شناسهٔ خبر: 66724426 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

گزارش نیمروزی «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

تتر لیدر بازار ارز شد/ ریزش قیمت دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ قیمت سکه در سرازیری

اقتصادنیوز: در بازار امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه قیمت دلار، تتر، طلا و سکه ریزشی شدند. همچنین دو ادعا درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان و احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز تهران در اولین روز هفته جاری بار دیگر رنگ و بوی اخبار برجامی گرفت. برخی معامله‌گران امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه بر ادعای یک رسانه غربی در خصوص مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در عمان تاکید داشتند.

بر اساس گزارش رسانه ها؛ گویا بار دیگر مذاکراتی در عمان میان نمایندگان ایران و آمریکا رخ داده است؛ اشاره معامله گران به خبر دو منبع آگاه بود که در گفت‌وگو با باراک راوید، خبرنگار آکسیوس مدعی شدند «دو مقام ارشد دولت بایدن هفته گذشته با مقامات ایرانی در عمان دیدار  و درباره چگونگی جلوگیری از تشدید تنش‌های منطقه‌ای به طور غیرمستقیم گفتگو کردند».

فعالان بازار ارز در تهران به مذاکرات هسته ای و سیگنال های برجامی سالهای اخیر اشاره دارند که به عقیده آنها، در این شالها جهت انتظارات را دستخوش تغییر قرار داده است.

البته موضوع مذاکرات در عمان در حالی مطرح است که تا لحظه تدوین این گزارش نه مقامات ایرانی این ادعا را تایید کرده ان و نه خبری از سوی مقامات آمریکایی  رسیده است.

با این همه امروز قیمت دلار در هرات با ۵۸ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد؛ اما با شروع به کار بازار درهم؛ قیمت دلار هرات نزولی شد و در همان ساعات اولیه کانال ۵۸ هزار تومان را از دست داد و در نیمه ظهر تا محدوده ۵۷ هزار و 450 تومان پایین آمد. به‌عبارت‌دیگر دلار هرات امروز پایین‌ترین قیمت در سال ۱۴۰۳ را در کارنامه خود ثبت کرد. البته لازم به ذکر است روند کاهشی نرخ دلار هرات در معاملات پشت خطی جمعه‌شب هم مشهود بود.

خبر مرتبط
دلار مچ تتر را خواباند/ احتمال عقبگرد قیمت دلار/ پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقتصادنیوز: قیمت تتر روز جمعه به زیر قیمت دلار هرات رفت.این در حالی است که طبق روال همیشه قیمت تتر بالاتر از قیمت دلار تهران بوده و قیمت دلار تهران همیشه بالای قیمت دلار هرات در معامله بوده است ‌ در این شرایط، فعالان بازار قیمت دلار امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ را چگونه پیش بینی کرده اند؟‌

همچنین نرخ حواله درهم صبح امروز از کانال ۱۶ هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در نیمه ظهر بر روی ۱۵ هزار و 820 تومان قرار گرفت که نسبت به دو روز قبل 180 تومان کاهش را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بازار ارز شاهد یک اتفاق بی‌سابقه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت تتر در حال حاضر پایین‌تر از نرخ ارز معامله می‌شود. این ارز دیجیتال ظهر امروز در زمان تدوین این گزارش در حدود ۵۷ هزار و ۳۲۰ تومان معامله شد. البته روز گذشته قیمت تتر تا محدوده ۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان پایین آمده بود

از منظر تحلیلگران اقتصادی اهمیت این موضوع برای قیمت دلار از آنجایی است که تتر معمولا به‌عنوان لیدر انتظارات در بازار ارز عمل می‌کند، هنگامی که تتر بیشتر از دلار تهران معامله می‌شود و این فاصله را افزایش می‌دهد غالباً روند دلار تهران صعودی می‌شود و در شرایطی که تتر پایین‌تر از دلار تهران معامله شود دلار را با خود پایین می‌کشد. تتر در حال حاضر پایین‌تر از دلار معامله می‌شود.

در همین رابطه برخی‌ها مدعی هستند که ریزش تتر به علت احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها است. امروز یک خبر در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد که با راه‌اندازی سیستم نظارتی مشترک تتر و چینالیسیس، ریسک هدف قرارگرفتن کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد و ممکن است که دارایی تتر گروهی از ایرانیان توسط این سیستم نظارتی مسدود شود.

امروز قیمت طلای جهانی روز گذشته از مقاومتی ۲۴۰۰ دلار عبور کرد و بر روی ۲۴۱۵ دلار قرار گرفت. بر اساس آنچه رویترز نوشته؛ اونس طلا در آستانه تعطیلات آخر هفته و در بحبوحه بالارفتن سود اوراق‌ قرضه خزانه‌داری آمریکا بیش از ۱.۵ درصد افزایش‌یافته است. روند افزایش قیمت طلا ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود به رکورد ۲۴۳۱ دلار برسد.

خبر مرتبط
تقلای سکه در مرز ۴۱ میلیون/ قیمت دلار ضربه‌گیر طلا می‌شود؟/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقتصادنیوز: قیمت طلای جهانی در معاملات روز جمعه جهش سنگینی را تجربه کرد. موضوعی که باعث شده برخی از سکه بازان نسبت به‌احتمال صعود سکه در اولین روز هفته خوش‌بین شوند. البته برخی هم معتقدند درصورتی‌که دلار کاهشی شود، می‌تواند تا حدودی اثر طلا جهانی در بازار سکه را تعدیل کند.

همچنین بازار طلای داخلی امروز برای بیستمین روز متوالی در ماه جاری تعطیل بود و این در حالی است که طبق اعلام رسانه‌ها در ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان آمده که صرفاً ۳ گروه کالایی ملزم به ثبت اطلاعات موجودی طلا در سامانه جامع تجارت هستند. افرادی که با قصد تجاری اقدام به واردات و صادرات طلا می‌کنند و همچنین تولیدکنندگان شمش طلا.

بااین‌حال طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت طلا ۱۸ عیار امروز نوسان کاهشی را ثبت کرد و در حول‌وحوش ۳ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل تقریباً ۲۱ هزار تومان عقب‌نشینی کرده است.

همچنین قیمت سکه امامی هم در سایت مذکور صبح امروز برای مدتی از کانال ۴۱ میلیون تومان عبور کرد و به ۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید؛ اما در ادامه معاملات با کاهش نرخ ارز قیمت سکه هم ریزش کرد و تا ۴۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان پایین آمد که در مقایسه با دو روز قبل ۲۵۰ هزار تومان ارزان شده است. از سوی دیگر سکه رفاه امروز کانال ۴۰ میلیون تومان را از دست داد و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

نظر شما