شناسهٔ خبر: 66745943 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رشد ۲۴ درصدی نقدینگی در فروردین ۱۴۰۳

تحریریه جهان صنعت نیوز

شنیده‌ها حاکی از آن است که نرخ رشد نقدینگی در اولین ماه 1403 حدود 24 درصد رقم خورده است. بر این اساس می‌توان گفت رشد نقدینگی در فروردین سال جاری به پایین‌ترین نقطه طی 60 ماه اخیر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، رشد حدودا ۲۴ درصدی نقدینگی در فروردین ۱۴۰۳ است. بر این اساس، حدود هزار و ۵۴۷ همت در اولین ماه امسال به رقم نقدینگی افزوده شده. و نسبت پول به نقدینگی به حدود ۲۴.۱ درصد رسیده است.

بر اساس شنیده‌ها اولین آمار از رشد نقدینگی در ابتدای ۱۴۰۳ حدود ۲۴ درصد اعلام شده است. با استفاده از داده‌ها می‌توان گفت نرخ برآورد شده، پایین‌ترین رقم به ثبت رسیده طی ۶۰ ماه اخیر است.

به بیان دیگر در صورت رشد ۲۴.۱ درصدی نقطه به نقطه نقدینگی در فروردین ۱۴۰۳، رقم اصلی نقدینگی به بیش از ۷ هزار و ۹۶۵ همت می‌رسد که در مقایسه با فروردین ۱۴۰۲ حدود هزار و ۵۴۷ همت بیشتر است.

با توجه به اینکه نقدینگی مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر رشد سطح قیمت‌ها در بلندمدت تلقی می‌شود، تغییرات آن اهمیت دارد. مشاهده می‌شود به‌طور کلی نرخ رشد این کل پولی از اواسط سال ۱۴۰۰ روندی کاهشی پیدا کرده و در نهایت در فروردین سال جاری در حدود ۲۴ درصد رقم خورده است.

با توجه به اینکه در گزارش‌های پیشین بانک مرکزی نرخ رشد پول نیز حدود ۱۵ درصد اعلام شده بود، می‌توان گفت چنانچه آمارهای اولیه صحت داشته باشد، نسبت پول به نقدینگی در فروردین سال جاری به حدود ۲۴.۱ درصد رسیده که در مقایسه با فروردین ۱۴۰۲ حدود ۲ درصد پایین‌تر است. شایان ذکر است این نسبت یکی از شاخصه‌های مورد مطالعه تحلیلگرانی است که می‌خواهند تب انتظارات تورمی و نااطمینانی را در جامعه بسنجند.

منبع: اکوایران

نظر شما