شناسهٔ خبر: 66703267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله علوی بروجردی: در حوزه های علمیه باید متخلق به اخلاق علوی باشیم/ متأسفانه در برخی منابر به بزرگان «کشف و کرامتی» نسبت می دهند/ با هتک حرمت و تهمت به کسانی که احساس وظیفه می کنند، آنها را از میدان به در نکنیم!

صاحب‌خبر -

شفقنا- آیت الله علوی بروجردی گفت: متأسفانه بعضا در منابر دیده می شود که سعی می کنند تا به بزرگان، کشف و کرامتی نسبت دهند، اینکه چند دفعه به محضر امام زمان رسیده یا طی الارض داشته یا روی آب راه می رود و از این قبیل صحبت ها، خیلی از این کرامات را ما نفی نمی کنیم، اما اینها امتیاز یک عالم مجتهد و یک مرجع شیعه نیست.

به گزارش شفقنا، آیت الله علوی بروجردی در ابتدای جلسه درس روز چهارشنبه خود (26/02/1403) که به شرح نهج البلاغه می پردازند، بیان داشت: از جمله صفات متقین این است که «و لا ینابز بالالقاب»، با القاب و اوصاف زشت و ناپسند دیگران رو صدا نزنید، آنها را مورد هتک و توهین قرار ندهید، چرا که غیر از اینکه این اتهام زدن افراد، گرفتاری شما در فردای آخرت را در پی خواهد داشت، در همین دنیا نیز آثار وضعی دارد؛ در روایات داریم که اگر کسی به دیگری تهمتی زد که در او نیست، از دنیا نمی رود مگر اینکه خودش به آن مبتلا می شود.

وی بیان داشت: ما در حوزه های علمیه باید متخلق به اخلاق علوی باشیم، باید افرادی را که در درون مکتب با دشمنان مکتب تشیع در مقام محاربه هستند را حفظ و تقویت کنید، بیشتر آنها شخصیت های متفکر، اهل علم، دقت و تحقیق هم هستند، اینها را نباید از اعتبار بیاندازیم و هتک حرمتشان بکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: متأسفانه بعضا در منابر دیده می شود که سعی می کنند تا به بزرگان، کشف و کرامتی نسبت دهند، اینکه چند دفعه به محضر امام زمان رسیده یا طی الارض داشته یا روی آب راه می رود و از این قبیل صحبت ها، خیلی از این کرامات را ما نفی نمی کنیم، اما اینها امتیاز یک عالم مجتهد و یک مرجع شیعه نیست، کرامت یک زعیم و مرجع این است که وظائفی که بر عهده اش در دوران غیبت گذاشته شده با تشخیص درست به خوبی انجام بدهد. این بالاترین کرامت اوست و کرامتی بالاتر از این نداریم!

آیت الله علوی بروجردی  گفت: امتیاز این عالم شیعه این است وظیفه ای که بر عهده اش گذاشته اند را به درستی انجام می دهد، لذا نباید با هتک حرمت و تهمت به عالمان و کسانی که احساس وظیفه می کنند، آنها را از میدان به در کنیم، بلکه احتمال دهیم این عالمی که ریش سفید کرده و تجربه بیشتری دارد، او نیز نسبت به دین، احساس وظیفه کرده و سعی اش این است که به تشخیص خود عمل نماید.

وی اظهار داشت: اگر عالمی به تشخیصی که داده، عمل می کند، لازم نیست تشخیص او حتما با تشخیصی که ما می دهیم یکی باشد و اگر برداشت متفاوتی بود حتما طردش کنیم! این منطق در بین شیعه نبوده و منطق امیرالمؤمنین و علی بن ابی طالب (علیه السلام) نیز نیست.

آیت الله علوی بروجردی ابراز داشت: قرار نیست فکر افراد حتما با فکر ما بخواند که تاییدشان کنیم، آن عالمی هم که به وظیفه خودش عمل کرده است را نباید با هوچی گری جلویش را گرفت؛ او نمی تواند در فردای قیامت اگر سوال کنند که چرا به تشخیص خودت عمل نکردی، بگوید چندین نفر، جلوی ما را گرفتند و نگذاشتند من به وظیفه ام عمل کنم، چنین عذری از او پذیرفته نیست!

نظر شما