شناسهٔ خبر: 66742330 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت: از کاهش تورم آمریکا تا بسته نجات مسکن چین اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت: از کاهش تورم آمریکا تا بسته نجات مسکن چین

به گزارش اکوایران، معیاری از "تورم بنیادین ایالات متحده" برای اولین بار در طول شش ماه گذشته کاهش یافت، که گامی کوچک در جهت درست برای فدرال رزرو بود که به دنبال زمانی برای کاهش نرخ بهره در سال جاری است. به نوشته بلومبرگ، داده‌های دیگر در هفته گذشته، چون خرده فروشی، ساخت خانه‌های جدید و

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، معیاری از "تورم بنیادین ایالات متحده" برای اولین بار در طول شش ماه گذشته کاهش یافت، که گامی کوچک در جهت درست برای فدرال رزرو بود که به دنبال زمانی برای کاهش نرخ بهره در سال جاری است.

به نوشته بلومبرگ، داده‌های دیگر در هفته گذشته، چون خرده فروشی، ساخت خانه‌های جدید و تولید صنعتی نیز کمتر از انتظارات بودند، بطوری که شواهد مبنی بر کاهش تقاضا در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان تقویت شد. سهام نیز به بالاترین حد خود رسید.

در اقتصاد شماره 2 جهان نیز، دولت شی جین پینگ قوی‌ترین تلاش خود برای نجات بازار بحران زده مسکن را اعلام کرد. بحران مسکن چین میلیون‌ها شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

کاهش تورم هسته در آمریکا

شاخص قیمت مصرف کننده هسته، که قیمت‌های انرژی و غذا را حذف می‌کند، نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش یافت، و به این صورت سه ماه متوالی تورم هسته بالاتر از انتظارات پایان یافت، که سبب نگرانی از بابت تثبیت تورم شده بود. تورم هسته سالانه نیز در ماه آوریل کاهش یافت، به‌طوری که به کمترین میزان خود در طول سه سال گذشته رسید.

مجموعه داده‌های منتشر شده در هفته گذشته نشان دهنده شروعی آرام برای اقتصاد در سه ماهه دوم سال بود، و به شواهد مبنی بر کاهش تقاضا افزود که به فراهم کردن زمینه برای فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره کمک می‌کند.

آمریکایی‌ها در نظرسنجی‌ها، برای دونالد ترامپ نسبت به جوبایدن برتری قائل هستند. این درحالی است که سال‌های ریاست جمهوری جو بایدن از دهه 1960 بهترین زمان برای پیداکردن کار در آمریکا بوده است و آمریکا با قوی‌ترین رشد اقتصادی نسبت به همتایان خود از کووید 19 نجات یافت. با اینحال، رای دهندگان بر جهش شدید قیمت‌ها از رشد تورم پس کرونا متمرکز شده‌اند.

تعرفه‌های وارداتی آمریکا بر کالاهای چینی

جو بایدن در تلاشی برای تقویت تولید داخلی در صنایع مهم، تعرفه‌های طیف گسترده‌ای از کالاهای چینی را افزایش داد که تراشه‌های نیمه هادی، باتری‌ها، سلول‌های خورشیدی و مواد معدنی مهم از جمله این کالاها هستند. ایالات متحده همچنین علاوه بر افزایش‌های اعلام شده بر تعرفه‌های فولاد، آلومینیوم و خودروهای برقی، قرار است تعرفه واردات جرثقیل‌های بندری و محصولات پزشکی را نیز افزایش دهد. پیش بینی می‌شود این تغییرات حدودا 18 میلیارد دلار در واردات سالانه اثرگذار باشد.

برنامه جدید چین برای نجات بازار مسکن

برای نجات بازار بحران زده چین، شی جین پینگ قصد دارد قوانین وام مسکن را کاهش دهد و از دولت‌های محلی خواسته است خانه‌های فروش نرفته را خریدار کنند، چراکه مقامات نگران تاثیر اثر بحران مسکن بر رشد اقتصادی هستند.

براساس گزارش بلومبرگ اکونومیکس، اهمیت اقتصادی بخش مسکن چین می‌تواند تا سال 2026 به 16 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش یابد. این احتمال می‌تواند 5 میلیون نفر را در معرض ریسک بیکاری یا کاهش درآمد قرار دهد.

بهبود اقتصادی چین بیشتر به سمت تولید متمایل شده است به‌طوری که آسیب پذیری آن را نسبت به موانع تجاری بیشتر می‌کند و اهمیت تلاش‌ها برای تقویت تقاضای داخلی را پررنگ تر می‌کند. رشد در هزینه مصرف کنندگان در ماه آوریل به 2.3 درصد کاهش یافت که کمترین رشد آن از سال 2022 محسوب می‌شود. این درحالی است که به گفته اداره ملی آمار چین، تولید صنعتی این کشور رشد بیش از انتظار 6.7 درصدی را نسبت به ماه گذشته به ثبت رساند.  

خروح سرمایه از ترکیه و برنامه نروژ برای کمک به اقتصاد

خروج سرمایه از ترکیه در طول ماهی که رای دهندگان به پای صندوق‌های رای رفتند به‌طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت، که تکرار تخلیه پولی بود که یکسال قبل در آستانه انتخابات ملی کشور متحمل شده بود.

نروژ نیز اعلام کرد قصد دارد 1.6 تریلیون دلار از صندوق دارایی دولتی را برای کمک به اقتصاد کشور در میانه تاخیر در کاهش نرخ بهره هزینه کند. دولت این کشور "کسری غیرنفتی ساختاری" خود را برای سال 2024 تا 416 میلیارد کرون (معادل 39 میلیارد دلار) افزایش می‌دهد، این درحالی است که این رقم در ماه اکتبر 410 میلیارد کرون دیده شده بود.

سرمایه گذاری بزرگ غرب روی تراشه‌های نیمه هادی

ابرقدرت‌ها به رهبری آمریکا و اتحادیه اروپا حدود 81 میلیار دلار برای تولید انبوه نسل بعدی تراشه‌های نیمه هادی اختصاص داده‌اند که رقابت جهانی با چین را برسر برتری در تراشه‌ها را شدیدتر خواهد کرد. این افزایش در بودجه، رقابت واشنگتن با پکن در تراشه‌ها را به سمت لحظه سرنوشت سازی سوق می‌دهد که آینده اقتصاد جهانی را شکل خواهد داد.

 

منبع: ecoiran-63784

نظر شما