شناسهٔ خبر: 66710496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اتصال آنلاین دانشجویان و کارفرمایان اتصال آنلاین دانشجویان و کارفرمایان

یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی یکی از معضلات دانشجویان است. امروزه سایت‌ها و روزنامه‌های کاریابی بسیاری در این زمینه می‌توانند به آنها کمک کنند، اما گاهی پیش می‌آید دانشجویان به دلیل اینکه سابقه‌ای ندارند، نمی‌توانند شغل موردنظر خود را پیدا کنند. handshake استارتاپ استخدام و کاریابی مختص دانشجویان

صاحب‌خبر -

یافتن شغل پس از فارغ‌التحصیلی یکی از معضلات دانشجویان است. امروزه سایت‌ها و روزنامه‌های کاریابی بسیاری در این زمینه می‌توانند به آنها کمک کنند، اما گاهی پیش می‌آید دانشجویان به دلیل اینکه سابقه‌ای ندارند، نمی‌توانند شغل موردنظر خود را پیدا کنند. handshake استارتاپ استخدام و کاریابی مختص دانشجویان در ایالات متحده است و می‌خواهد دانشجویان جویای کار را به کارفرمایان متصل کند. هدف این استارتاپ تغییر تجربه استخدام برای دانشجویان، مراکز شغلی و کارفرمایان است. در اصل این استارتاپ یک شبکه شغلی دانشگاهی راه‌اندازی کرده است تا دانشجویان را به مراکز شغلی متصل کند.

فرصت نابرابر برای یافتن شغل

handshake را گرت لرد، بن کریستنسن و اسکات رینگولسکی در زمانی که دانشجوی مهندسی در دانشگاه فنی میشیگان بودند، راه‌اندازی کردند. گرت لرد، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل handshake به خاطر تجربه ناامیدکننده‌ای که در یافتن شغل و کارآموزی داشت، تصمیم گرفت این استارتاپ را راه‌اندازی کند. او کیلومترها دورتر از سیلیکون‌ولی و دانشگاه میشیگان متولد و بزرگ شده بود. پیش از آنکه به دانشگاه میشیگان هم منتقل شود، در یک کالج کوچک محلی تحصیل می‌کرد. در این کالج کوچک دانشجویان نمی‌توانستند در رویدادهای شغلی که در دانشگاه‌های بزرگ برگزار می‌شد، شرکت‌ کنند و به این ترتیب فرصت‌های عالی شغلی را از دست می‌دادند. گرت در رزومه خود روابط خانوادگی یا مزایای تحصیلی خاصی نداشت، اما مصمم بود که موفق شود.

او حتی تجربه ناامیدکننده در دوره کارآموزی خود داشت. گرت در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، با دانشجویانی از استنفورد، هاروارد و MIT آشنا شد. آنها در مورد طیف باورنکردنی شرکت‌هایی که از دانشگاه‌شان، دانشجو استخدام می‌کردند، بحث می‌کردند. پس گرت متوجه شد در زمینه استخدام چقدر نابرابری اتفاق می‌افتد: «من همیشه فکر می‌کردم چرا فرصت‌‌ها فقط باید در اختیار کسانی باشد که در کالج‌های معتبر و مشهور تحصیل کردند یا پیشینه اقتصادی خوبی دارند؟ این ناعادلانه است که دانشجویان بااستعداد به دلیل محدودیت‌ها حتی نمی‌توانند پایشان را از شهرشان بیرون بگذارند.»

پس گرت تصمیم گرفت شکاف بین کارفرمایان و دانشجویان را برطرف کند. در این راه بن کریستنسن و اسکات رینگولسکی همکلاسی‌هایش او را همراهی کردند.

وقتی هندشیک شروع به کار کرد، گرت و بن یک کمپین آغاز کردند تا به چند ایالت سفر و اولین مشتریان خود را جذب کنند. در این راه یک همراه هم داشتند؛ فورد فوکس ۲۰۱۲ دسته دوم آبی که در ۲ تصادف هم واژگون شده بود.

ماشین به عنوان دفتر کار و خانه آنها عمل می‌کرد. بن و گرت ۲۰ هزار مایل با این ماشین رانندگی کردند و اغلب شب‌ها هم در پارکینگ‌های مک‌دونالد که وای‌فای رایگان داشت، می‌خوابیدند. در طول روز هم جلسات کاری موازی برگزار می‌کردند تا به نتیجه دلخواه خود برسند. اسکات هم به دانشگاه‌ها مراجعه و مذاکره می‌کرد. 

همزمان بخش دانشجویان، دانشگاه‌ها و کارفرمایان را پیش می‌بردند تا بتوانند نیازهای همه را برطرف کنند. در بخش سایت هم در ابتدا با یک فناوری اولیه آغاز کردند. برای پایگاه داده و وب‌سرویس از سیستم PostgreSQL بهره‌مند شدند. این سامانه یک پایگاه داده منبع باز است که بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها از آن استفاده می‌کنند.

هم‌اکنون این استارتاپ ۱۸ میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل، ۵۵۰ هزار کارفرما و هزار و ۲۰۰ دانشگاه و کالج را به هم متصل کرده است. ۴۹ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایالات متحده از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ پیشنهادهای شغلی خود را  از طریق هندشیک دریافت کردند.

Handshake به چه صورت عمل می‌کند؟

هندشیک در ابتدای فعالیت خود با کالج‌ها و دانشگاه‌ها همکاری‌هایی آغاز کرد تا مطمئن شود دانشجویان به پلتفرم هندشیک دسترسی دارند. بعد از دانشگاه‌ها، کارفرمایان و شرکت‌‌ها هم به این استارتاپ پیوستند.

 دانشجویان برای دریافت درخواست شغلی ابتدا باید در سایت هندشیک ثبت‌نام ‌کنند. بعد از ثبت‌نام در پروفایل خود جزئیات مربوط به تحصیلات، تجربه‌کاری، مهارت‌ها و علایق خود را تکمیل می‌کنند. لیست دانشجویان برای شرکت‌ها و کارفرمایان ارسال می‌شود. آنها با بررسی لیست، اسامی می‌توانند گزینه‌های موردنظر خود را پیدا کنند و با آنها ارتباط بگیرند.

هندشیک برای تطبیق دانشجویان و کارفرمایان، از ترکیبی از الگوریتم‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفده می‌کند تا دانشجویان را با فرصت‌های شغلی مرتبط براساس مشخصات و ترجیحات آنها مطابقت دهد.

این پلتفرم در کنار اتصال دانشجویان با کارفرمایان، نمایشگاه‌های حرفه‌ای مجازی و جلسات مصاحبه برگزار می‌کند تا دانشجویان از راه دور با کارفرمایان ارتباط بگیرند.

هندشیک همچنین مشاوره‌های شغلی و کارگاه‌های آموزشی را برای کمک به دانشجویان برای آماده‌شدن در بازار کار فراهم می‌کند.

چالش‌ها در راه جذب دانشجویان و کارفرما

هندشیک فناوری نوآورانه‌ای را ایجاد کرده است و هم دانشگاه‌ها و هم تیم هندشیک برای برقرار ارتباط در ابتدا با چالش‌هایی روبرو بودند که در ادامه راه توانستند از طریق استراتژی‌های مختلف برآنها غلبه کنند.

تغییر روش از سنتی به دیجیتالی:

برای بسیاری از دانشجویان و دانشگاه‌ها بسیار دشوار است که از حالت سنتی حضوری استخدام به یک پلتفرم دیجیتال تغییر رویه دهند. در این مورد دانشگاه‌ها برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و کارکنان خود برگزار کردند و از مزایای هندشیک مانند افزایش دسترسی به کارفرمایان و فرصت‌های شغلی برای دانشجویان گفتند. 

ادغام با سیستم هندشیک:

هر دانشگاهی سیستم و سرویس‌های مختص به خود را دارد و حالا باید این سیستم‌ها با سرویس هندشیک ادغام می‌شد. در این زمینه تیم فنی و مهندسی هندشیک از نزدیک با دانشگاه‌ها همکاری می‌کرد تا فرآیند انتقال و ادغام به سادگی انجام شود. این استارتاپ همچنین در برخی موارد برای تسهیل انتقال در هر دانشگاه پشتیبانی و منابع اختصاصی ارائه می‌کرد.

مشارکت دانشجو و کارفرمایان:

فعالیت هندشیک مستلزم ثبت‌نام دانشجویان و بررسی رزومه‌ها توسط کارفرمایان به صورت همزمان بود. به همین خاطر دانشگاه‌ها نمایشگاه‌های حرفه‌ای مجازی و رویدادهای آنلاین دیگر برگزار کردند تا به افزایش تعامل و آشنایی دانشجویان و کارفرمایان با این پلتفرم کمک کنند.

نگرانی از حفظ حریم خصوصی و محرمانگی داده‌ها:

دانشجویان برای اینکه توسط کارفرمایان مورد بررسی قرار بگیرند، مجبور هستند داده‌های بسیاری را در پلتفرم هندشیک بارگزاری کنند. در این مورد نگرانی برای حفظ این داده‌ها ایجاد شد. در این زمینه هندشیک با اجرای تدابیر امنیتی قوی و حصول اطمینان از رعایت مقررات حفظ حریم خصوصی این نگرانی‌ها را برطرف کرد.

دسترسی یکسان به فناوری:

همه دانشجویان به فناوری مورد نیاز برای استفاده موثر از handshake دسترسی یکسان نداشتند. دانشگاه‌ها در این مورد منابعی را در اختیار این نوع از دانشجویان قرار دادند و حمایت‌های لازم صورت گرفت.

آیا همه از هندشیک راضی هستند؟

رضایت دانشجویان از هندشیک به عنوان یک بستر شغلی متفاوت است. برخی از دانشجویان موفق شدند از طریق هندشیک شغل مورد علاقه خود را پیدا کنند. براساس آمارها ۶۵ درصد از دانشجویان کالج‌ها و دانشگاه‌هایی که با هندشیک همکاری کردند، با این پلتفرم برای پیداکردن شغل موردنظر خود درگیر هستند. ۷۸ درصد از دانشجویان هم از اینکه با این پلتفرم شغل پیدا کردند، رضایت دارند.

البته در این زمینه چالش‌هایی هم وجود داشت. اینکه برخی از کارفرمایان همکاری نمی‌کنند و رزومه دانشجویان را بررسی نمی‌کنند یا بررسی می‌کنند، اما پاسخ قاطع نمی‌دهند. یا اینکه برخی از دانشجویان حس می‌کنند پیشنهادهای شغلی همیشه هم مرتبط با رشته تحصیلی آنها نیست. 

در این راه دانشجویان می‌توانند با راهکارهایی شانس خود را برای دریافت پاسخ از کارفرمایان افزایش دهند مانند اینکه:

مهارت‌ها و تجربیات خود را به طور منظم در پروفایلشان تکمیل و هرروز به روز کنند. آمارها نشان داده است که ۸۰ درصد از دانشجویانی که پروفایل خود را تکمیل کردند، یک پیام هم از سوی کارفرما دریافت کردند. کارفرمایان مورد علاقه خود را دنبال کنند تا از آگهی‌های شغلی و رویدادها مطلع شوند.

در رویدادهای مجازی مثل چت‌های قهوه و جلسات پرسش و پاسخ هندشیک شرکت کنند تا مهارت‌ها و علایق خود را به نمایش بگذارند. منتظر تماس کارفرمایان نباشند و خود به صورت مستقیم با کارفرمایان تماس بگیرند و اگر بعد از چندین بار درخواست، پاسخی از سوی کارفرمایان دریافت نکردند، خود دانشجو دست به کار شده و با کارفرما تماس بگیرد.

تفاوت هندشیک و رقبا

هندشیک وقتی شروع به کار کرد، سایت‌های کاریابی بسیاری هم مشغول به فعالیت بودند، اما این استارتاپ تفاوت‌هایی با رقبای خود دارد.

اول اینکه مخاطب هدف این کسب‌وکار، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هستند و به‌صورت مستقیم با دانشگاه‌ها و کالج‌ها کار می‌کند. نمایشگاه‌های شغلی مجازی یا حضوری برای کارفرمایان و دانشجویان برگزار می‌کند تا آنها یکدیگر را پیدا کنند. لیستی هم از فرصت‌های شغلی برای دانشجویان ارسال می‌کند.

رقیبی مانند لینکدین مختص به همه است و کارمندان هم می‌توانند با تکمیل پروفایل خود به شرکت‌ها و کارفرمایان متصل شوند. سایت‌های کاریابی دیگر هم مختص دانشجویان نیستند، ارتباط مستقیمی هم با موسسات آموزشی ندارند، لیست‌های شغلی را هم برای دانشجویان ارسال نمی‌کنند. 

رقبای دیگر مانند way up، indeed و zipRecruiter هم به طیف وسیعی از افراد سرویس‌دهی می‌کنند و مختص دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نیستند. در این زمینه هندشیک تفاوت بسیار زیادی با باقی رقبا دارد. چون دانشجویان و کارفرمایان باید پلتفرمی را انتخاب کنند که با نیازها و اهداف آنها همخوانی داشته باشد.

تاثیر شیوع ویروس کرونا بر هندشیک

شیوع ویروس کرونا تاثیر قابل توجهی بر فعالیت handshake گذاشته بود. به صورتی که این شرکت محصول ویدیویی جدیدی را معرفی کرد تا نمایشگاه‌های حرفه‌ای مجازی و مصاحبه‌های بین استخدام‌کنندگان و دانشجویان را تقویت کند. هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد دانشگاه‌ها از تماس تصویری برای ارتباط بین کارفرما و دانشجو استفاده می‌کنند. در این دوره همچنین درآمد این استارتاپ ۲ برابر شد و در مسیر رسیدن به درآمد سالانه ۱۰۰ میلیون دلار قرار گرفتند.

آینده و سرمایه‌گذاری

در دور آخر جذب سرمایه، این استارتاپ ۸۰ میلیون دلار جذب کرد. با این جذب سرمایه، کل ارزش سرمایه‌گذاری هندشیک به ۱.۵ میلیارد دلار رسید. این کسب‌وکار سرمایه‌های خود را از شرکت‌های lightspeed venture partners و spark capital  با مشارکت coatue management و valiant peregrine fund دریافت کرد. با جذب این سرمایه‌ها این کسب‌وکار تصمیم دارد در سال جدید فعالیت‌های متنوعی را انجام دهد. 

مانند نمایه کارفرما: کارفرمایان نیز در این پلتفرم پروفایلی خواهند داشت تا اطلاعات کلیدی خود را قراردهند. به این شکل دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند کارفرمای موردنظر خود را پیدا کنند.

گزارش فعالیت: هندشیک قصد دارد گزارشی از تمام تعاملات بین کارفرماها و دانشجویان منتشر کند. این موضوع به افزایش شفافیت کمک می‌کند.

تقویت شیوه‌های ایجاد محتوا و افزایش همکاری با موسسات آموزشی دیگر از جمله فعالیت‌هایی است که این استارتاپ در سال جدید و در آینده انجام خواهد داد. 

 

منبع: sharghdaily-931005

نظر شما