شناسهٔ خبر: 66744401 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

نحوه دریافت ارز حج تمتع در سال ۱۴۰۳ و میزان آن

در بامداد ۲۴ اردیبهشت نخستین پرواز حج تمتع به آسمان رفت. امسال نیز مانند سالیان دیگر این اقبال نصیب ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر از زائرین ایرانی شده که به دیدار خانه خدا بروند. اما با توجه به نوسانات ارز و مشکلات معیشتی حجاج، یکی از دغدغه‌های اصلی آنها برای حج امسال میزان ارز حج تمتع دریافتی است. همچنین ممکن است سوالاتی در مورد نحوه گرفتن ارز مسافرتی و مدارک دریافت مورد نیاز آن در سال جاری داشته باشید. در ادامه این مطلب به قوانین و مدارک و نحوه گرفتن ارز مسافرتی حج خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی به افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند تعلق می‌گیرد. نرخ این ارز از ارز مبادله شده در بازار آزاد بسیار پایین‌تر است و کمک هزینه‌ای برای سفر خارجی شخص به حساب می‌آید. در خصوص گرفتن ارز مسافرتی و ارز دولتی نیازمند مدارک لازم هستید تا واجد شرایط اخذ این ارز باشید. دقت داشته باشید که این نوع ارز فقط یکبار برای خروج از کشور به هر شخص در سال اختصاص داده می‌شود. علت پرداخت این ارز به مسافران گرفتن روحیه و کمک برای انجام سفرهای خارجی است. اگر قصد سفر به حج را دارید و لوازم مورد نیاز در سفر حج تمتع را جمع کرده اید با ما همراه باشید تا در ادامه مراحل و قوانین ارز حج ۱۴۰۳ و ارز مسافرتی ۱۴۰۳ را بررسی کنیم.

ارز حج تمتع

مبلغ ارز مسافرتی ۱۴۰۳ چقدر است؟

میزان ارز مسافرتی ۱۴۰۳ برای هر سفر هوایی که دارای ویزا باشد ۵۰۰ یورو و معادل در دلار است. این مقدار برای سفرهای خارجی هوایی بدون ویزا نیز ۵۰۰ یورو و معادل در دلار است. برای سفرهای ریلی، جاده ای و دریایی میزان ارز تخصیص یافته ۳۰۰ یورو و معادل در دلار است.

میزان ارز حج تمتع ۱۴۰۳ چقدر است؟

در صورتی که در بین سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ در سازمان حج و زیارت برای حج تمتع ثبت نام کرده باشد امسال واجد شرایط سفر به خانه خدا خواهید بود. میزان ارز تخصیص یافته به زائرین امسال با چند خبر ضد و نقیض همراه بود که در نهایت با اعلام خبر بانک ملی ایران این ارز ۵۰۰ دلار آمریکا مشخص شد. همچنین با توجه به کمک بیشتر به زائرین قیمت این ارز پایین‌تر از ارز دولتی مصوب تعیین شده است. جهت اطلاع از ارز دولتی می‌توانید به سایت mex.co.ir مراجعه کنید. نرخ ارز حج امسال ۳۹۰۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ارز دولتی ۴۵۵۰۰ تومانی ارزان‌تر است.

گلایه حجاج از ارز ۵۰۰ دلاری

با اعلام بانک ملی مبنی بر تخصیص ۵۰۰ دلار ارز برای حجاج و کاهش آن نسبت به سال گذشته اعتراض حجاج به گوش بانک ملی ایران رسید. در همین خصوص بانک ملی ایران اعلام کرد که هزینه سفر نسبت به سال گذشته کاهش یافته و همچنین برای دلجویی از حجاج اعلام داشت تا در صورتی که شخص در سال جاری مجددا قصد خروج از کشور را داشت و یا قبل از حج به سفر رفته و ارز مسافرتی دریافت کرده، برای گرفتن ارز مسافرتی مجددا مشکلی نداشته و می‌تواند اقدام کند. در واقع حجاج با احتساب حج دو بار توانایی گرفتن ارز دولتی مسافرتی را در سال جاری خواهند داشت.

ارز حج تمتع 1403

مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی

جهت گرفتن ارز مسافرتی حج تمتع پس از دریافت و خرید بلیط هواپیما می‌توانید به ۲۶۰ شعبه بانک ملی مراجعه کنید. دقت داشته باشید که ابتدا فرم ارز مسافرتی حجاج را در پیام رسان بله پر کرده باشید تا روند گرفتن ارز برایتان تسهیل شود. در صورتی که گزینه حج تمتع در پیام رسان برایتان به نمایش در نیامده، ابتدا اپلیکیشن را به روز رسانی و مجددا اقدام کنید. مدارک لازم برای گرفتن ارز مسافرتی ویژه حج تمتع به شرح زیر است.
معرفی نامه و مدارک مربوط به عضویت در کاروان
اصل و کپی پاسپورت
اصل و کپی کارت ملی
اصل و کپی بلیط هواپیما
پس از مراجعه به بانک ملی با مدارکی که در بالا گفته شد و با بررسی بانک ملی مبنی بر واجد شرایط بودن شخص در صورت احراز هویت و تایید اطلاعات، حواله ارزی به شخص جهت حج تمتع داده می‌شود. شخص برای دریافت ارز مسافرتی خود پیش از پرواز و پس از رد شدن از گیت پرواز حواله را توسط باجه موجود در فرودگاه به ارز مسافرتی تبدیل می‌کند.

تفاوت ارز مسافرتی با ارز حج تمتع

برای گرفتن ارز مسافرتی نیاز به پرداخت عوارض خروج از کشور دارید اما در مسافرت‌های زیارتی از پرداخت این عوارض معاف هستید. همچنین ارز مسافرتی به افراد بالای ۱۲ سال داده می‌شود، در حالی که ارز حج تمتع محدودیت سنی ندارد. همچنین جهت دریافت ارز مسافرتی می‌توانید به بانک‌هایی مانند: سامان، تجارت، سپه و ملت نیز مراجعه کنید اما در خصوص نحوه دریافت ارز حج تمتع، حتما باید نزد شعب بانک ملی اقدام و تقاضای دریافت ارز کنید. همچنین دقت داشته باشد که نیازی به داشتن حساب نزد شعبات بانک ملی ندارید و می‌توانید مقدار ریالی ارز را از طریق هر کارتی پرداخت کنید و هنگام دریافت ارز کاغذی بگیرید.

نکات تکمیلی ارز حج ۱۴۰۳

پاسپورت شما برای دریافت ارز باید حداقل ۶ ماه اعتبار داشته باشد
در صورتی که پاسپورت خود را در سال جاری تعویض کرده اید، پاسپورت قبلی را به همراه داشته باشید
در صورتی که خانوادگی به حج مشرف می شوید، باید کل خانواده برای دریافت ارز در بانک حضور داشته باشند و سرپرست خانوار تنها ملاک نیست.
معرفی نامه را می توانید از پرتال حج و زیارت دریافت کنید.
در صورتی که می‌خواهید ارز حج تمتع را در فرودگاه دریافت کنید، باید از یکی از فرودگاه‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و اهواز به خانه خدا بروید و دیگر فرودگاها این امکان را ندارند.

کلام پایانی
دقت داشته باشد که ارز مورد پذیرش توسط کشور عربستان دلار است و از بردن دیگر ارزها به این کشور بپرهیزید. همچنین در صورت نیاز می توانید ۵۰۰ دلار اضافه به همراه خود به عربستان ببرید. برای ثبت نام در سامانه بله تا ساعت ۴ بعد از ظهر زمان دارید و همچنین در ساعات اداری بین بازه زمانی ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰ جهت بررسی مدارک خود می‌توانید به شعب بانک ملی مراجعه کنید. دقت داشته باشید هر فرد برای بررسی و احراز هویت باید در بانک حضور داشته باشد و این روند نمی تواند توسط فرد دیگری انجام شود.
 

نظر شما