شناسهٔ خبر: 66713319 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با دانشجو مطرح کرد:

کوچکتر شدن اقتصاد زیرزمینی با شناسه یکتا

مصطفی طاهری گفت: مشاغلی که شناسه یکتا بگیرند مسیر فعالیت آن‌ها قابل رصد است و به این وسیله ملزم می‌شوند مالیات پرداخت کند و بیمه کارگران را بپردازد. همچنین مواردی مانند استاندارد و نظارت‌های حوزه بهداشت و تعزیرات هم بر آنها تسهیل می‌شود.

صاحب‌خبر -

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری داشنجو، درباره تاثیر اجباری شدن اخذ شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی بر مبنای قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار گفت: در کشور یک بحث کلی درباره حکمرانی داریم که بایستی چند چیز را حاکمیت به طور کامل رصد کند.


وی ادامه داد: دولت باید اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد که هر کس چه شغلی دارد، برخی از طریق کارمندی برخی کارگری و برخی از طریق رد شدن حق بیمه نحوه فعالیت‌شان مشخص می‌شود و برخی دیگر اصلا مشخص نیست که چه فعالیت اقتصادی دارند.


این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در نهایت تمام کسب و کار‌ها باید مشخص و روشن باشند و اگر نیاز باشد از آن‌ها حمایت شود و اگر فرار مالیاتی دارد به این وسیله از آن‌ها مالیات اخذ شود.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه حاکمیت برای داشتن حکمرانی خوب نیازمند داشتن تمام این اطلاعات است ادامه داد: یکی از بستر‌ها و پیش زمینه‌ها داشتن حکمرانی خوب  این است که تمام فعالان اقتصادی دارای مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) باشند.


طاهری گفت: اگر ما مسیر را کامل طی کنیم قطعا به این وسیله تمام مشاغل مولد و شفاف اقتصاد شناسایی خواهند شد و مسیر مشاغل غیر مولد  که اقدام به دلالی و واسطه گری نیز می‌کنند مسدود می‌شود.


طاهری در ادامه بیان کرد: مشاغلی که شناسه یکتا بگیرند مسیر فعالیت آن‌ها قابل رصد است و به این وسیله ملزم می‌شوند مالیات پرداخت کند و بیمه کارگران را بپردازد. همچنین مواردی مانند استاندارد و نظارت‌های حوزه بهداشت و تعزیرات هم بر آنها تسهیل می‌شود.

طاهری خاطرنشان کرد: مشاغلی که زیر زمینی هستند در این شرایط نمی‌توانند با مشاغل مولد و دارای شناسه الکترونیکی  رقابت کنند.


این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: البته متاسفانه ما این مسیر را ناقص اجرا کرده ایم و هنوز نتوانسته ایم مانع بخش غیر رسمی اقتصاد بشویم. بایستی محکم در یک بازه زمانی این مسیر را طی کنیم.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: باید اقدام به انجام حمایت‌های لازم از فعالان اقتصادی مولد و دارای شناسه یکتا با اعطای تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی کنیم تا به این وسیله بخش شفاف اقتصاد مزیت نسبتی بیشتری نسبت به فعالیت غیر مولد و زیر زمینی اقتصاد پیدا کند.


وی ادامه داد: اما در حال حاضر فعالان اقتصادی شفاف نه تنها از مزایایی برخوردار نمی‌شوند بلکه باید مالیات‌های زیاد نیز بدهند که این امر شرایط را برای آن‌ها سخت کرده است.

نظر شما