شناسهٔ خبر: 66731223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

بودجه ۳ میلیارد یورویی برای انسداد مرزهای شرق کشور

طرح انسداد مرزهای شرقی کشور با هدف ارتقای امنیت این مرزها و تخصیص سه میلیارد یورو آغاز شده است. به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، چند روز قبل از روند اجرای طرح انسداد مرزی در مرزهای شمال شرق کشور بازدید کرد. او در این بازدید با اشاره به اینکه «انسداد مرزی در مرزهای شمال شرق کشور فقط به جهت حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «‌برای تمامی کشورهای همسایه احترام ویژه‌ای قائل هستیم، اما اینکه پروژه انسداد مرزی را در این منطقه از کشور آغاز کرده‌ایم، به خاطر امنیت‌بخشی مرزهای کشور است‌».

صاحب‌خبر -

شرق: طرح انسداد مرزهای شرقی کشور با هدف ارتقای امنیت این مرزها و تخصیص سه میلیارد یورو آغاز شده است. به گزارش ایسنا، امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، چند روز قبل از روند اجرای طرح انسداد مرزی در مرزهای شمال شرق کشور بازدید کرد. او در این بازدید با اشاره به اینکه «انسداد مرزی در مرزهای شمال شرق کشور فقط به جهت حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است»، گفت: «‌برای تمامی کشورهای همسایه احترام ویژه‌ای قائل هستیم، اما اینکه پروژه انسداد مرزی را در این منطقه از کشور آغاز کرده‌ایم، به خاطر امنیت‌بخشی مرزهای کشور است‌».

راهبری طرح انسداد مرزی در شرق کشور بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح است که با هدف مقابله با ناامنی مرزی، جلوگیری از قاچاق سلاح، مواد مخدر و انسان در حال اجراست. برای اجرای این طرح، تقسیم کاری بین ارتش، سپاه، مرزبانی و فراجا انجام شده است. یکی از مشکلات مرزهای شرقی کشور، گستردگی مرزها و ناتوانی افغانستان و پاکستان برای کنترل مرزهای مشترک خود با ایران است که همین عامل موجب تردد اتباع غیرمجاز و گروه‌های تروریستی به کشور می‌شود. احمد وحیدی، وزیر کشور، گفته است: یکی از مشکلات ما این است که اتباع غیرمجاز را از کشور خارج می‌کنیم اما آنها بعد از مدتی از سایر نقاط مرزی دوباره به صورت غیرمجاز به کشورمان بازمی‌گردند. نبود کنترل‌های مؤثر توسط پاکستان در مرزهای مشترک خود با ایران نیز موجب شده بارها گروه‌های تروریستی از این کشور وارد ایران شده و علیه نیروهای امنیتی کشورمان عملیات انجام دهند. البته در سفر اخیر رئیس‌جمهور به پاکستان، مقامات این کشور بر همکاری بیشتر با تهران برای مقابله با تروریست‌ها و تأمین امنیت مرزها تأکید کرده‌اند.

بر اساس گفته سید‌مجید میراحمدی، معاون سیاسی-امنیتی وزارت کشور، بودجه این طرح که با دستور رئیس‌جمهور اختصاص یافته است، سه میلیارد یورو برای پنج سال است. اجرای این طرح از سال ۱۴۰۲شروع و بخش مهمی از این طرح بر عهده نیروی زمینی ارتش گذاشته شده است. امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، در این زمینه گفت: «‌انسداد مرز شرق کشور را در‌ قرارگاهی به نام قرارگاه انسداد مرز که زیرمجموعه قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نیروی زمینی است، با قدرت شروع کرده‌ایم‌».

امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌ شرق نیروی زمینی ارتش نیز اظهار کرد: «‌‌انسداد مرز در ‌شرق کشور را از سال گذشته شروع کرده‌ایم و با قدرت و شدت در حال انجام است‌». امیر سرتیپ دوم احمد اکبری، فرمانده گروه ۴۴۴ مهندسی رزمی و پدافند غیرعامل شمال شرق نیروی زمینی ارتش هم در این زمینه بیان کرد: «پروژه انسداد مرزی از اردیبهشت‌‌ ۱۴۰۲ آغاز شده که در فاز اول اجرائی به طول ۷۴ کیلومتر از مرز دوغارون آغاز و تا مرزهای شهرستان خواف ادامه دارد‌». البته قرار نیست در طول همه مرزهای شرقی دیوار احداث شود، بلکه امنیت مرزهای مشترک با افغانستان و پاکستان به وسیله ابزارهای مختلفی کنترل خواهد شد. امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، درباره چگونگی ایجاد انسداد مرزی پیش از این به ایسنا گفته بود: «در این طرح، فقط مسئله کشیدن دیوار نیست، بلکه در مناطق مرزی برنامه‌های زیادی داریم که شامل ایجاد موانع، استفاده از تجهیزات نوین و دوربین‌های پیشرفته، بالگردها، پهپادها، ریزپرنده‌ها و امکانات مخابراتی و تسلیحاتی است».

 

نظر شما