شناسهٔ خبر: 66733141 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با قدس از علت شکایت‌نکردن مستقیم ایران از صهیونیست‌ها می‌گوید

اجازه نمی‌دهیم اشغالگران افکار را منحرف کنند

هرچند جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و به‌همین دلیل اقدام به ایجاد پرونده قضایی در محافل عمومی علیه اشغالگران نکرده، اما همواره اعلام کرده از همه طرف‌های دعوای این رژیم جعلی حمایت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

از طرفی با حمایت‌های ایران از آفریقای جنوبی احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای سران رژیم صهیونیستی ازجمله نتانیاهو، وزیر جنگ این رژیم و فرمانده ارتش اسرائیل نگرانی شدیدی را در فضای سیاسی و رسانه‌ای درون این رژیم به وجود آورده است. 
پس از صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری علیه رژیم صهیونیستی و درخواست از سران آن برای توقف آنچه جنایت جنگی و نسل‌کشی خوانده‌شده با اعلام حمایت و پیوستن شمار دیگری از کشور‌ها به شکایت آفریقای جنوبی از سران رژیم صهیونیستی قضات دیوان بین‌المللی در حال بررسی صدور حکم بازداشت نتانیاهو و شماری از اعضای کابینه او هستند. این اتفاق اما با واکنش آمریکا حامی اسرائیل و تهدید او علیه این دیوان در کمال ناباوری و وقاحت روبه‌رو بوده و دور از انتظار نیست که به‌مانند حکم اول این دیوان در صورت صدور حکم بازداشت مذکور هم اجرای آن با فشار آمریکا و متحدان اروپایی رژیم صهیونیستی با اخلال مواجه شود، بدین منظور درباره ابعاد این حکم احتمالی و پیامد‌های حقوقی بین‌المللی آن و موضع دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص این موضوع با دکتر محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور به گفت‌وگو نشستیم.

آقای دهقان، پیامد‌های شکایت آفریقای جنوبی و چند کشور دیگر از رژیم صهیونیستی به دلیل نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری چه خواهد بود و چقدر احتمال دارد حکم بازداشت نتانیاهو و اعضای کابینه وی به این‌اتهام صادر شود؟ 
در وهله نخست باید یادآوری و اشاره‌کنم که خود دولت خودگردان فلسطینی و وزارت دادگستری فلسطین از رژیم صهیونیستی و سران آن در دادگاه کیفری بین‌المللی به خاطر جنایات جنگی شکایت کرده و این پرونده مفتوح است و جا داشت این دادگاه در این چند سالی که از این شکایت گذشته، حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی را صادر می‌کرد. بنابراین یک پرونده مقدم هست که هم افکار عمومی جهان و هم بسیاری ازسازمان‌های مردم‌نهاد از دادگاه بین‌المللی کیفری انتظار و تقاضا دارند به آن رسیدگی کند و با جرایم رژیم صهیونیستی برخورد شود، زیرا مرجعی که صلاحیت کیفری عام برای رسیدگی به جنایات بین‌المللی که توسط دولت‌ها و رژیم‌ها اتفاق می‌افتد را دارد، دادگاه بین‌المللی کیفری موسوم به(آی.سی.سی) است. 
علاوه بر این همان‌طور که اشاره کردید تعدادی از کشور‌ها در (آی.سی.جی) دیوان بین‌المللی دادگستری بر اساس کنوانسیون ۱۹۴۸به جرم نسل‌کشی از رژیم صهیونیستی و شماری از سران آن شکایت کرده‌اند که در این پرونده هم یک حکم موقت پیش‌ازاین علیه رژیم صهیونیستی صادر شد و به این رژیم یک ماه فرصت دادند از نسل‌کشی و حملات غیرقانونی خود علیه مردم غزه دست بردارد که متأسفانه این رأی ضعیف بود و رژیم صهیونیستی به نظر دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ توجهی نکرد و همچنان در حال نسل‌کشی در فلسطین است. 
واقعیت این است دولت آمریکا همچنان مانع اعمال قانون نسبت به سران رژیم صهیونیستی است و دیدید که تهدید کردند اگر قضات دیوان بین‌المللی حکمی علیه سران رژیم صهیونیستی صادر کنند آن‌ها را تحریم خواهند کرد.
تازه این بخش علنی تهدید‌ها و فشار‌هاست و آمریکایی‌ها که علنی قضات دیوان را تهدید می‌کنند، طبیعتاً در پشت‌صحنه و در خفا هم فشار‌های بسیار بیشتری را به قضات دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری وارد می‌کنند.
متأسفانه قضات این محاکم هم یا تحت تأثیر این فشار‌ها و تهدید‌ها یا عوامل دیگر تاکنون حکمی علیه این رژیم صادر نکرده‌اند و افکار عمومی جهان به این دلیل آن‌ها را مورد سؤال قرار می‌دهد.
اگر مراجع رسمی و قانونی بین‌المللی نتوانند عدالت را در این زمینه برقرار کنند، مردم فلسطین هیچ جای دیگر نخواهند توانست عدالت را بدست بیاورند.
برای همه مردم دنیا و مراجع بین‌المللی واضح است رژیم صهیونیستی مرتکب جنایت جنگی علیه بشریت و نسل‌کشی شده و می‌شود و اقداماتش با همه قواعد بین‌المللی مغایرت دارد.

آیا جمهوری اسلامی ایران بنا دارد به‌عنوان کشور ثالث از شکایت آفریقای جنوبی در دیوان حمایت کند؟ 
برای ما موضوع شکایت از رژیم صهیونیستی یک کار و اقدام ساده است. البته که خواست ما این است که شکایت کشور‌هایی که علیه رژیم صهیونیستی به دیوان رفته‌اند به نتیجه برسد.
ما همزمان نمی‌خواهیم رژیم صهیونیستی به‌جای پاسخ دادن به دادگاه و افکار عمومی جهان در مورد ارتکاب جنایت و نسل‌کشی، موضوع را منحرف کند و به سمت جمهوری اسلامی ایران بیاید و تلاش کند افکار عمومی جهان را تحت تأثیر ارتباط نیرو‌های مقاومت ازجمله حماس با ایران قرار بدهد. 
خوشبختانه کشور آفریقای جنوبی که هیچ ارتباطی با فلسطین و محور مقاومت نداشته و کشور نیکاراگوئه از رژیم صهیونیستی شکایت کرده‌اند و چند کشور دیگر مثل لیبی و مصر هم به این شکایت پیوسته‌اند و کار در عرصه حقوقی پیش می‌رود.
ما هم به‌عنوان جمهوری اسلامی ایران به وظیفه خود در حمایت از مردم فلسطین فراتر از مسئولیت‌های حقوقی‌مان عمل کرده‌ایم و در بخش حقوقی هم بیکار ننشسته‌ایم و اقداماتی را دنبال می‌کنیم که در آینده نتایج آن مشخص خواهد شد. 

اثر حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی در عمل چه خواهد بود؟ آیا این یک حکم صوری و بدون ضمانت اجراست یا حکمی نافذ است؟ 
اگر این حکم بازداشت صادر شود، قابل‌شناسایی و اجرا در هر کشوری است و نتانیاهو یا وزیر جنگ این رژیم و فرماندهان ارتش اسرائیل اگر از لانه خود در سرزمین‌های اشغالی خارج شوند، امکان بازداشت آن‌ها وجود دارد.
خوب است بدانید حکم دیوان بین‌المللی دادگستری برای همه کشور‌های عضو سازمان ملل لازم‌الاجراست و اگر هم دیوان بین‌المللی کیفری حکمی بدهد برای کشور‌هایی که عضو این دیوان شده‌اند، لازم‌الاجرا خواهد بود.
بنابراین حکم بازداشت سران رژیم صهیونیستی به‌اتهام نسل‌کشی جدای از فضای روانی و سیاسی که ایجاد می‌کند، حتماً به لحاظ عملی هم رژیم صهیونیستی را در معرض فشار جدی قرار خواهد داد.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

نظر شما