شناسهٔ خبر: 66732425 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

«جام‌جم» از وضعیت کاهش نرخ ارز و طلا در بازار گزارش می‌دهد

ریزش طلایی دلار

دیروز در بازار غیررسمی شاهد کاهش نرخ ارز در بازار بودیم، به طوری که دلار در قیمت 56 هزار و 900 تومان و یورو در پایه 62 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که در هفته دوم فروردین، ارز روند صعودی داشت و پس از عملیات وعده صادق، برخی دلالان شروع به افزایش نرخ کردند.

صاحب‌خبر -
دلالان در ابتدای سال اعلام می‌کردند که مردم باید به سمت بازار ارز بروند در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی این بازار اصلا مطلوب نیست؛ به این دلیل که در اسفند سال1401هردلار آمریکا در بازار غیررسمی 62هزار تومان قیمت داشت و اکنون پس از گذشت حدود 15ماه وارد کانال 56 هزار تومان شده است.بررسی میدانی خبرنگار جام‌جم از معاملات بازار ارز نشان می‌دهد صرافان و حتی دلالان نیز دیگر خرید و فروش نمی‌کنند و کارشناسان معتقدند بازارساز در این زمینه توانسته تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد. نکته قابل‌توجه دیگر اینجاست که برخی دلالان معتقد بودند افزایش نرخ ارز تا پایان اردیبهشت حتمی است و قطعا وارد کانال 70هزارتومان خواهد شد اما اکنون که روزهای پایانی اردیبهشت را می‌گذرانیم، دلار با نرخ فروردین سال گذشته معامله می‌شود. براساس اعلام محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی در سال گذشته حدود 70میلیارد دلار ارز برای واردات کالا و خدمات توسط مرکز مبادله ارز و طلای ایران پرداخت شده است. 

در بازار چه خبر است؟
طبق مشاهدات میدانی خبرنگار جام‌جم از بازار غیررسمی ارز، نرخ دلار امروز و در ابتدای هفته با کاهش نسبت به هفته گذشته آغاز و به کانال 56 هزار تومان وارد شد و با نرخ 56 هزار و 900 تومان معامله شد.  دلار با قیمت 57 هزار تومان فروخته و با نرخ 56 هزار تومان خریداری شد. همچنین یورو در این بازار با مبلغ ۶۳ هزار تومان به فروش رسید و با مبلغ ۶۲ هزار تومان خریداری شد.دلار دیروز درابتدای هفته و در قیاس با ابتدای هفته گذشته کاهش قیمت ۵۰۰۰ تومانی را تجربه کرد و طبق گفته بیشتر فروشندگان، احتمال تداوم کاهش ارز تا پایان هفته همچنان بالا است. براساس مشاهده میدانی، وضعیت بازار نسبت به هفته گذشته شلوغ‌تر بود که به دلیل مراجعه افراد برای فروش ارز خود به علت تداوم روند کاهشی ارز در هفته‌های گذشته است.
 
اختصاص 2.3میلیارد دلار به کالاهای اساسی
سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا ۲۸ اردیبهشت امسال، هشت میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.اصغر بالسینی اظهار کرد: برای کالاهای اساسی دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار، برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ چهار میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار، برای خدمات ۱۹۹ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات، یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفت.وی افزود: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل «گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی» دو میلیارد و ۳۶ میلیون دلار، برای «دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی» ۳۲۶ میلیون دلار و در مجموع دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد.سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۷۶۴ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۵۸۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۳۸۰ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل ۳۲۸ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۷۱ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۳۹۸، ۸۷، ۳۰۹، ۲۱۵ و ۱۳ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز بیست و هشتم اردیبهشت سال جاری دریافت کرده‌اند.بالسینی با بیان این‌که نرخ تامین ارز در سامانه نیما ۴۱ هزار تومان و در سرفصل واردات در مقابل صادرات نرخ به صورت توافقی است، بیان کرد: دو میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار ارز نیمایی و ۴۷۷ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است. بر اساس این گزارش در روز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان، یورو با نرخ ۴۸ هزار و ۷۶۴ تومان و درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۲۱۷ تومان مورد مبادله قرار گرفت. به همین ترتیب تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان، یورو با نرخ ۴۵ هزار و ۵۳۲ تومان و درهم با نرخ ۱۱ هزار و ۴۰۷ تومان بود.

کاهش قیمت سکه و طلا
از آنجایی که قیمت ارز بر نرخ طلا و سکه تاثیر مستقیم دارد، کاهش نرخ ارز باعث کاهش نرخ طلا هم شده است. دیروز قیمت سکه امامی به 40 میلیون و450هزارتومان رسید که نسبت به دو روز پیش، کاهش 0.62درصدی داشته است. قیمت طلا هم شیب نزولی را تجربه کرده است.هراونس طلای هم دیروز به2415دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش0.08درصدی داشته است.ازسوی دیگر قیمت طلا کاهش یافت و هرگرم طلای ۱۸عیار، امروز به سه میلیون و335هزارو800 تومان رسید که نسبت به دو روز پیش، کاهش 0.62درصدی داشته است.همچنین هرمثقال طلای ۱۸عیار با کاهش 0.61درصدی نسبت به دو روز پیش، 14میلیون و 450هزار تومان معامله شد. قیمت سکه امامی به۴۰میلیون و450 هزارتومان رسید که نسبت به دو روز پیش، کاهش 0.62درصدی داشته است. نیم‌سکه، به ۲۳میلیون و 600هزارتومان رسید که نسبت به دو روز پیش، کاهش 0.43درصدی داشته است.همچنین ربع سکه باکاهش0.67درصدی نسبت به دو روز پیش،۱۴میلیون‌و900هزارتومان معامله شد.هر سکه گرمی دربازار داخلی هم هفت میلیون و200هزارتومان قیمت خورد.نادربذرافشان،رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد است یکی از اقدامات دولت این است که عرضه شمش به صورت شفاف انجام می‌شودوفعالان طلا دراین زمینه باآسودگی‌خاطر اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. قبلا روال به این‌صورت بودکه اگر شمش هم واردمی‌شد، معلوم نبودکه به دست تولیدکننده طلا می‌رسدیا خیر. 

نظر شما