منتشر شد می کنند و نتیجه این موضوع الان خود را روی صورت های مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد.

نوش دارویی بعد از مرگ سهراب

با وجود افت بیش از 62 هزار واحدی شاخص کل محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز -یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه- مجلس از ریاست جلسه درخواست کرد نشست فوق‌العاده‌ای در این هفته برای بازار سرمایه در دستور کار قرار گیرد.

اما ماجرای واقعی در بازار بورس چه بود؟ گفته می‌شود که شرکت پالایش نفت بندرعباس در بند ۵ مکاتبه پیوست در خصوص مفروضات تهیه صورت‌های مالی اعلام کرده بود که در محاسبه مالیات بر عملکرد بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ را در حساب‌ها منظور نموده است.

اما سازمان بورس اوراق بهادار تهران طی مکاتبه ای با این شرکت اعلام کرده است که اولاً به نظر می‌رسد قانون بودجه سال ۱۴۰۳ ارتباطی به عملکرد سال مالی ۱۴۰۲ آن شرکت نداشته و ثانیاً تبصره مذکور در مجلس شورای اسلامی در حال بازنگری بوده و تاکنون تعیین تکلیف نهایی صورت نگرفته است. شبندر گزارش خود را اصلاح کرده است و در گزارش جدید به ازای هر سهم 1,955 ریال سود شناسایی شده است. 

اما 60 هزار واحد افت بازار بورس اوراق بهادار تهران چه خواهد شد آیا با نامه و اصلاح این افت بازار خواهد گشت؟ این اوج بی‌انضباطی و نااطمینانی در بازار را چه کسی پاسخ‌گو خواهد بود؟

کل

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

در جریان معاملات روز جاری یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افت نزدیک به 62 هزار واحدی همراه بود و این درحالی است که از منظر تکنیکالی اهالی بازار سرمایه در این خصوص هشدار داده بودند. صرف اتفاقات و اخبار رخ داده برای بازار سرمایه چیزی که تکنیکال نشان میدهد رفتار اهالی بازار است.

واگرایی در سقف کانال -در محدوده 2.3 میلیون واحدی- و افت بازار به همراه شکست سطح حمایتی 2.2 میلیون واحدی که مکرراً در مورد آن صحبت کردیم و همچنین شکست سطح حمایتی میانگین 55 روزه کار را برای برگشت شاخص به اعداد بالاتر سخت تر کرد و این موضوع باعث شد اخبار و حواشی تاثیر شدیدتری روی بازار داشته باشند.

خبر شبندر و شیوه محاسبه سود و زیان و افت حاشیه سود شرکت‌های دیگر به همراه افزایش نرخ اخزا در بازار از جمله مواردی بود که در کنار از دست رفتن حمایت های روز های گذشته شوک بدی به بازار داد و شاخص تا محدوده حمایتی میانگین 200 روز منفی شد.

روز قبل سازمان بورس اوراق بهادار خبر ورود صندوق توسعه ملی به بازار را منتشر کرد که با شروع نیمه دوم بازار و افت بیش از 30 هزار واحدی در این نیمه این خبر از سایت پایگاه خبری بازار سرمایه حذف شد.

در صورت عدم حمایت از بازار ممکن است شاخص محدوده میانگین 200 روزه را نیز از دست بدهد، کار برای بازار سرمایه سخت‌تر شود.

 

منبع: ecoiran-63861

نظر شما