شناسهٔ خبر: 66711274 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیش بینی بورس هفته / وقت بازاندیشی سیاست‌گذار پیش بینی بورس هفته / وقت بازاندیشی سیاست‌گذار

به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل بورس تهران نزولی بود. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 846 واحد تنزل کرد و 272 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 15 هزار و 95 واحد پایین آمد و 176 میلیارد تومان سرمایه خارج شد. روز دوشنبه شاخص 32 هزار و

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل بورس تهران نزولی بود. در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 10 هزار و 846 واحد تنزل کرد و 272 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 15 هزار و 95 واحد پایین آمد و 176 میلیارد تومان سرمایه خارج شد.

 روز دوشنبه شاخص 32 هزار و 390 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه به رقم 499 میلیارد تومان رسید. روز سه‌شنبه شاخص 4 هزار و 273 واحد رشد کرد اما خروج سرمایه ادامه داشت که رقم آن 132 میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه شاخص کل هزار و 76 واحد افت کرد و شاخص هم وزن  هزار و 669 واحد پایین آمد. همچنین 260 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 54 هزار و 597 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.4 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 23 هزار و 890 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3.2 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته هزار و 339 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 268 میلیارد تومان بود. 

همچنین میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 658 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 508 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 4 درصدی داشته است. 

بدین ترتیب شاخص در این هفته یک کانال پایین آمد. شاخص پس از ریزش از سطح حمایت 2 میلیون و 200 هزار واحد در روز یکشنبه، به ریزش ادامه داد. توقف ریزش در روز سه‌شنبه به صعودی شدن بازار منتهی نشد و روز چهارشنبه نیز شاخص ریزش کرد. به علاوه ریزش شاخص هم وزن توقفی نداشت و خروج پول حقیقی نیز سیزدهمین روز متوالی را نیز ثبت کرد. 

بنابراین همچنان در بازار سرمایه تقاضا در سطح پایینی است و محرکی برای رشد بازار وجود ندارد. در چنین شرایطی کارشناسان معتقدند فرصت مناسبی ایجاد شده تا تحلیل رفتار فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بازار سرمایه موجب بازنگری در پیش فرض‌های اقتصادی سیاست گذاران شود و آن‌ها نسبت به آثار سوء مداخلات دستوری در اقتصاد کشور آگاهی و توجه بیشتری داشته باشند. 

تجربه دو سال و نیم فعالیت دولت سیزدهم نشان داده است که مداخلات دستوری -مانند قیمت گذاری، تسهیلات تکلیفی، افزایش بار مالیاتی، ممنوعیت‌های جدید در تجارت خارجی و...- نه تنها نمی‌تواند موجب تحریک تولید شود بلکه بخش بزرگی از سرمایه‌ها را به خارج از کشور و یا به بازارهای غیرمتشکل رانده است. رشد تورم موجب شده که شهروندان بیش از گذشته به فکر تبدیل ریال به دارایی باشند. اما در بازار سرمایه شاهد موج خروج پول سهامداران حقیقی هستیم. بنابراین مشکل بورس تهران بدون بازنگری در سیاست‌های کلان دولت حل نمی‌شود. اقتصاد ایران به توجه بیشتر به اصول علم اقتصاد و رفع تحریم‌ها نیاز دارد؛ چه تحریم‌های خارجی و چه خودتحریمی داخلی.

030226

منبع: ecoiran-63703

نظر شما